... mert választani kell

Nem lenne nehéz "lenyomni" az Uber-t

2016/01/24. - írta: Válasszunk

Az Uber-t nagyon könnyű lenne visszaszorítani, ha lenne erre kormányzati szándék. Persze az összkép nem igazán egyszerű. Nem véletlen, hogy az Uber és a kormányzat viszonya ambivalens. Hiszen egyfelől az Uber sok szempontból káros, és az előző postomban is tisztáztam, hogy számos dologban hazudik. Másfelől viszont az is igaz, hogy Uber szerű szolgáltatás sok szempontból versenyképesebbé tehet egy várost, így az Uber kiszorításához nem elegendő a szigor, hanem fontos, hogy az Uber helyett valami jobbat, közösségibbet, kényelmesebbet lehessen kínálni. Ha felismerjük azt, hogy a Taxi azért is több, mint az Uber, mert a tömegközlekedési infrastruktúra része, akkor rögtön adja magát, milyen appra lenne szükség. 

Az Uber vs taxi kérdésben alapvetően ott a fontos probléma, hogy sem az Uber nem képes a taxik számos funkcióját kiváltani jelenleg, sem a taxi nem tudja kényelemben, fogyasztói igények kielégítésében maradéktalanul helyettesíteni az Uber-t. Egyszerűen azért, mert nyelvi akadály is nehezítheti a taxirendelést, ami egy többnyelvű app esetén adott útvonalra rendelve már nem lenne kommunikációs probléma. Nem, a legtöbb ember mobilja nem kártyafüggetlen a világban, így a többség nem fog Uberhez magyar mobilnetet varázsolni. De sok turista esetében jelentene problémát a kommunikáció taxi rendelésnél így ők sem fognak minden nyelvet megtanulni.

"Oké, angolul szinte mindenki tud, de van német nyelvű diszpécser is..." de a világnyelvek sorában ott van a spanyol, a portugál is, de sok esetben az orosz nyelvű piac is elég nagy lenne. Ők boldogulnak elég sok helyen, de a legtöbb taxisnál nem. Így az app alapú rendelés hasznos lenne. A taxi és az Uber közötti érdekellentét viszont kicsit a zeneipar hanyatlásának egy fontos időszakára hasonlít. Akkor egy lemezbolt esetében volt igaz, hogy egy nap alatt el kellett adniuk 10 lemezt, a nyereséghez, korábban eladtak 11-et... De az Internet (és vele párhuzamosan a kalózkodás) terjedése azt hozta el, hogy 2 lemezt már az amazonról rendeltek. Ez bedőlő üzletekhez, szűkülő kínálathoz vezetett. 

 

Az Uber sem képes a taxik, különbuszok, telekocsik többségét kiváltani. De azt az 5-10% forgalmat elvenni ami a veszteség és bezárás és a szerény nyereség között van el tudja venni. Legyen szó CDről, könyvekről, taxi utakról, a fő baj az, hogy egy piacon egy új belépő akkor is komoly károkat tud okozni, ha valójában nem is igazán jó, versenyképes szolgáltatást indít, de a kockázati tőke által megfinanszírozva jobban képes elviselni a vesztességet, mint a konkurensei. Az internetes startupok finanszírozási helyzete pedig ezt a kockázatot jelentős problémává teszi. Hosszabb idő után persze a mai fiatalokból lesz a fájós lábú nyugdíjas, nekik már jó lenne az Uber, addigra az internetes fuvarszervezés is fejlődne, lehet arra a jövő. 

A dehát a taxisok között is van adócsaló, bunkó veszélyes, stb. éppen úgy nem releváns, mint a távoli jövő. Jelenleg a taxi a közösségi közlekedés részeként fontos szerepet tölt be, és ezt a szerepet nem jó veszélyeztetni, és az Uber sajnos egyértelműen a tilosban jár, sokszor nem mond igazat, problémás. De valamit tenni elsősorban az Uber kiváltásával lehet. A többi, adminisztratív, döntés csak ezt erősíti meg, mert az Uber által felkeltett igény kielégítése is fontos lenne. 

Igaz, ehhez a taxik kapcsán a szabályozást minimális mértékben, de érdemes lenne lazítani a szabályokon. A valós megtett út és annak időigénye alapú elszámolást, és az előzetesen megállapított útvonalterv és az akkor becsült időigény alapú elszámolást. Az előzetes útvonaltervet viszont nem feltétlenül a taxitársaság saját appja kreálná, hanem mondjuk a tömegközlekedés és taxik koordinálását végző szervezet (pl. BKK) hivatalos appja. Innen pedig a Futár appba kerülhetne be a taxival való útvonal tervezés, és a választott taxitársaságtól való taxi rendelés, a taxisok értékelése.

