... mert választani kell

Ha most nem tiltanak a Totalcarosok, akkor soha...

2014/02/04. - írta: Válasszunk

A Totalcarnál kétféle kommentelő van. Akit nem érdekel a fizikai, a kémia, a matek meg sem próbál utánaszámolni a dolgoknak. És a troll. Ugyanis az első csoportba tartozó ember előbb-utóbb nem fog egyetérteni valamiben a szerzőgárdával, és kiderül neki nincs tized annyi autós tapasztalata sem, amennyi a szerkesztőségben összegyűlt. Ez lehet. De például a nyomatékos vs. erős autó kérdés kapcsán hallott már valami váltó nevű szerkezetről. A sebességváltó más néven nyomatékváltó is. Mutogathatnék az általános iskolások Fizika könyveire, beszélhetnénk fogaskerék áttételekről, és sok más apróságról is. De ugye aki már akkor sem szeretett számolni az most sem akar utána számolni, és könnyű a tapasztalatra hivatkozva lesöpörni az asztalról fizikát, matematikát. Fúj, fotelfizikus troll. És Csikós milyen jót írt karácsony körül az ilyenekről.

Csak az a baj, hogy azért ezek a váltó áttétel kérdések és sok más is előjön a versenysportban, de a komolyabb átépítések kapcsán is, és mégis átszűrődik valami abból, hogy ennek is köze van ahhoz, hogy hogy meg az autó. És az a rohadt fizikakönyv pedig a gyorsulás a teljesítmény kapcsolatáról is mondd valamit. És ez nem akar összejönni a nyomatékos autó a jó autó ökölszabállyal. De ezen már túl jutottunk. Mára a Totalcar a benzines autók melletti érvek elfogyásáról. A fő konklúzióval, miszerint mindig az adott típus kapcsán kell kiválasztani a jobb motort, és nincsenek általános "szabályok" tökéletesen egyet is értek. Csakhogy jópár apróságot kifelejt a képletből, amikre szépen lassan persze majd rátérünk. Még akkor is, ha ez az érvelés nem a "kommentposzt" alá való hozzászólásként. 

A nyomaték vagy lóerő vita alapvetően azért problémás, mert a maximális teljesítménynek nincs sok köze a pillanatnyi teljesítményhez, a nyomaték kapcsán pedig nem véletlenül emlegettem a váltót. A tapasztalat, miszerint a nyomatékos autó a jó autó nem véletlen. Ugyanis most kapaszkodjunk meg: A teljesítmény függ a forgatónyomatéktól és a fordulatszámtól. Igen: Mindkettővel egyenesen arányos. És meg merném jegyezni, hogy bár látunk szép nyomatékgörbét, ami a fordulatszám és a nyomaték összefüggését hivatott bemutatni ez nem ilyen egyszerű. Vegyük csak el a lábunkat a gázról... Az első amit észreveszünk, hogy a fordulatszám nem zuhan azonnal minimálisra. Viszont ilyenkor a motor nem sok munkát végez a forgatónyomaték sem nagy. Ellenben mégis érdemes elfogadni, hogy a motor kihasználható nyomatéka is függ a fordulatszámtól. 

Az autó egy bonyolult rendszer. Amit az ember megfigyel, látja mi és mivel fordul elő gyakran, és ebből lesz egy népi bölcsesség vagy babona. A tudomány pedig talán találna rá egy más magyarázatot. Amitől a népi bölcsesség még speciális esetben igaz is lehet. Hiszen a nyomatékos motor kapcsán a teljesítmény már alacsony fordulatszámon is rendelkezésre áll, és nem is kell pörgetni. Ez pedig azt is jelenti: Az esetek nagyobb hányadában van meg a kellő teljesítmény. Téged pedig elsősorban az érdekel, hogy a lehető legtöbb esetben legyen meg az adott feladathoz elegendő teljesítmény. Még akkor is, ha valóban a teljesítmény (lóerő) dönt és nem a nyomaték. Igaz: Nem a katalógusban lévő maximális, hanem a pillanatnyi. 

