... mert választani kell

Oktatáspolitika...

2014/02/03. - írta: Válasszunk

Ugye biztos van, aki kiszámolta már, mennyit költünk tankönyvekre, kötelező olvasmányokra? Tudják mi ebben a szép? Ennyi könyv vásárlásnál az e-könyv vagy a tablet már olcsóbb megoldás lenne, és sok problémát megoldana. Nem lenne olyan nehéz hurcolni, és ha tönkremegy és pótolni kell, az sem kerülne érdemben többe. Megfelelő kijelzővel a szemet is kíméli. Nem véletlen az, hogy a világban vannak olyan országok, ahol a tankönyv helyett az olcsó laptop, olcsó tablet a megoldás. De várjunk csak egy kicsit, hiszen ennek lehet egy érdekes folyománya. Hiszen a tanulás, akár az otthoni tanulás is interaktívvá és ugyanakkor mérhetővé tehető. Ráadásul a tankönyvek kiosztásánál tapasztalt káosz legjava is megszűnne. 

Tény a tankönyvek nyomtatása, szállítása, a papírgyártás cégeket és munkahelyeket tart életben. Tény viszont az is, hogy a tanulás számonkérésére alkalmazott jelenlegi módszerek cseppet sem hatékonyak. Ugyanis igen nehéz eldönteni, hogy egy diák olvasta-e az adott könyvet, vagy csak megnézett egy feldolgozást, átlapozott egy összefoglalót. A legtöbb számonkérés olyan adatokat kér vissza amit a könyvet elolvasó diák sem tud emlékezetből, ezzel pedig azt kommunikálja az iskola a gyerek felé: Teljesen felesleges volt elolvasni a kötelező olvasmányt. Márpedig biztosak lehetünk benne, hogy a diákok jelentős része ezt megjegyzi. De nem csak ezt. Hanem számos számára érdektelen kötelező olvasmány után azt is, hogy olvasni nem szórakoztató, ez a tévképzet elvezet oda, hogy nem is szeret majd olvasni, és szövegértés terén lemarad. Ez pedig akár a munkaerőpiacon, akár szerződéskötésnél, vagy az élet bármely más területén hátrány.

A mai oktatási rendszer alapvető hibája, hogy míg egy egészséges, érdeklődő gyerekkel meg lehetne szerettetni az olvasást, a matematikát, a fizikát, addig a számos negatív élmény miatt emberek tömegeivel sikerül mindezeket a tantárgyakat megutáltatni. Napi tornaóra persze van. De az is sokszor a "totál szívás" kategória a gyerekeknél, hát a mozgást is megutálják. Ha napi tornaóra helyett elvárnánk, hogy kötelező legyen valamit sportolni, de ezt a diák maga válogassa meg, és sok egyesület az egységes kvótáért ingyen vállalja a diákok oktatását, felkészítését, utánpótlás nevelést (és persze erre lehetne szponzort szerezni), akkor a diákok többsége a heti 4 óra (ez több mint 5* 45 perc) edzés kapcsán többet mozogna mint így. Azért a többsége, mert aki most kiharcolja a felmentést a tesi óráról az a "gyógytesi" helyett bizonyára megfelelő sportegyesületben a sakkot választaná.

És nem, nem zavar az, ha ebből Darts, Pool, Snooker vagy hasonló sportágak lesznek. Sőt akkor, sem ha az iskolai évzárón emlegetett remek sporteredmények között ott lenne az IPSC. Sőt a versenyekre aktívan járó sporthorgász esetén sem kell keseregni, hogy az nem focizik. Persze biztos lenne olyan aki a focit választaná. Igaz, a kormány legnagyobb bánatára nem a labdarúgást, hanem a hazánkban is lassan, de biztosan terjedő amerikai focit. Ha meg túl sokan megszeretik, és akár eredmény és teltházas mérkőzések is lesznek, akkor máris lehet stadionokat építeni. Akkor meg fogy a Dolomit. Tudom, a politikusaink közül van aki szívére venné, hogy immár hazai sporteredmények kapcsán gól helyet touchdownnak kell örülni, de hát ez van.

Sőt a sport szeretetéhez az is hozzá tesz valamit, ha Pistike a "cooper teszt" helyett a 10 év alattiak Gokart bajnokságáról hazahozott futamgyőzelmek alapján lenne jeles testnevelésből.

Mint ahogy az sem lenne katasztrófa, ha a kötelező olvasmányok 3/4-e helyett a diákok által közösen kiválasztott műveket kéne adott mennyiségben elolvasni, megbeszélni, megvitatni. Legalább lenne esély rá, hogy a diákok megszeressék az olvasást. Mert az életben nem a hatalom kimutatása a legfontosabb. De elárulok valamit. Számos nagy írónk újságíró is volt, és az olvasás, a tájékozódás kapcsán fontos lenne, hogy a diákok cikkeket, de akár jogi szövegeket is megértsenek. 

Lehet arról beszélni, hogy egy-egy blog post vagy indexes riport nem feltétlenül irodalmi érték. De mondjuk Csikós úr egyik másik postja a belsőség oldalain nem csak hírként, hanem érdekes olvasmányként is megállja a helyét. De olykor pont, hogy nem az irodalmi érték a fontos. A népítélet heti merítése sem éppen örök irodalmi érték. Mégis alapvetően 3 okból is érdekes témát jelentenek. A bölcs ember más hibájából tanul alapon meg lehet nézni, mi és hol van rosszul megírva. A mindennapi életben hasznos szövegértést is lehet ezeken gyakorolni. És bizony a termékek választásánál, vásárlásnál is hasznos az ilyesmik megértése. Ez bizony az élethez szükséges tudás. 

Erről is volt nemrég egy érdekes videó, a belsőség oldalain. A mondanivaló egyszerű volt ott is. Az életnek tanulsz és nem az iskolának. Nem ártana hozzátenni: és nem is a mindenkori kormány oktatáspolitikájának.

Igen, olvastam a kommentekben a kritikát. A hasonló helyeket őrzik. Csakhogy az életben sok helyen léphetünk aknára. Például a devizahitel kérdésben. És nem csak ez volt az egyetlen ahol sokan mondták azt, ők bizony nem értették meg a kockázatokat. És nincs mindenhol őrség. Van ahol tábla sincs, mert a társadalom elvárja, hogy te felnőtt emberként legyél képes felelős döntést hozni. Ha erre nem vagy képes, akkor előbb-utóbb az élet valamely területén nagy bajba keverheted magad. Nyilván nem felrobbansz. Esetleg csak a hitelek miatt hajléktalan leszel. A hasonló jelképek megértése senkinek sem árt, ugye? 

És itt már nem az a kérdés, hogy egy teszt környezetben, ha kinn van a robbanóanyag akkor őrség is van, figyelnek is, az nem taposóakna... Vagy, hogy befelé miért nem robbant. Vagy... Ugyanis egy hasonló jelkép kapcsán nem cél ebben pontosnak lenni. Az ember mégis önmagának tanul. Vagy nem. De itt is több jövőkép között kell felelősen választani. De akkor is, amikor eldöntjük mit és hogyan kérjen számon az iskola.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr665795052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.