... mert választani kell

A HVG szerint eltemették a BKV-t. Szerintem inkább...

2014/03/19. - írta: Válasszunk

A HVG szerint eltemették a BKV-t. Szerintem inkább a szakszervezet hazudott újra pár kérdésben. Nemes Gábor állításai közül persze van aki csak a vízióval foglalkozna. Közölni irreális a BKV megszűnését vizionálni, elsősorban a kötött pálya, az EU felé való kötelezettségek miatt. De akad egy másik állítása, ami viszont tényállítás. Sokkal rosszabb munkakörülményeket említett, már a jelen intézkedések jelenlegi következményei kapcsán is. Az állításával kapcsolatban egy baj biztosan van. A járművek műszaki állapota, és a tény, hogy ezen a BKV képtelen volt változtatni. Azt állítja olcsóbb lenne a BKVra bízni a munkát. Tényleg? Akkor hogyhogy nem azt halljuk, hogy a BKV ahol lehet pályázik (akár vidéken is), és az ő ajánlatuk a legolcsóbb? 

A műszaki állapotok miatt még inkább igaz a "fél lábbal a sírban, fél lábban a börtönben" helyzet is eszembe jutott. Ezen a jelenlegi megoldás a többi vállalkozó bevonásával változtatni tudott. Emlékszünk a pulykapénzes sztrájk kapcsán tett állításokra? Ha csak a valóban megfelelő buszokat hoznák ki, akkor...  És ugye azt is tudjuk, a BKV objektív okok miatt nehezen kap hitelt. A rossz gazdálkodáshoz a kifizetőhely státusz is hozzá tartozott. És bizony a Hagyó ügy kapcsán elhangzott, időnként a szakszervezeteknek is csurrant-cseppent némi pénz. Az biztos, hogy a jelenlegi szakszervezeti vezetők zsíros állása valóban veszélyben van. Buszvezetőre viszont, bárki is üzemeltesse a buszt, szükség lesz. 

Ezzel arányosan változnak viszont az erőviszonyok, hatalmi kérdések. Sőt az is, a BKVnál melyik szakszervezet pontosan mit tud elérni. Ha a buszok kapcsán megszűnik a zsarolási potenciál, a BKV pedig inkább korszerűsítésre fog költeni mint a piaci béreket meghaladó bérezésre ezen a téren, az könnyen a többi szakszervezet felé hajthatja Nemes Gábor alól a tagságot. De kevesebb pénzből kevesebb tagdíj is folyik be, ugye. Ez is sokat számít. 

A BKV viszont nem véletlenül gazdaságtalan. Vannak olyan hibák, amiket gyorsan javítani nem kerülne sokban. Buszoknál, autóknál is van ilyen. De pontosan tudjuk, hogy a gyors javítás elmaradása okán a helyzet tovább romolhat, egyik hiba vezet a másikhoz, és végül jön egy horror összegű javítási számla. Ha valaki eddig spórolt a karbantartáson, akkor itt egyben rászakad az egész. Az új vállalkozókban az a közös, hogy ilyenkor nem kell kisegíteni őket, és még korán kezdhetik a gazdaságos karbantartást.

A BKV felújítandóként vett buszai sincsenek annyira leromolva, mint a meglévő állomány. Sok helyen látunk öreg járművet, ami nosztalgiajáratnak is elmenne. De nem a BKVnál látott karbantartási szinten, és mivel folyamatosan karbantartják, ezért nincs leromlott állapot, nincsenek horror összegek. És ez lényeges különbség. Tegyük fel, hogy amit mond Nemes Gábor az úgy értendő, ha a rossz karbantartás mellett megtermelt hulladékkupacot valaki ártalmatlanítaná helyettük, valaki finanszírozná az új járműveket... A karbantartás elmaradna, de a kifizetőhely státusz maradna, az átlagon felüli bérek maradnának, a szakszervezet bevonása a buliba maradna, akkor mindaddig akár kicsit olcsóbb is lehet ez a piaci megoldásnál, amíg az újabb megtermelt hulladékkupac nem okozna gondot. Ez mindazok számára kellemes, akik profitáltak abból, hogy a BKV kifizetőhely volt, és a szakszervezet is kapott csontot. Az ebből jól járó vezetők sok vagyont "megmentettek". De azért én inkább maradok a karbantartást is igénylő, versenyben kiválasztott vállalkozóra építő, stb. megoldásnál.

Ugyanis Nemes Gábornak nem kell rosszul karbantartott, időnként NKH által fék / kormány hiba miatt megállított buszon utaznia. Választhat sok más megoldás között. És a sofőrökkel szemben nem is kell fék / kormány hibás járművet saját felelősségére vezetnie...

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr385870078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmihaly 2014.06.10. 17:34:37

Ha a szerkesztő urak és hölgyek nemcsak "mikrofonállványkét" "adnák le" a nem kevésszer célzatosan elfogult, uram bocsá' hazug álláspontokat, véleményeket, hanem vizsgálódnának is a tisztánlátás végett... Ja, hogy szerintük az nem az ő reszortjuk? Dehát mostanában épp' ezért kapnak annyi kokit, sallert, maflást, mert nem így cselekszenek. Az olvasó, néző hülyítése az tisztességes?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.06.10. 19:41:07

@gmihaly: A HVG kapcsán politikai újságírók vannak leginkább a szerkesztőségben. A gazdasági kérdések kapcsán is sok az "adójog" és sok más kérdés, de nem olyan amihez pl. hasonló cégek vezetéséhez értő ember kellene.

Egy olyan portál, mint az Index viszont számos rovattal rendelkezik. Van például Totalcar. Ott akad szerelő is aki rendszeres publikál. Az a szerelő pedig tudja, hány olyan olcsón javítható kis hiba van, aminek elhanyagolása drágán javítható nagyobb hibához vezet.

Azaz az Index pl. elméletileg legalább képes az ilyen dolgoknak utána kérdezni. És mindegy, hogy a BKK vagy a BKV hozzáállásáról jelenik meg egy érdekes riport... Mindkettő hasonló kattintás számot hozhat.

gmihaly 2014.06.10. 23:49:48

@Válasszunk: Na ne már ! Semmi nem menti a hvg-sek szenzációhajhász, bulváros hozzáállását, olvasóhülyítő magatartását. Ha egy közölt nyilatkozat csúsztatásaihoz csatolnák a "háttérinformációt"... Igaz, méreteset abban is lehet félretájékoztatni. Vagy nem ilyesminek a hiánya miatt kellett a blogbejegyzést megírni? Szerintem nem egy másik médiumnak kell helyretenni az egyik ködösítéseit, már csak azért sem, mert sok médium között elvész a hivatkozás.