Kekeckedés? Lehet, hogy az. De azért ne felejtsük el, nem mindegy, hogy a "nyomaték a fontos és nem a teljesítmény" mantra csak a katalógusban lévő csúcsértékre vonatkoztatva hangzik el fix igazságként, vagy mondjuk a nyomatékgörbe, a teljesítménygörbe láttán, ahol figyelünk arra is, milyen fordulatszámon használjuk a motort.

A dízel vagy benzin kérdés is kezd olyan népi igazsággá válni, amit az autós újságírók mantraként mondogatnak, ha pedig valaki kételkedik az egyes helyeken máris troll számba mehet. Igaz ez régen is így volt, csak éppen fordított előjellel. Csakhogy van egy kis baj. Ez leginkább akkor igaz, ha valaki egy jelenlegi új autó vásárlásán gondolkodik, és az újságíró által tesztelt opciókat rövidebb távon hasonlítja össze. A benzinmotor előnyeinek kimúlásáról beszélni viszont sok szempontból korai még. Azok jelentős része ugyanis akkor is megvan, ha sok autógyár nem akarja azt kihasználni.


A képen egy Chevrolet Volt látható. Van aki szerint hibrid, van aki szerint elektromos autó "range extenderrel". Azaz szükség esetén az aksik töltésére akad benne egy kis benzinmotor, de ez direktben semmit sem hajt meg. Régen sokat számított a benzinmotor rugalmassága, pörgethető volta, akár a kulturált járás vagy bármi más is. De egy "range extender" néven a kocsiba beledobott "fűnyírómotor" kapcsán nevetséges lenne ilyet elvárni. Miért nem dízel? A szokványos válasz az lenne, hogy "ki vesz az USAban dízelt?" Csakhogy ott a Volt nem benzines, hanem elektromos autó sokak szemében. A szükségmegoldásként benne lévő "erőmű" tankolása nem annyira érzelmi kérdés.

Csakhogy nem véletlenül benzines a fűnyíró, a motorkerékpárok döntő többsége, stb. sem. Oké, én is láttam már gázturbinás motorkerékpárt. 

A trükk az, hogy sok míg a legtöbb hagyományos autóban a motor mérete nem akkora probléma, ráadásul az adott típust úgy tervezik hogy a nagyobb motor is elférjen, sok esetben viszont fontos kérdés, hogy "mekkora motor is kell az adott teljesítményhez". Ahol pedig a motor mérete a lényeg ott a benzin sokszor még mindig nyerő. Igen: A gázturbina mindent visz. És sok esetben a hasonló állandó terhelésen és fordulaton dolgozó benzinmotor fogyasztása sem lesz lényegesen rosszabb, mint egy dízelé. Oké, a gázturbina így is veri. Csak a "mindenevő" gázturbinás range extenderre még várni kell. Viszont ezzel együtt is igaz: Egyre kevesebb benzint és egyre több gázolajat használunk fel. 

Természetesen a kérdés nem csak ebbe az irányba bővíthető. Hiszen könnyen észre lehet venni, hogy a használt autók piacán még nem a 0,9 literes nagy turbós fűnyírómotorok dominálnak. Mint ahogy számos gyártó kínálatában sem ezt jelenti a benzinmotor, így a jelenlegi kínálat sem arról szól, hogy oda lenne a benzinmotorok előnye. Hanem éppen arról szól, hogy a "falu végéig hétvégén eldöcögünk" típusú felhasználók által keresett minimál megoldásra használják. Ez papíron jó a flotta szintű kibocsájtásnak, de ezek a megoldások másra nem feltétlenül jók. 

És vegyük észre: Az ilyen kacatoknak mindegy, hogy a jelképes használhatóságra optimalizált alulméretezett motor dízel vagy benzines: Megszenved a feladattal, ezért sem jó, sem olcsó, sem hatékony nem lesz. 

Hogy szükség van ilyen kacatokra az valóban a normák számlájára írható. Hogy ezeket másra használni Hogy ezek mellett az adott gyártók Európában nem árulnak normális benzinmotoros autót viszont már közönséges üzleti döntés. Ebben lehet beszélni sok apróságról, az adóztatás különbségeiről, és sok más dologról is amiért a dízel felé lejt a terep. 

