... mert választani kell

BRexit és a struccpolitika

2018/10/08. - írta: Válasszunk

Van egy rossz hírem. Ha valaki arról beszél, hogy milyen megállapodás fog születni a BRexit kapcsán, akkor okom van megkérdezni tőle, hogy honnan jön a jóstehetség. A megegyezés kapcsán az egyik nehézség az, hogy az EU-n belül is sok embernek rá kell bólintani. Többek között Olaszországnak, Lengyelországnak, Görögországnak és Magyarországnak. A régió többi országát is hozzá lehetne tenni, de az ő helyzetük alapvetően más. És még csak nem is az a legnagyobb veszély, hogy a 7-es cikkely szerinti eljárás miatt Orbán Viktor kevésbé lesz partner. Éppen ellenkezőleg: Az eljárás nyomást gyakorolhat rá, hogy legyen partner. Csakhogy a BRexit jelentős részben a migrációról, a társadalomba való beilleszkedésről, a szuverenitásról, az EUs bíróságba vetett bizalomról és számos más hasonló kérdésről szól. 

Minden ponton eljátszható retorika az, hogyha az amit alapértéknek, emberi jogokból eredő kötelességnek állít be az EU, amikhez alkalmazkodást akár még Putyintól is elvárná, akkor abban nem engedhet az angoloknak sem egy megállapodásban. Ha enged az angoloknak, el kell ismerni, hogy az eddigi politikában ezt ennyire alapvető dolognak hazudni hiba volt, sőt bűn, és az ilyen politika kivette a választók kezéből a döntést, antidemokratikus. Fel lehet tenni a kérdést, mik a minimum feltételek ahhoz, hogy valaki sok téren jó hozzáférést kapjon az EU piacához még romló kapcsolat, romló helyzet esetén is?

Az EU és ez Egyesült Királyság közötti szakítás során nem csak a feltételek fontosak. Ha  az EU kénytelen elismerni, hogy megannyi dolog nem alapvető érték, amiben addig nem engedtek a brit követeléseknek, azzal az EUs politikai hitele is megkérdőjeleződhet, ha viszont nem engednek olyan kérdésekben amik miatt kenyértörésre került sor, akkor a rendezetlen brexit lesz egyre valószínűbb és ez jelentős részben az EU rossz működésének a bűne lesz. A kilépés sok szempontból olyan emberek döntése volt, akik pontosan tudták: A kilépés után sok dologban rosszabb lesz a helyzetük, de olyan mértékben voltak elégedetlenek sok szempontból az EUval szemben, hogy ezt vállalták.

És a brexit körüli belpolitikai káosz pontosan azért keletkezett, mert jó lehetőség nincs, a választók által felvállalt rossz viszont van. És azt kell mondjam a kilépés kapcsán a következmények egy része nem lefutott kérdés. Tudjuk, hogy a befizetések helyett nem lehet igazán az egészségügyre költeni, az angolok kaptak is pénzt az EUtól, de az ott működő EUs szervezetek munkahelyeket teremtettek, ami adóbevételekhez vezetett, így rövidtávon akár komoly veszteség is lehet a brexitből.

Csakhogy az a pénz ami eddig egy régió felzárkóztatása kapcsán az idegenforgalomra fordítandó támogatás volt és értelmetlen dologra ment el, aminek utána a fenntartására is költeni kell, az most hasznos és megtérülő beruházásokra mehet el, ami a helyzetet módosítja. Ha pedig ebben gondolkodik valaki és fel kell vállalni a veszteséget, akkor akár a megegyezés nélküli kizuhanás is érdekes. Ha az EU-val nem nagyon lehet egyezkedni és az angolok megmutatják, hogy tesznek gesztusokat viszonzás nélkül is, akkor ez belpolitikai szempontból ott is vállalható. 

A brexit két nagyon fontos kérdése viszont az, hogy az EUs munkavállalók és az EUs cégek milyen könnyen maradhatnak (vagy telepedhetnek be) az Egyesült Királyság területére. Az angol álláspont egyszerű: Ők ezt szeretnék feltételekhez kötni. De a feltételekhez kötés nem megállítás, és a már ott lévő EU állampolgárokat is ottani lakosként tekintik senkinek sem kell onnan eljönnie. Azt gondolnánk, ez velünk szemben gesztus, esetleg csak a munkaerőhiányt csökkenti. Valójában van még 3-4 szempont. 

  • Ha az EUs munkavállaló vagy cég elmenne, kivenné a pénzét a bankszámlájáról, más pénznemre váltaná. Kérdés, hogy a bankok mennyire vannak felkészülve arra, hogy ekkora tömegek vennének fel pénzt, és a gazdaság hogyan reagálna az árfolyamkockázatra?
  • A vendégmunkások anyaországa valószínűleg nem akarja megnehezíteni a saját állampolgárainak sem az utazást, sem pedig vagyontárgyak hazaküldését. A légközlekedés és a vámok kapcsán ez fontos szempont lehet. 
  • Ha ezeknek az embereknek a sorba bizonytalan lenne, az EU úgy érezné túl sok nyomást akarnak rá gyakorolni, akkor sokan még keményebbek lennének.
  • És nyilván cél az, hogy ez kölcsönös legyen, a külföldön élő brit állampolgárok se szenvedjenek szükségtelenül. 

Így pedig már nem is akkora nagy gesztus ez. Főleg úgy, hogy sok vendégmunkás így is távozik, és a munkaerőhiány további károkat okozhat ott. Csakhogy azok akik abban reménykednek, hogy az utolsó utáni pillanatban kötött megegyezés is jó, homokba dugják a fejüket és hatalmasat tévednek. Ugyanis az a pillanat, amikor még egy megegyezés ott tarthat egy munkavállalót, egy céget, bármi üzletet minden egyes embernél, cégnél és üzletnél más pillanatban van. És a tömeges pénzfelvétel, tömeges tőkekivitel kockázatát is sokan felmérik és meg akarják előzni. 

Ha megegyezés és így átmeneti időszak nélküli brexit bekövetkezik, akkor a hazaköltözők esetében felmerül a vámeljárás és vámfizetés lehetősége. És két dolgot nem akar senki: vámot fizetni, és abba a helyzetbe kerülni, hogy az utolsó pillanatban egymásra rálicitálva drágábban kelljen hazaszállítani a holmiját. Sőt van egy sokkal fontosabb szempont: Nem biztos, hogy meg akarják venni a jegyet, hogy a karácsonyi hazalátogatás után visszatérhessenek Angliába. Ezek a szempontok, az ideális hazaindulás előtt kitöltendő felmondási idő eleje, stb. szintén befolyásolja a helyzetet. 

Ha a fenti szempontok mellett megjelenő károk eltüntetik a brexit körül sokakban még meglévő optimizmust, a brexithez való hozzáállást ez is formálja, akkor a belpolitikai csaták is nehezebbek lesznek. Ugyanakkor, ha a fenti problémák az egészségügyre is visszaütnek, azzal is kevésbé lesz vonzó az ottmaradás, és így sok más téren is öngerjesztő folyamatok indulhatnak el. A politika által önmagának adott határidők a fenti szempontok mentén megjelenő határidőket nem veszi figyelembe. És nagyon sok esetben a politika nem a mai, hanem a múltheti, múlthavi helyzetre reagál. Ez a brexit kapcsán plusz kockázatokat jelenthet.

Ezeket viszont igazán nehéz úgy mérsékelni, hogy a megállapodásra sokat kell várni, és egyáltalán nem biztos, hogy azt elfogadják. Ha azt feltételeznénk, hogy 1 héten belül eljutunk oda, hogy nem visszaküldik finomításra az angol javaslatot, hanem abból kiindulva a részletekről tárgyalnak, akkor is kellene legalább 2 hét a tárgyalásra, és onnan még legalább 1 hét arra, hogy az eredményekkel May otthon előálljon. Ez egy irreálisan gyors fogatókönyv, amilyen gyors megoldás szinte biztosan nem lesz.

És ekkor még mindig hiányozna a belföldi vita, stb. de már azt látnánk nagy valószínűséggel belecsúszna az ügy a Novemberbe. 30 nap felmondási idő sok helyen van ott is, az eredmény pedig az, aki nem akarja a drága visszaútra megvenni a jegyet, ha a brexit miatt úgysem marad tartósan ott, annak eddigre már fel kell mondani a munkahelyén. És az irreálisan gyors menetrend szerint is az érdemi belpolitikai vita még csak ez után kezdődne. 

Az a visszaút egy viszonylag drága jegyet feltételez, de egy esetleges hazaköltözési roham is. Ha a magyar és az angol belföldi utakkal is számolunk, ennek a költsége akár 600-700 font felett lenne. A fentiekben részletezett pénzügyi kockázat, az árfolyamkockázatok is játszanak. És azt is, hogy aki vár az bárhova is megy ez után egy telítettebb munkaerőpiacon nehezebben talál jó állást. Ez tartós hátrány a bérek terén. És persze akár az eredeti hazaút árában is lehet 100 font körüli különbség, ha a hazaköltöző jobb időpontot, jobb utat választ.

Ahhoz, hogy megérje kint maradni, ha a többi kockázatot nem számoljuk, csak az utazás kapcsán legalább havi 250 font többlet elérhető megtakarítás kellene a következő jól fizető külföldi álláshoz képest. Csakhogy a következő jól fizető állás is Nyugat-Európában várható, ottani bérekkel. És ott a brexit miatt gyengülő font sem hatott a reálbérekre, megtakarítási lehetőségekre, és nincs meg a plusz kockázat. Így ekkora előny a bérek terén Berlinhez, Párizshoz vagy épp Dublinhoz képest sok helyen nem valószínű. De Bécshez képest sem.

Ha egy volt BKVs sofőr most Londonban dolgozik, de Bécsben is kap bármikor állást, akkor a karácsonyi csúcs előtt átköltözve az Osztrák fővárosba, és a karácsonyi hazajövetelt valamelyik vonattal megoldva sokat spórolhat. Mint az is aki egy angol játékfejlesztő cégtől idejében költözik át a lengyel konkurenshez hasonló vásárlóerőt és megtakarítást biztosító fizetés mellett. 

Ha pedig a fentiekből következő negatív folyamatok kapcsán fontos megjegyezni, hogy az ilyen folyamatok által okozott károkat az sem tünteti el automatikusan, ha egy újabb népszavazás mentén az Egyesült Királyság visszatáncolna a brexitből. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr4414260787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.