Azaz nem az egyes taxitársaságoknak kellene a megfelelő appot megfinanszírozni, hanem egy egységes és jó rendszer elérhető lenne. Az ehhez tartozó számlával rögtön lehetne mobilról fizetni. Egy olyan appból amit akár az egyéb funkciói miatt is telepíthetünk A mobilos fizetés kapcsán persze nem csak taxit lehetne rendelni, hanem mondjuk megvenni adott útvonalra jegyeket is. Az ellenőr vagy a beléptetőkapu azonnal leolvashatná a QR kódot a képernyőről, vagy NFC alapon is kommunikálhatna a telefonunkkal. A jegy névre szóló lehetne, de a profilunkat arckép is védhetné, hiszen ezt nem csak "arcfelismerő" rendszer, de egy egyszerű ellenőr is tudja ellenőrizni, vagy egy taxisofőr. És igen, a profilképet nem a mi telefonunkról, hanem serverről letöltve. Befizetés lehetne bankkártyával, vagy a BKKs számla feltöltésére alkalmas pénztárban, automatánál.

Az anonim rendelés esetében a QR kódban nem profil azonosítója szerepelne, hanem valamely ID: Ezt két módon lehetne ellenőrizni. Vagy az adott IDvel rendelkező fizikai feltöltőkártya meglétével. Vagy pedig az adott IDjű jeggyel is bejelentkezett eszközre az ellenőrtől üzenetet küldve és azt visszaellenőrizve azonosítható, hogy ez-e az az eszköz amihez a jegy tartozik. Win-win. Ez a papír alapú jegyek mellett is pár hónapon belül bevezethető. A kapuk folyamatosan telepíthetőek lennének. A BKK pedig, amikor a saját appjával fuvart közvetít a taxisok felé bizony ennek az árából részesedhetne. Ugye értjük, hogy ez miért lenne jó?

Ezzel Budapest rögtön versenyképesebb lenne. De ezzel itt még nem állnék meg, hiszen amit az Uber nem tud, de sok taxis alkalmazás tud, az időpontra való megrendelést is bele építeném a rendszerbe. És még egy apró funkciót: Egy megrendelésnél lehessen olyan opció, hogy mással is szívesen osztozol a járművön és a költségeken. Beleértve azt is, hogy "hány perc kitérőt" vagy hajlandó ilyen esetben elviselni, ha a másik miatt nem teljesen egyenes az út. Ez esetben a költségek megosztását és ezzel való csökkentését is támogatná a rendszer. 

Ez kapásból 2 esetben hasznos: Ha a BKV valamely járatának kiesése esetén nem akarod megvárni a pótlót, de más is lehet ezzel így... Illetve, ha előre tervezel meg városnéző kirándulást, és ehhez rendelsz járműveket. Ha más is csatlakozna a túrához és "nagyobb verda kell", akkor normál személytaxi mellett buszt (különjárat) is meg lehetne szervezni. Ami olcsóbb, hatékonyabb és a feltételeid szerint belefér. A megrendelést ugye a taxi társaságok, illetve a buszos cégek vehetnél fel. X idővel annak aktualitása előtt. 

Te a BKKnak fizetsz... De kaphatsz "hűség pontokat" a BKKtól és, ha a bevétel egy részéről lemond, akkor akár a taxis cégtől is. De éppen így belefér az is, hogy a hatósági ár mellett egyik-másik taxi adott értékű rendelés felett hideg ásványvízzel / üdítővel várja az utasait, és a hűtött kesztyűtartót erre is használja. Különbséget lehet tenni abban is, hogy egyik mondjuk "zöld" (villanyautós) a másik nem. A versenynek számos terepe lehet még akkor is, ha az appon belülről rendeled ezt is, azt is, méghozzá azonos áron. 

Fizetési módnál belekerülhetne az "OEP által finanszírozott betegszállítás" és számos más rendszer is. Azaz a rendszer anélkül tudhatna sokkal többet, mint az Uber, hogy bonyolultabb lenne használni. A meglévő Budapest kártya kedvezményei is belekerülhetnének az Appba, így ez vonzóbb lehetne. Az útvonal adatokat, anonimizált formában, viszont a közösségi közlekedési infrastruktúrát érintő fejlesztéseknél is lehetne használni. Ez pedig mind a BKK, mind a BKV szintjén is nyereséget hozna, de a várost is népszerűbbé tenné.

Mint az elektronikus jegyrendszer olcsóbbá és gyorsabban bevezethetővé tétele kapcsán is nyereséges lenne egy ilyen projekt. 

Ha az ötlet részletesebb kidolgozását, illetékeseknek való eljuttatását szeretnéd támogatni, akkor kérlek egyfelől oszd meg a postot. Ha anyagilag is támogatnád, hogy legyen aki megtervezi a rendszert, stb. akkor vedd fel velem privát üzenetben a kapcsolatot. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr58302794

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása