... mert választani kell

A balról elkúrt játék...

2016/10/25. - írta: Válasszunk

Mocsok sok ügyben vesszük elő azt, hogy a magyar baloldalnak addig nincs esélye, amíg Gyurcsány... Csakhogy a világ egyre nagyobb részén van jobboldali fordulat, és a baloldal hitelvesztése, kiüresedése nem Magyarországon az igazán durva. A globális trendeket talán mégsem lehet Gyurcsánnyal igazolni. Még akkor sem, ha mellette van Vágó, Miyazaki és az egész díszes DKs kompánia minden mögöttük lévő becstelenséggel, gerinctelenséggel, gyűlölködéssel. Millió és egy alkalommal mondom, hogy nem pártok, politikusok, hanem sokszor jövőképek között kell választani. A szavazófülkében, termékeket a kosarunkba pakolva, vagy éppen csak megszólalva.

Az Index újságírója leírja, hogy a Mafia III nem rossz játék. Pontosabban bődületes hazugságnak nevezte mind a vásárlói kritikákat, mind pedig az Indexnél jóval nagyobb, és az igazmondásukra, hitelükre jobban ügyelő számos lap értékelését. Feltehetően Sajó úr nem gondolt bele, ha ő a különböző lapoknál dolgozó kollégáit, az elégedetlen vásárlók sokaságát egyaránt hazugsággal vádolja, akkor ez visszafelé is megtörténhet, és ha véletlenül az derül ki, hogy az ő állításával vannak lapvető bajok, akkor azt az ő és az Index hitele bánja. Úgy látszik ez utóbbi nem volt a szemében túl értékes, fontos vagy éppen létező dolog. 

Ha a bugokat elfelejtjük, ha a karakter motivációnak hiányosságait elfelejtjük, ha nem jut eszünkbe az sem, hogy a játékból az is hiányzik ami a sorozat első részét naggyá tett, de azt sem találjuk meg ami a riválisként beállított GTA lelke. Látunk egy akciójátékot ahol szépen ki lehet pipálni: grafika megvan, irányítás megvan, küldetések megvannak, darabszámra a zene is. Ha előttünk lenne egy összehasonlító oldal, mindenhol ott lenne a pipa. Bizony, még leszbikus szereplő is van, hogy az LMBT közösség ne panaszkodhasson az ilyesmi hiányára. Sőt az akkori helyzethez képest meglepő módon ez ki is derül. Szintén ugyanezért.

Csakhogy a GTA lelke nem a fejlövés, nem is a rablás, vagy sok más apróság: Hanem a görbe tükör. Ami persze torz is, és nevetünk azon, hogy mennyi mindent úszik meg egyszerűen a főhős... De utána eszünkbe jut, hány ember van akitől csak azt nem szabad megkérdezni honnan lett az első pár millió. Vagy a véres leszámolások világából világsztárrá lett gengsztert, és máris látjuk, hogy a görbe tükör persze torzít, de abban ott van némi valóság is. És az Open World mögött ott van az, hogy ebben a világban élnek a karaktereink. És a GTA ettől jó, egy klón is ettől lenne jó.

Sokan próbálták meg, hogy ők majd túltesznek a GTA-n. Volt olyan aki humorral próbálkozott, és remekül megkaptuk azt az élményt, mint amikor az erőltetett "poénokkal" teletömött komédia alatt nem nevet más, csak a film alá vágott nevetőgép hangja. De az legalább 7 percből 8-ban. A realitás kapcsán a GTA görbe tükre nem kicsit görbe, nem mondanám rá azt, hogy reális. De hozzá tartozik az is, hogy a GTA: San Andreasban az önjelölt leendő sztár csak priusszal lehet igazi gengszter, amihez tilosban parkolás is közelebb viszi. Nevetünk, de látjuk azt, hogy így működik a show biznisz.

Éppen így káros a másik oldalon túltolni a dolgot, ha nem a humor, hanem a komolyság adagolása lesz erőltetett, és végig azt érezhetjük, hogy egy nem éppen igaz üzenetet akarnak erővel letolni az ember torkán, miközben előbb kiköpné azt a játékos, később öklendezni. Persze: Az erőszakos bandaháborús időszak kapcsán a GTA is idealizált hősökkel indul. Hogy ismét a GTA: San Andreas legyen a példa, ott a banda bűncselekmények elleni egység és a bandák harcában egyértelműen egy bandatag lett a jófiú. De itt is a görbe tükör torzít, szélsőséges eredményt ad, de a kép felismerhető és egy percig sem akar a játék úgy indulni, hogy van "egy kicsit multikulti maffiánk" ami működik és jó. Mert az nem görbe tükör lenne, hanem illúzióromboló hazugság.

A bugokat lehet javítani. És a Mafia III számos bugjára már jött a hotfix és így csak azt látjuk ismét egy teszteletlen félkész játékot látunk. Ez önmagában még nem jelenti azt, hogy rossz lenne, de a jó játék nem ilyen. A fenti egyensúly, hogy görbe tükör van, vagy erőltetett a torkunkon lenyomni kívánt szemét viszont olyan kérdés, amire nem jelentenek orvosságot a hotfixek, patchek és DLCk. 

Ha az olaszok, feketék, írek együttműködésével működő mafia kapcsán megtudjuk, hogy a hősinek beállított csoport tevékenysége a lottó volt, meg persze az ingyenkonyha. Ha pedig a színes barátainkat nézzük, akitől aknavetőt is vehetünk, az csak a környék önvédelmét szolgálja, de ezen felül csak a progresszív baloldal által ártalmatlannak és haladónak gondolt füvet árulják, az nekem úgy tűnik, nem görbe tükör, hanem illúzióromboló ordas nagy hazugság. Amin a görbe tükörrel szemben nem nevetünk. De társadalomkritikaként sem tud komolyan vehető üzenetet adni. És a Mafia III abba a hibába esett, hogy fontosabb volt a fejlesztőknek rosszul erőltetett üzenet, mint jó játékot adni. 

Nem csak a Jazz maradt ki, vagy a Blues, a Gospel a történetből. Hanem mondjuk az sem, hogy sok helyre fehérként nem volt életbiztosítás bemenni, hogy a bandák által árult droghoz többnyire sokkal több erőszak tapadt, mint a gazdagnak csendben eladott társához, hogy ma ezen is múlik melyik csoportból hányan vannak börtönben. Nem egy kicsit görbe tükörben kapott képet látunk az életről, sok részletről, hanem egy torkunkon lenyomni próbált üzenetet és az azt alátámasztó hazugsághalmazt. 

Nem a GTAhoz kell mérni ezt a játékot, mert a GTA lelke, a lényege nincs benne. A görbe tükör, a kritika és a kapcsolódó polgárpukkasztás helyett ez előre kér elnézést, mert nehogy megbántsa azokat akik kedvéért amúgy is a szemünkbe hazudik és lerombolja a történetet. Az Open World műfaj a bejárható város egy időben mindenhol megjelent, az RPGtől, az autóversenyen át, akár a Third Person Shooterig. A Need for Speed legrosszabb részei éppen úgy magukra aggatják az Open World jelzőt, mint a tartalommentes RPGk.

Az egy műfaj kliséi darabra megvannak, és sikerült a játékra aggatni az Open World jelzőt, de az nem csak bugos, de még egy tisztességes mentési rendszert sem sikerült megírnia a fejlesztőknek (programozó képzésben alap feladat). Ismét mondom: Ezek a hibák még javarészt javíthatóak lennének, ettől még nem lenn azonnal rossz játék. De a jó játék nem ilyen.  Érzésem szerint nem a GTA klónok közé kell helyezni a játékot, hanem a Steamen az Open World jelzőt magára aggató valamivel több, mint 1000 játék közé. Ezek között pedig piszok szar játékok is bekerülnek. 

A Mafia 3 kapcsán ugyanis nem a főhősünk élete a fontos. Ő nem iszik, nem eszik, nem szexel, a playboyt is csak azért gyűjti, hogy a játék feature listáján ki lehessen pipálni a szexualitást. Ez egy lelketlen Third Person Shooter, ami elment volna 12 egy tucat alapon. Ha nem hazudik a képünkbe. De igazságtalanság lenne, ha a játékot csak a már bemutatott hazugságai alapján bélyegezném meg. No nem a Mafia III-mal szemben, és nem is azokkal az újságírókkal szemben akik szerint hazugság kimondani, hogy ez így szar. 

Mert hát nála biztosan lemaradt az x a cikk végéről, előfordul az ilyesmi. Sajtópéldány, hirdetés és ki tudja még mi minden nem azért van a világban, hogy az újságíró leírja azt, a PC-s verzió kapcsán a felhasználói értékelés jelenleg 3.1-en áll, a kritikusok véleménye is bő 15%-kal van lejjebb egy-egy mikrotranzakciókkal teli lelketlen modern Need for Speed résznél. Azt mondani, a fenti hazugság ilyen mélybe taszít egy játékot azokkal a játékokkal szemben unfair és gyalázatos hazugság, akik ezt a megbocsájthatatlan hibát elkövetik, de a sorban álló többit nem.

Tudom az Index leírta: "Bődületes hazugság lenne azt mondani egyébként, hogy a Mafia 3 rossz játék lenne." Nem, nem rossz ez, csak a világon mindenki hazudik, csak Mr. barnanyelv mond igazat. És az Index nem egy Telegraph vagy egy Guardian. Nyilván más áron kerül elő az újságíróknál a nyelvbarnító kezelés. Ott ugyanis bizony szégyenletes két csillag az 5-ből, de a PC Gamer esetében az 54% nem átlagos játékot takar, az sok tesztelt "12 egy tucat" megjelenéssel együtt is 70% náluk az átlag. Meg 78 egy kompatibilitási problémákkal teli "hulladék" Need for Speed Carbon is. 

Hozzáteszem, még az utóbbiak sem kérik számon ezt az ordas nagy hazugságot, mert akkor nem lennének politikailag korrektek. Nem kérik mert, mint a régi kabarétréfában: Van máááááásik! Eszembe jut Vietnám kérdése is. Amiről nem csak annyit tudunk, hogy a háborús filmek szerint nem volt király. Hanem arról is, hogy a veteránok hazatérése után problémát jelentett a társadalomba való beilleszkedésük. A veteránok sorsának ez a része bizony ismert rész.

Ekkor játszódót persze a szexuális forradalom is. De ezzel és a Red Scare-vel együtt jellegzetes korszaka volt ez a reklámnak, az alkoholizmusnak, a szexizmusnak és a céges hátba szúrásoknak. Ismerjük ezt a Mad Men c. sorozatból is. Kihagyott lehetőségekről mindenhol beszélnek. Lehet érezni, hogy a játék nem őszinte. És a nagy baj, hogy ez a kép is másolt elemekből épül fel. A játékmenet kapcsán percről percre futunk bele olyan részekbe ahol elmondhatjuk: Ezt már láttuk máshol. Ott jobb volt. 

Aki egy korszak, egy hangulat lefestésénél összelopott, összemásolt klisékből ennyire elnagyolt képet fest, számos lényeges dolgot is kihagyva, annak a munkájára bizony már az általános iskolai tanár sem simán rossz jegyet ad a fogalmazásra. Hanem az összemásolt kliséhalmaz megkapja az elégtelent. Kiváltképp, ha technikailag sem jó a megoldás. És ez az a hangulat, a szépen és "részletesen" kidolgozott világ, amire mindenhol azt mondják: Ez a játék legjobb, vagy legalább legkevésbé rossz része. És egyet is tudok vele érteni.

Persze értem én. Aggasztóan magas itthon a funkcionális analfabéták aránya, sokan pedig többnyire a legigénytelenebb műsorokat nézik. Kellően buta embernek nem tűnik fel, hogy amikor a játék alkotói lestek, puskáztak, másoltak akkor pont a lényeget hagyták le. A házak, az ipartelepek és sok más pedig hoz annyi hangulatot, mint egy elbénázott streetview túra egy digitális analfabétának. 

Szóval biztos van olyan aki azt mondja, húúú sok ház tök olyan, az említett ünnepek neve is stimmel, fű is van, mocsár is de cool a hangulat. És van aki számára piszkosul feltűnik az is, hogy akkor mi történt. Mik voltak a konfliktusok. Ha a rasszizmust és Délt említjük ebben a korban pár jelenet is. És lépten nyomon hiányérzetünk van, hogy ez is hiányzik, azt is elszúrták amit látunk az kétes másolat. A mérce emberenként változik.

És ehhez a mércéhez hozzá tartozik az is, hogy leginkább olyan lapok húzták le a játékot akik újságírói tájékozott emberként észrevették ezeket a hiányosságokat. Akiket zavar a primitív egyszerűsítő hazugságokkal teli egy dimenziós világkép. Mert a szerkesztőségük tagjai újságíróként az életüket tették fel arra, hogy a kiegyensúlyozott tájékoztatás jegyében a részletekről is beszélnek. És számukra kilóg a lóláb, ez nem olyan hangulat ami hiteles, értékes és jó lehetne. 

A Youtube nem csak azt mutatja meg, hogy időnként a betont szögelik, de arra is látunk példát, hogy a körbe-körbe menő autók okoznak tömegkarambolt, ha pedig ezt megpróbáljuk lassan kikerülni, akkor időnként egyik-másik tanú ránk hívja a rendőrséget, mert mi rossz sávban megyünk. A halott világban az senkit sem érdekel hányan okoznak tömegbalesetet. Pedig sok open world játékban láttuk azt, hogy a zsaruk mást is tudnak érzékelni.

