... mert választani kell

Folytatódik a Szegedi közlekedési horror

2018/05/19. - írta: Válasszunk

Sokszor mondtam el, és ma is ezt mondom, a politika nem a pártokkal kezdődik. Sokkal fontosabb az emberek viszonya a hatalomhoz. És nem csak nagyban, hanem kicsiben is. Ma is érkezett némi információ a  témában a nem is olyan messzi Szegedről. Ezúttal nem a 30 fokban jött a kényszerű fűtésről szól, hanem egy súlyosabb történetről. 4 összetört autó, teljes útzár, az egyik autó nagyjából 70 méterre áll a baleset több résztvevőjétől. És szó lesz arról, hogy miért értesültem a balesetről, és miért kerestem meg az alábbi videót Youtube-on.

Balesetek történnek. Egy részük megelőzhető, egy részük sajnos nem. Ha egy úthiba „átdob„” a szembesávba, akkor az 50km/h tempó is 100 km/h sebességkülönbséget jelent. A széles úton, éjszakában, ahol nem kell elsőbbséget adni, könnyen lesz az 50-ből 70, a 100-ból 140. Nem kis baleset lehet hát komoly hiba nélkül is. Nem kívánom azok felelősségét boncolgatni, akiket baleset ért, és akik közül sajnos lehetséges, hogy nem mindenki mondhatja el a maga verzióját.

A videó alkotója egy történetet feltételez szabálytalan kanyarodással, a másik feltételezés az ütközés erejéből jelentős gyorshajtásra következtet és felteszi a kérdést, hogy mekkora sebességgel érkező járműre kell számítani, mi az amikor már a relatív és abszolút gyorshajtás lesz a baleset oka, és nem az, hogy nem adták meg a gyorshajtónak az elsőbbséget. A helyszínelő pedig versenyezgető autókról tud, mint szemtanú is. És azt, hogy mindenki túléli-e nem lehet tudni. De azt igen, hogy jó eséllyel a Kia Stinger GT is totálkáros, több kereke kitört a helyéről, függönylégzsák nyílt. Az Opel Corsa utastere is súlyosan deformálódott. 

20180519_003655.jpg

De honnan tudok ilyen messziről a balesetről? Hogyan lett ez gyorsabb, mint az Index beszámolója, vagy valamely helyi lapé? Úgy, hogy éppen arról beszélgettünk előtte, hogy a környéken történhet baleset. 

A történet jó szokás szerint a DAKK gázos Ikarus buszaival kezdődik HCT-511, ha jól emlékszem a rendszámra, és a 90-es vonal. Valamivel 4 óra előtt érkezett be egy hír: A busz egyik ajtaja nem működött. A legkisebb erő hatására nyílt, csukódott, márpedig menet közben ehhez az úthibák is elégségesek voltak. Így utasokat szállítani életveszélyes. 

A buszvezető jelzi a diszpécsernek a hibát. A buszt nem javítják, nem pótolják, nem megy a telepre. Érdemi javítás nélkül közlekedik tovább. A sofőr próbálja meg kiékelni valamivel, hogy menet közben ne legyen rendszeresen nyitva. Odakerül mappa, tábla, pet palack is, meg valami űrlaapokból álló tömb, ami feltehetően a buszhoz tartozik. Hogy menetlevél, vagy éppen a szerviz felé jelzett hibákról szól? Jó kérdés. Ezt sokszor kell igazgatni, a busz jelentős késéssel ér be a végállomásra. Ott egy másik buszsofőr ajánlja fel segítségül az ilyen helyzetekre deszkából kialakított célszerszámot amivel remekül ki lehet támasztani az Ikarusok ajtaját.

Beszélgetek a témáról. Ekkor még nem látjuk a deszkát, de sokan mondják: Ez így veszélyes. Több okból is. Az egyik, hogy a kiékelt ajtó biztos nem stabilan rögzített. Így a buszon az ajtófék nem használható, ezzel a busz egyik alapvető biztonsági rendszere (ami nyitott ajtóval való elindulást, elgurulást akadályozza) is kiiktatásra kerül és más ajtó kinyílása esetén sem fékezne biztonság kedvéért a busz. Feltehetően a buszok rossz állapota miatt az ajtóféket már korábban is kikapcsolták, így a sofőr akkor tudta meg a problémát, amikor utasok jelezték neki. Addig bárki kieshetett volna. Hogy miért nem merik az ajtóféket használni? A rossz nyelvek szerint azért, mert sokszor fékezne. Mert olyan állapotú a busz. 

