... mert választani kell

A Dassault Falcon 7X vajon kormánygép? Remélem nem

2018/08/06. - írta: Válasszunk

A fél ország röhög, vagy sír azon, hogy ez egy üzleti gép és mégis katonainak mondjuk. Pont, mint az USA légiereje a C-37A, a C-37B, a C-38 esetében. De akár a C-29 vagy a C-35 is eszembe juthatna. Politikus utazhat akár csapatszállító gépeken is, utazhat akár a katonai vezetők, diplomaták, kapcsolódó diplomáciai csomagok szállítására szolgáló gyors, kicsi, könnyű gépekkel is. Olyan viszont, hogy egy valódi kormánygépet ne az ország vezetése használjon jóval ritkábban van példa. Egy valódi kormánygép nagyon máshogy néz ki. És jóval kevesebb feladatra alkalmasak, mint akár a megvett Airbusok, akár ez a Falcon 7X. 

Induljunk ki egy elképzelt, ám reális feladatból. Valamely méreg ellenszerét kell gyorsan elhozni. Fontos a sebesség, és így fontos az is, hogy kevesebb utat tegyen meg a földön a szállítmány, a kisebb, közelebbi reptereken sem árt leszállni. Erre sokszor a bérelt gép sem ideális. Mert megegyezni időbe telik, és nem árt a katonai pilóta aki a katonai repterekre is le tud szállni. Persze ellenszer szállítás és más hasonlók mellett diplomáciai csomagok és sok más is felmerülhet. Nomeg a VIP-k. És azt is megértjük, hogy adott esetben az országot képviselő sportolók egy részét is az állam fuvarozza, és nem a menetrendszerinti járaton, sok átszállással fárasztva. 

Az Airbus sem csak akkor jön jól, ha evakuálni kell, katonát szállítunk. Sajnos kellett már súlyos baleset után megoldani szülők, hozzátartozók szállítását, és mindig lesz olyan baleset amihez különböző számban vihetünk ki hozzátartozókat. Ha egy csődbe jutó utazási iroda kapcsán segíteni kell, és a kormány küldjön oda valami gépet, akkor az A319 alkalmas lehet. 

Ezek mindegyike olyan feladat, amit meg kell oldani, és amire nem civil céget kell alapítani, hanem sokszor a seregé a feladat. És ezekre fontos gépet beszerezni is fontos. Mint az is, hogy indokolt esetekben ezeket a gépeket a kormánytagok is használják, ha nem is ez az elsődleges feladatuk. 

Természetesen az elmúlt időszak beszerzései nem harci gépek, és nem is arra valók, hogy egy ideiglenes reptérre juttassanak felszerelést háború idején. Csakhogy a katonaság feladata nem merülnek ki a háborús és egyéb harci feladatokban. Sok esetben természeti katasztrófák, ipari katasztrófák, nagyobb közlekedési katasztrófák esetén is náluk van a megfelelő élőerő és technika. Az ezekre a feladatokra beszerzett technika is katonai felszerelés. 

Csakhogy, ha erre lett volna szükség, akkor annak idején a szocialista blokk országait kisegítette volna a vörös hadsereg, legalábbis elméletben. A rendszerváltás után oka volt sok megszorításnak, majd eljött a demagógia korszaka, ahol minden ilyet lélegeztetőgépre, defibrillátorra váltanának. Csakhogy Magyarországon nem defibrillátorokból van vészesen kevés, hanem inkább jól működő kórházakból. És valószínű, hogy igazat ír az ÁSZ, amikor azt mondja sokszor  a kórházakban magukban is rossz a gazdálkodás. Hallottam már ottani kiskirályokról is, akik rontottak a helyzeten. 

Ha pedig a repülőgépek árát akár stadionokban, akár a demagógia hívei kedvéért kórházakban fejezzük ki, akkor hamar észrevesszük, nem jellemzőek az igazán nagy számok. Nem jellemzőek, és amikor szükség van akár a fenti gépekre, akár az esetleges kormánygépre, akkor azok is életeket menthetnek. Nem egyikre vagy másikra kell költeni, hanem mindegyikre hamis dilemma azt mondani, hogy itt váltani kellene.

Létezik viszont egy másik dilemma. Ez nem baloldal - jobboldal dilemma hanem szociális érzékenység - rendpártiság dilemmája. Aki önhibájából, esetleg saját súlyos bűnei által kerül rossz helyzetbe, annak juttatott segítség fontosságáról szól ez. Arról, hogy amíg a rákosokra sem jut pénz, addig mennyit fordítson az egészségügy a drog- és alkoholtúladagolás kezelésére. Az-e a fontos, hogy a nem önhibájából bekövetkező bajban mindenki (a drogos is, a meleg is) kapja meg azt a segítséget, amihez akár ezek a gépek is kellenek, vagy inkább költsünk drog túladagolásra. 

Az álláspontom leginkább az, hogy az államnak, amíg kell másra költeni, nem szabad a drog túladagolás kezelését finanszírozni. De sok más hasonlót sem. Erre köthessen a család kiegészítő biztosítást, segíthessenek a civilek, nem turkálunk más zsebében, de ez a sor végén áll. Nem azért, mert utálom, el akarom tőle venni az ellátást. Nem azért, mert fontosabb a kormánytagoknak, politikusoknak a kényelmesebb gép. Hanem azért, mert ez a gép adott esetben ellenmérget is hoz, és az akkor rászoruló ember élete fontosabb. És pont azért nem egy ilyen gép kell, hogyha az egyiket javítják, máshol is dolgozik, akkor is álljon valami készenlétben.

De miben más egy kormánygép? Mit tud az, amire sem az Airbusok, sem a Falcon nem képes? Ezek a gépek akár kormánytagokat is szállítanak, de az alapvető funkciójuk ilyenkor is a közlekedési funkció. A kormánygép feladata teljesen más. Van pár olyan különleges jogrend, amikor a kormány többlet jogokat és kötelességeket kap azért, hogy gyorsabban tudjon az ország cselekedni, gyorsabbak legyenek a döntések. Ebben az esetben azt mondani, hogy mégsem születnek meg a döntések, mert nincs meg minden eszköz a kormányzati munkához, mert a kormányzatok egy utazásra, szállításra tervezett gépen ülnek olyan, mintha lábon lőnénk magunkat. 

A kormánygép egy olyan mozgó iroda, ahonnan az ország vezetése a sürgős feladatát el tudja végezni, beleértve helyzetek értékelését, döntéshozatalt, ülésezhetnek, lehet videokonferencia a máshol lévő vezetőkkel, minden fontos dologhoz hozzáférnek, tudják szükség szerint (a közszolgálati médián keresztül) hatékonyan tájékoztatni az ország lakosságát. És aminél fontos az, hogy erre ne kelljen órákat várni, ez biztosan kísérje a kormányt. Akár hazafelé kell jönni, akár szövetségesek felé menni ilyen helyzetben, a gép rendelkezésre álljon. Ha egyet szervizelnek, akkor hát a tartalék. 

A kormánygép drága, ha megvesszük, akkor mindenki lélegeztetőgépekre váltja, jön a biztos demagógia, mert mi más jönne. De fontos tudni, hogy számos alapjogról készek vagyunk lemondani, ha kell, mert vannak olyan helyzetek, ahol ez is kell. Vajon ezek az alapvető jogok a fontosabbak, amik jelenetős része pénzen meg nem vehető, vagy a gép ára, ami végülis csak pénz? 

És a hasonló helyzetek kezelésére komoly eszközparkot tartunk fenn, sok emberből álló infrastruktúrát, és bármilyen drága is a kormánygép, ennek az összköltségnek csak egy töredéke, és amikor valóban fontos a sürgős cselekvés, ez teheti a sürgős cselekvésre tervezett infrastruktúrát működővé. 

A megvett gépekre is szükség volt, szükség van. De ezeket sem mertük volna megvenni. Ahogy sok rendszerhez nem mertünk alapjaiban hozzányúlni. Hiába beszélt arról Gyurcsány is, hogy sok rendszerhez nem hozzányúlni bűn, de a nagy ellenállás miatt nem nyúlt hozzá, s talán nem is tudott hozzányúlni, belebukott volna. Mint ahogy abban is, ha ő veszi meg azokat a gépeket, amiket az utóbbi évben beszerzett az ország. 

Orbán lehet, hogy sok mindenre nem jó megoldást ad, de mer hozzányúlni a dolgokhoz, nem bukik bele. És ez után más is merni fog hozzányúlni, ez javít majd sok rendszeren. És amikor merni fog kormánygépet beszerezni, akkor remélem az is fog dönteni, hogy milyen valódi kormánygépek merülnek fel a piacon. 

Nem titok. A fenti érvelés mögött ott van egy kíméletlen politikai állásfoglalás is. Amíg drogelvonóra, alkoholelvonóra és sok másra jut pénz, amíg a felelőtlenségre jut pénz, és onnan is lehet átcsoportosítani forrásokat, addig bármely olyan rendszer, aminek értem a hasznát, és ami felelős ártatlan emberek, akár gyerek életét közvetve védheti fontos. 

Amikor gátakat építünk, akkor is a 100 éves rekord fölé megyünk, mert bár drága, és reméljük, hogy sosem lesz ilyen magas a vízszint, mert nincsen mindenhol gát, mégis így kell felépítenünk. Ezek a gépek is olyan drága beruházások, mint a hasonló gátak felső pár centije, mint a szükség szerint milliárdokért megtervezett második és harmadik védelmi vonalak, amikre jó esetben sosem lesz szükség, de közös felelősségünk az, ha mégis lenne ezek meglegyenek.

Bennem is megvan, hogy nem örülök a kormányzati luxusnak. Örültem annak, hogy az Audi, a Mercedes helyett sok esetben Skoda vagy VW került elő. És bármennyire is azt mondom jobb nekünk, ha az ellopható pénzt kevesebb ember lopja el, mintha rivális bandák lopnák el, és ebből az utcán visszajönne a 94-98 közötti időszak merényleteinek gyakorlata, azért engem is dühít amikor az így összegyűlő vagyont látom. És még rosszabb, amikor ebből olyan cégek kapnak esélyt, akik utána nem tudnak élni vele.

Csak van pár dolog, ami egy kicsit bánt engem. Ha fontos olyan gazdasági hatalmat építeni, ami szemben áll a baloldali gazdasági hatalommal, hiszen ők tudnak a társadalmi célokra magánpénzt befogni, akkor ez a sok remek magyar nagyvállalkozó kapcsán miért csak a TAOn keresztüli adóoptimalizálást, és sok más kétes dolgot látunk. Miért nem látjuk azt, ha nyugati alapítvány adhatott járművet a rendőrségnek, akkor a szép felépített elit-ellenes alternatív jobboldali alternatíva miért nem képes hasonlóra. Miért nem halljuk azt, hogy ahhoz, hogy ilyen célokra is jusson pénz a Mészáros család jótékonykodik és sok más eszközt (kormányzati Skodát, tárgyalóbuszt) ők adnak és a felszabadult forrásokból növekedünk? 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr4614165557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.