Vagy mondjuk arról, hogy elterjedt a nézet, hogy nyomatékos autó kell. És egyre többen akarnak dízelt venni, az európai gyártók számára pedig a jó dízel fejlesztése egyre inkább presztízskérdés. Ha pedig nem ezen múlik a márka imázsa, nem ezen múlik a siker, akkor nincs szükség  benzines motorra, azt fel lehet áldozni akár a flotta szintű kibocsájtás oltárán. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy akár ugyanezek a gyártók, akár mások ne használnák ki a benzinmotorok megmaradó, ha ez az érdekük. Ne tudnának jó motort készíteni.

Ahol a motor mérete, tömege, stb. tényező ott a benzines megoldás előtérbe kerül. Tudom: A modern autó nehéz. Sok nagy szilárdságú acél és megannyi más anyag kell a passzív biztonsághoz, így a motor mérete jóval kevésbé számít. Csakhogy a cél az lenne, hogy egy nagybevásárlás kapcsán 85 kiló ember és 60 kiló csomag mellé ne akarjunk másfél tonna autót magunkkal cipelni, ha a fele is elég. Mert ez is javít a hatásfokon. A napokban az égéstér adásában a hajók környezetszennyező voltáról is volt szó. Fontos volt a közegellenállás, a víz és sok más dolog említése. Volt aki a motorok hatásfokát is említette. A hozzászólásokban volt aki a vasúthoz képest jelentősen kedvezőbb kibocsájtási adatokról beszélt, de már a saját adatai sem ezt mutatták. Pedig ott ugye a könnyebb tehervonatok rosszabb adatai is sokat rontanak a képen (nem azonos feltételek), és kihagyta az elektromos vontatást. De mindezzel együtt kiderült a hajó előnyei között ott van a motor hatásfoka. És hogy 1 tonna áru elszállításához mekkora tömegű és mekkora felületű hajót kell megmozgatni. Sokszor számít a méret. 

És persze a méret, a motor tömege több versenysportban is számít. Így bár az egyre több rossz benzinmotorról, jó dízelmotorról szóló tapasztalatot nincs miért vitatni, az alapvetően az adott típusokra bizonyára tökéletesen igaz is, mégis azt mondom: Hiba leírni azt, hogy "Elfogytak az érvek a benzinesek mellett." Kei car? Range extender? Csupa olyan terep ami a benzineseknek kedvez.

És bár tisztában vagyok vele, hogy a tisztán elektromos autók ellen szólnak értelmes ellenérvek, azért szívesebben látnék egy range extenderes villanyautót a forgalomban mint egy dízelt. És itt fontos, hogy az a range extender kicsi legyen, könnyű legyen. Tartom magam hozzá, hogy a legjobb bioüzemanyag sem olyan jó, mint az emisszió nélkül megtermelt áram, mert a megkötött széndioxidot nem kötelező kibocsájtani, lehet "szilárd formában" tárolni (faként, stb) vagy elásni. De tudom azt, hogy a belső égésű motor részben a Range Extenderek, részben pedig a sporteszközök kapcsán még velünk maradnak.

1240111_10151594262820686_1771412457_n.jpgÉs nem érzem azt, hogy egy pályára szánt autóval sportoló, szórakozó ember "kibocsájtásától" jobban kéne félnem, mint egy láncdohányosétól, füvesétől. Részben azért, mert ez mérsékelhető, részben pedig azért, mert ha nem megyek a pályára nem kell ezt szagolnom. És részben azért, mert egy pályára szánt autó kibocsájtása nem feltétlenül probléma. Egyikünk sem mentes minden hibától, és a versenyre, sportra kihegyezett motoroknál is hagyománya van a bioüzemanyagoknak. Ennyi belefér. 

Ha tőlem megkérdeznék, milyen jövőt, szeretnék? Milyen jövő építését várom el a politikusoktól? Olyat amiben a részecskeszűrős dízel személyautók vannak a városban? Vagy olyat ahol villanyautók benzines / etanolos range extenderrel, és sport célra, szórakozásra ott etanolos V8ak? Hát őszintén szólva tuti az utóbbit választanám. És szeretném elvárni a képviselőimtől és a hivatásos autóbuziktól egyaránt, hogy egy kicsit az utóbbit képviseljék. Ehhez a jövőképhez pedig nem szabad leépíteni a benzines piacot. 

És tudom, hogy a mostani gyors modellváltások mellett is velünk maradnak az érintett típusok 5 évig. És bizony azok jelentős része akár 10 év múlva kerülhet majd a használtpiacra. De még 25 év múlva is járni fognak vele. Az autók egyik legnagyobb költsége az autó és az utólag beleépített alkatrészek értékvesztése. Ez pedig attól is függ, hogy 5-10-20 év múlva milyen lesz a jogszabályi környezet, melyik jövőképben gondolkodnak akkor a politikusok. A postban látott járművek többségében benzinmotor van, egyben gázturbina. Ha igaz lenne az "Elfogytak az érvek a benzinesek mellett." állítás akkor nem lenne értelme benzinmotorokat, benzinmotoros járműveket fejleszteni. Én pedig úgy látom, hogy van. Még akkor is, ha a Totalcar cikk fő mondanivalójával ("Nincsenek már általános bölcsességek, minden típus fölött egyedileg kell ítélkezni, és jobb, ha hozzászokunk a gondolathoz, hogy jelenleg sokszor a dízel áll nyerésre") maximálisan egyetértek. 

A képek többsége a Wikipedia-ról származik, egy a Caterham facebook oldaláról. 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr695798338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Katana750 2014.02.04. 22:15:46

Miért tiltanának ki ezért? Vagy csak poén a nick? Mazdáék sejtenek valamit. Van 2literes szívójuk. Mondjuk az meg fölöslegessé tette a 2,5öst. Szerintem ezek a varrógépek le fognak csengeni. Szerintem a Diesel csak Európában áll nyerésre. A világ legnagyobb piacain(USA,Kína,India,Oroszo.) alig rúg labdába a személyautók között. Még véletlenül se temessük Ottót! Úgy szeretném tudni,hogy milyen verdával nyomulnak azok az EU-s bürokraták akik kierőltetik a gyárakból ezeket a 0,9es 1,2es 2-3hengeres szarokat! Legyen mind az övék!

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.02.05. 08:56:03

@Katana750: Úgy gondolom a cím egy kicsit vissza kacsint Csikós postjára a trollokról. Nomeg a megszokott kommentes vitákra, ahol ha elbeszélnek egymás mellett az olvasóval az troll.

A "ha valamiben nem értünk egyet, akkor a másik csak troll lehet" vitakultúra mögött álló tolerancia szinthez képest azért ez a post meglehetősen sok apróságban mond ellent a Totalcar cikkének.

Katana750 2014.02.05. 10:49:06

Gyűlölöm,hogy ezt a szót már mindenkire rá lehet mondani, aki nem ért egyet a posztolóval és ennek hangot ad. Számomra a troll egyenlő az első Potter film fürdőszobát szétverő szörnyetegével. Az anyázó,a másikat durván szidalmazó, vitát csak erőből(hang) megoldani tudó egyedeket tényleg nem szívlelem én sem, de ilyen azért nem sok van. Erre ékes példa az erdő szélen(közepén) pusztuló szovjet teherautós poszt, ahol Máth Dávid megelőlegezte a Military troll nevet a témát kedvelő(értő) kommentelőknek. Udvariasan kérdést intéztem és lám a hiba ki lett javítva(nem minden) akimeg durván beszólt, annak a hozzászólása törölve lett. Így elfogadható.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.02.05. 13:48:13

@Katana750: Nézd sokan vannak úgy egy-egy blognál, hogy az "én házam, az én váram" és ez alapján moderálnak. Mások viszont azt mondják: A blog az olvasóé, és a kérdés az, hogy a komment az olvasó számára érték-e.

Nálam pl. az ellenvélemény érték. Mert hallgattassék meg a másik fél is... Nálam az on topic link érték és tartalom, mert nem zajt ad, hanem kontextust. Nálam sok dolgot szabad mélységében megvitatni.

Viszont sok nagyobb blog gazdája egy kicsit máshogy gondolkodik. Kérdés, hogy ez helyes (minőségi garancia) vagy hiba.

Viszont úgy gondolom, hogy amikor az érvek ütköztetéséről, a normálisan végiggondolt döntésekről, stb. igyekszem írni, akkor fontos adminként is toleránsnak lennem.