Könnyű azt mondani: Ritka az, hogy egy ember magától esne neki egy busz ajtaján, ritka a kizuhanás veszélye. Kivéve, ha baleset van. Mindegy, hogy egy vagy több jármű érintett. És ilyen helyzetben nem a csak ne nyíljon ki menetközben alapon kiékelt ajtó, hanem a biztonságosan záródó, vésznyitóval nyitható ajtó nyújt az utasnak elvárható védelmet. 

Órákkal később megkérek egy ismerőst nézzen ki, látja-e arra a buszt, vagy a telephelyen van. Kimegy. És látja a buszt beállni a gázkútra tankolni, majd elindulni járatra. Újabb kérés, ha tudja nézze meg, hogy javították-e a busz ajtaját. Nem, még mindig csak a hasonló kiékelés maradt. A probléma is a telephely előtt volt, ott a busz többször elment. Ekkor már le lehetett volna cserélni, és a tankoláshoz is pótolni kellett. De a busz ebben az állapotban, még akkor is forgalomban maradt. 

1526684575054.JPEG

Jól látható a deszka ami kiékeli az ajtót. Szerencsére a lépcső miatt nem tud hova csúszni, hogy ez ne tartson ahhoz baleset kell. Hogy beszoruljon, akadályozza a mentést már kevésbé komoly kell. Hogy ki hajol le úgy, hogy hozzá is férjen alapon késleltesse baj esetén a menekülést viszont bőven sok. 

Ezt a buszt jó lett volna lecserélni. Pont azért, mert ez egy balesetnél a "kiékelt ajtó" veszélyes, és ez semmikép nem jelent szakszerű javítást. Lehet mondani, hogy jó-jó egy balesetnél mindez veszélyes, de miért lenne eerre este baleset. Aznap este Szegeden egy nagyobb baleset történt, a videó is errő szól. Aki akár a Google Maps-en ránézett hol volt a baleset, s merre jár a 90-es az sejti: Pont a busz útvonalán. És azt is, hogy az érintett busz, az utolsó előtti 90-es járatot is teljesítve belefutott a teljes útzárba. 

17:32-kor a rendőrség is jelezte, szól a közlekedési cégnek, ne kiékelt és hibás ajtóval vegyen részt a közlekedésben a busz. 

Történt már olyan nem egyszer, hogy egy busz nem csak az útzárba, hanem a balesetbe magába is belefut, akár vétlen félként. Vagy éppen vészfékeznie kellett, aminél eleshetnek és ami kapcsán egy ilyen bizonytalan kitámasztás ismét balesetveszélyes helyzetet teremthet. Egy olyan, szélesebb, útvonalon, ahol esténként előforul az illegális versenyzés fontos lenne, hogy olyan buszok legyenek, amik ütközés esetén is biztonságosak, és amik kapcsán a biztonságot nem ássa alá egy hibás ajtó kiékelése.

Könnyű azt mondani, hogy a diszpécser nem feltétlenül sofőr, könnyen hiányzik, és a jelentős nyomást gyakorló vállalati kultúra ellenére a buszsofőrnek illene nemet mondani. Az a diszpécser viszont aki este a rátankolás mellet döntött oktató is. Busz- és kamionvezetést is oktat a diszpécseri állása mellett. Neki tudnia kellett. 

Hogy miért kell a normál tervezett fordához képest plusz tankolás? Hiszen a fordát elvben egy kistartályos busz is kibírja. A rossz nyelvek szerint ennek a valószínű oka lehet, ha a tartályok egy részét le kellett zárni műszaki hiba miatt. 

Hogy igazán szép legyen a kép: az egyik bejelentés visszajött egy egyszerű üzenettel: 

Az üzenet kézbesítése nem sikerült a következő címzettek vagy csoportok számára:

jarmu-csongrad@nkh.gov.hu
A megadott e-mail cím nem található. Ellenőrizze a címzett e-mail címét, és újra próbálja meg elküldeni az üzenetet. Ha a probléma továbbra is fennáll, forduljon a támogatási szolgálathoz.

Pedig a cím a minisztérium oldaláról származik. 

Nem csoda, ha a közlekedési hatóság nem tesz semmit, és toábbra is marad a balesetveszélyes gyakorlat, hiszen a megadott e-mail cím sem működik. Így kicsit nehéz elérni, hogy a veszélyes járműveket vegyék ki a forgalomból. 

Címkék: Közlekedés
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2713978238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.