... mert választani kell

A tanár hibája?

2014/02/20. - írta: Válasszunk

Az Indexen éppen kedden jelent meg egy cikk a tömeges bukásokról. Lehet arról beszélni, és talán kell is, hogy ez mekkora részben a tanárok és mekkora részben a szülők hibája. De úgy gondolom, hogy az első félévben összejött bukás mennyiség még nem az ottani tanári munka eredménye. Hanem mondjuk az előző iskola tanárai, a kontraszelekció, az oktatáspolitika, a "National Geographic / Spektrum alapú társadalom" számos adottsága is felelőssé tehető. Hiszen azt, hogy amikor ők belépnek egy új iskola kapuján, már nem akarnak tanulni biztos nem az új iskola okozza. De könyörgöm: Hogy a fenébe mutatna fel eredményeket egy diák akkor, ha a társadalmi minta éppen a tanulás elutasítását mutatja.

A Discovery nagy sikerű mítoszromboló műsora kapcsán láttam egy érdekes epizódot. A NASA egy mérnökének állítását akarták megdönteni a Hindenburg léghajó katasztrófája kapcsán. A történetet persze jól ismerjük, nem is nagyon akarok belemenni a részletekbe. A Youtube számos videót tartalmaz a katasztrófáról. Jól ismert történt, az alapvető kérdés pedig igen egyszerű: Hogyhogy ilyen gyorsan elpusztult egy ekkora szerkezet. Nem egy valóban hozzáértő ember vitatkozik 1937 óta a miért kérdésén. Igen, akár a NASA mérnökei is. És igen, vizsgálják a burkolatot, a nyomást, mindent.

 

A Discovery remek csapata a filmtrükkös gyakorlattal viszont azonnal megtalálta a megoldást. Saját bevallásuk szerint még nem is tiszta hidrogént használtak, hanem volt ott levegő is, és lám milyen jól ég. A képernyőn látványos is volt a prezentáció. A baj csak az, hogy ezzel a tudással az általános iskolás kémia órán is maximum elégtelen osztályzatot érdemelnének. Ugyanis a vízbontás, hidrogén elégetése, durranógáz elégetése az egy olyan szentháromsága az iskolai kísérleteknek ami olcsó, biztonságos és biztosan működik. Végre is szokás hajtani, a diák pedig meg is jegyzi. 

Az egész Hindenburg történet kapcsán pont azért volt kérdés, hogy mitől égett le gyorsan, mert ugyan a durranógáz szinte azonnal fel tud robbanni, a tiszta hidrogén kapcsán van egy kis gond: Az égéshez oxigén is kell. Csak ott tud az anyag égni, ahol az oxigén is jelen van. Ha a külső borítás nem ég igen gyorsan, akkor bizony egy lyuknál, szépen lassan terjed a tűz, befelé nem jut annyi oxigén, hogy "felrobbanjon"... Ennél pedig a Hindenburg gyorsabban égett. Az egész kérdés javarészt arról is szólt, hogyan jutott el léghajó belsejében lévő hidrogénhez egyáltalán annyi oxigén, hogy lehetséges legyen a robbanás.

Amikor a Mythbusters csapata a hidrogén helyett durranógázt használt, és közben effektíve kinevette a NASA egy mérnökét, akkor bizony nem kicsit hibáztak, hanem nagyot.Nem az a baj, hogy ne lehetne hibázni. Lehet hibázni. Az egyik legjobb hazai ismeretterjesztő film a Brutális Fizika. Ott is van olyan, hogy bakizik a professzor. Ez nem gond. "A lehet, hogy nem jól írtam, de jól mondtam. Lehet, hogy nem is jól mondtam, de jól gondoltam." Örök érvényű idézet minden egyetemen elhangzott. Csak ott a hallgató érti azt, hogy a tanár bakizik, észreveszi és van lehetőség javítani. Ha ugyanez a tévében átmegy a produkciós stábon, akkor azt otthon a tanulatlan közönség már nem veszi észre.

Igaz: Ha a sorozat alatt talán 2 ilyen bakit lehet észrevenni, az messze jobb, mint akár a Discovery, akár a National Geographic számos műsora. A tömeg és a súly keverése, ahol a különbség fontos, gond a Légikatasztrófák egyik epizódjában. De az is, hogy nem hangzik el miért nem jó a GPS a sebességmérésre, így a nézők egy része butaságokat találgat. Mert a felhajtóerő és a szárnyakra eső terhelés nem a földhöz, hanem a levegőhöz képesti sebességen múlik. Na ez az amit a GPS nem mér, mert nem tudja az adott magasságban milyen irányba, milyen erős szél fúj.

Ezt ott, abban a magasságban nincs aki mérje. És ugye 100km/h szembeszél és 100 km/h hátszél között pont 200 km/h a különbség. Ha még nagyobb lehetséges szélsebességgel számolunk, majd hozzávesszük a mérési hibahatárt, stb. akkor hamar rájövünk, hogy a GPS navigációra ugyan remek eszköz, de a biztonságos sebesség megállapítására már nem. Az autókereskedők látványos, csak éppen sem a műhely fix költségeivel, sem a munkaerő költségével nem számol, így a bemutatott eljárás akár masszívan vesztességes is lenne. De míg sok műsor őszinte és csak szórakoztatni akar, vagy megosztó emberekkel beszédtémát adni, ezek elhitetik veled, hogy "tanulsz". 

Olvasni viszont nem divat, a könyv drága. Korábban is előkerült az Oktatáspolitika kérdése... Elhangzott ott ez, meg az. "Tény viszont az is, hogy a tanulás számonkérésére alkalmazott jelenlegi módszerek cseppet sem hatékonyak. Ugyanis igen nehéz eldönteni, hogy egy diák olvasta-e az adott könyvet, vagy csak megnézett egy feldolgozást, átlapozott egy összefoglalót. A legtöbb számonkérés olyan adatokat kér vissza amit a könyvet elolvasó diák sem tud emlékezetből, ezzel pedig azt kommunikálja az iskola a gyerek felé: Teljesen felesleges volt elolvasni a kötelező olvasmányt. Márpedig biztosak lehetünk benne, hogy a diákok jelentős része ezt megjegyzi. De nem csak ezt."

Éppen így lehet kontraproduktív a napi tornaóra is. De sok esetben a diák aki akár meg is szerethetné a matematikát, szórakoztatónak tarthatná annak számos részét, bizony az oktatáspolitikának köszönhetően már általános iskolában megutálja azt. De nem csak ő. Sok esetben a szülei is hasonló élményeket szereztek. Nincs olyan a családban aki követhető példát mutatna. De olyan emberrel sem találkozik a diák aki megmutatná neki, hogy a tanulás szórakoztató is lehet. 

Lehetett volna olyan kötelező olvasmányokat választani, olyan tantervet írni, ami előbb megszeretteti a tanulást a diákkal. Csak éppen ez nem működik az országban. Nem működik, mert a magyar olykor komolykodva akarja megmutatni, ő milyen komoly ember. Ebbe pedig az ilyen lazaság nem fér bele. Adott elvek mentén kell kiválasztani a komoly és nehéz tananyagot. Aztán amikor a gyerek megutálta a tanulást, és azt hisze majd tud az ismeretterjesztő csatornák műsoraiból tanulni... Nos egyfelől megbukik, ha vállalkozna az jó eséllyel bedől, és sem a pénzügyekhez, sem az értő olvasáshoz nem értő emberként hitelkárosult is lehet belőle. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr65822027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.