De tudod mi a reakció egy ilyen cselekvésre? A rendőr lőni kezd. Miután persze tudják, hogy "negro male" a bűnös. A bugok miatt befejezhetetlen küldetések, amiről az Index is ír, persze kimondva hazugság lenne emiatt rossznak nevezni egy hazug és bugos játékot, persze nem jelentenek önmagukban újdonságot. A legtöbb ember ilyenkor mondaná azt, elő az eggyel korábbi mentést. Nos ez az amire a játékban nincs lehetőség. Ha pedig a cloud save-t kell ilyenkor javítani akkor napokat lehet várni arra, hogy most újra kell kezdenünk vagy sem. 

Hogy egy játék kevesebb lehetőséget tartalmaz, mint a sok évvel ezelőtti elődje? Nem fontos.

Persze el lehet mondani, hogy a korai bugok jelentős része miatt nem szabad szidni, és már 30 fps-es korlát sincs. Valóban nem ott tartunk, mint a megjelenés környékén. Akkor a Steam szépen letöltötte a játékot, el is jutottunk odáig, hogy miért is állunk bosszút, és rendszeres volt egy idő után, hogy folyamatosan ütközések és robbanások hangját hallhattam, mert az én gépemen éppen így volt bugos. Ma már végig lehet menni anélkül a város bármelyik részén, hogy ilyen durva hiba jönne elő, és ritka  crash to desktop is.

A hibákat lehet javítani és sokat ki is javítanak. Ha pedig tudom azt, hogy valaki a sok kiosztott fejlövés kedvéért a világ legunalmasabb játékaival is játszana, annak bőszen ajánlom ezt az elrontott történet, a világ hiányosságai ellenére. Mert fejlövést azt pont lehet benne osztani. És már bug sincs benne annyi, brutális kivégzés pedig sok van, és az one man army típusú power fantasy sok kelléke is megvan.

Aki ezért egy közepesnél rosszabb játékkal játszana, az most, sok patch és kijavított hiba után már akár élvezhetőnek is tarthatja a játékot. Csakhogy a jó játék nem ilyen, ott nem ez a szint. Még a közepesnél sem. De a játékon látjuk egy percig nem az volt a cél, hogy jó, élvezetes, az elődeivel versenyképes játékot kapjunk. Üzenetet akart közvetíteni műalkotásként.

Az üzenetet értjük: A multikulti ingyenkonyhaüzemeltető csodamafia utópiája áll az egyik oldalon. Az öltönyös "gazemberek" és a "rasszizmus, Xenofóbia" a másik oldalon. Értjük a politikai állásfoglalást. És azt is, hogy ami mást mutatott volna, élővé tenné a várost, jóvá a játékot ki kellett hagyni, mert az üzenet a fontos. Csak a következő ilyet, ne AAA játék áron a piacról akarjátok finanszírozni, hanem kérjetek rá pénzt Soros Györgytől. Mert ingyenes politikai reklámjátékhoz képest üdítő lenne az amatőrök tisztességes próbálkozásait megközelítő minőségű akciójáték.

A játék, mint a film, az írott történetek és számos más dolog egy művészeti ág, ahol az alkotó a saját nézőpontjából mutatja be a világot, és formálja azt aki a művét befogadja. A bugokat ki lehet javítani, nem ez az egyetlen játék ami látványos és durva bugokkal jön ki. A történet sekélysége is orvosolható, mint az unalmas mission design s megoldódhat patchekkel és DLCkkel. Még normális save kezelést is lehet beletenni, így az egészen amatőr tervezési hibákra is lehet megbocsájtóan legyinteni: Ez javítható.

De a legrosszabb bértollnokokat megszégyenítően erőltetett és hamisan csengő üzenet az, ami kapcsán három dolgot tudunk:

  • A játék pont abban végzett pocsék munkát ami a fejlesztőnek fontos volt (üzenet közvetítése).
  • Ez véletlenül sem azonos azzal amit játékosként fontosnak tartanánk.
  • És nem akarunk egy olyan világban élni, ahol a játéknak nem az a feladata, hogy a játékos számára jó legyen, hanem az, hog egy politikai oldal elvárásait szolgálja ki.

A nagyon PC baloldal és a játékosok közössége ismét két nagyon különböző oldalra került. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr8111836235

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása