... mert választani kell

Repülés az eltűnt gép árnyékában

2016/05/19. - írta: Válasszunk

... Közeleg a nyár, közeleg a foci EB

Egy repülőgép baleset, légikatasztrófa szakmai vizsgálata hosszú hónapokig, évekig eltart. A "nem lehet tudni semmit, a gép még a levegőben robbant fel" helyzet kapcsán vannak akiknek megéri magukra vállalni az esetet. Mert lássuk be ahhoz, hogy az embert azt gondolja, már az európai repterek sem elég biztonságosak, hogy emiatt itt is szigorítsák az ellenőrzéseket, egyre nehezebb legyen utazni és hasson az üzenet érezzük a félelmet nem kell robbantani: Elég, ha azt hisszük, hogy ők robbantottak. 

Borítékolható az is, hogy a terrorizmus gyanúja kapcsán meg lehet jegyezni, hogy már megint Párizs és azt is, hogy az itt előforduló terroristák között sok a bevándorló. Vagy a második, harmadik generációs bevándorló. Hogy míg sok más esetben a menekülttáborból csak az ellenőrzött ember került ki szabadon, most kb. bárki szabadon kószál és a kiképzett harcosok könnyen vegyülnek el a menekültek között. Sőt azt is meg lehet jegyezni, hogy könnyű ma terrorcselekményt elkövetni. A találgatásnak nincs sok haszna. Tudom: Persze legalább beszélünk a veszélyekről. De nem beszélni kell, hanem megelőzni. Még akkor is igaz ez, ha szerintem ma bármelyik terrorista könnyen próbálkozhatna meg veszélyes támadással egy gép ellen. 

Nem hiszed? Akkor képzeld el a következő képet. Párizs vagy London egy tetszőleges repülőtere. A környéken persze akad pár droneozó hülyegyerek. Musztafa és Juszuf azonban nem csak "kamerázni" akarja a felszállni, leszállni igyekvő gépeket. A drone "csak" pár kilónyi lőszerrel, meg a kilövésükre való eszközzel van felszerelve. Lehet golyó, lehet sörét, és lehet festék. Az utóbbi nem néz ki túl jól az ablakon. A lőszer robbanhat becsapódáskor, lehet helyette a feketepiacon sok helyen beszerezhető kézigránát. De termitet bárki elő tud állítani. Azt egy repülőgépre "folyatva" hatalmas katasztrófa lehet belőle gyorsan. 30-40dkg hasonló rakomány egy A320-szal ütközve veszélyes lehet. Nem, ezzel nem ötleteket adok nekik. Egyfelől mert ezt ők is tudják. Másfelől nem hiszem, hogy magyar blogokat olvasnának. 

Vagy a hajtóműbe akarják irányítani a dronet, vagy a belépőélhez. Végiggondolják mi az ami a lehető legtöbb kárt tesz. A pilóta nem tudja azt, hogy az a drone amit maga előtt lát mit hoz, milyen szándékú. Ha emiatt a veszély miatt a legkisebb drone is a repülés egy eleve kockázatos szakaszában kockázatos manőverre kényszeríti a pilótát az sem jó. Ha már a terror miatt félni kell, akkor féljünk ettől, és ha a hülyegyerek droneja a reptér közelébe megy, akkor kapcsolják le a ketyeréjét. És igen, a hasonló forgatókönyv nem csak Párizst vagy Egyiptomot érinti. De amennyire angoloknál az EGLL vagy EGLC is támadható, úgy mondjuk a jó öreg kontinensen az LHBP, LHDC, LHSM és sok más hasonló reptér is. 

Nem tudjuk mi történt a géppel. Ha akár bomba, akár szabotázs, akkor persze aki csinálta tudja, és azt is, hogy a receptje (amíg fel nem ismerik) még működik. De alapvetően ennek ellenére nem hiszem, hogy ma súlyosabb veszélyben lennél egy repülőgépen, mint tegnap vagy tegnapelőtt. Sokkal többet számít, hogy amíg nem tudjuk, és senki más sem tudja, hogy mi történt, addig jobban átnézik a csomagokat. Hátha rá lehet jönni ki és mit tud felvinni a gépre. Ezzel lehet később bármit megelőzni. És igen, a reptéren is ellenőrizhetnek, de előtte is. Azaz, aki repül annak idejében illik elindulnia.

Tény az is, hogy az idegenforgalmi főszezon előtt ez nem jön jól Egyiptomnak. Mert bár tudjuk, hogy a gép utolsó útjára Párizsból indult, de bizonyosak lehetünk benne, hogy ott nem esett át egy "teljes átvizsgáláson". Ha bomba robbant az akár már a Párizsban való leszállás előtt is a gépen lehetett. Nem csak utas lehet szélsőséges, de karbantartó, személyzet, stb is. Ahol nagyon kevés idő van a gép átvizsgálására, takarítására egy reptéren, ott még könnyebb lehet "valami csúnya meglepetést" egy úton elrejteni, hogy 2-3 úttal később okozzon bajt. Ahol úgy indul tovább / vissza egy repülő, hogy rendesen átnézni, takarítani, stb sincs igazán idő, ott ez kockázat. Így gazdaságosabb repülni és *sokkal* olcsóbb a jegy. A "már az európai repterek sem biztonságosak" story nem feltétlenül igaz egy esetleges robbantás esetén sem, ha a bombától félsz. Ha a fent részletezett drone veszélyről? Már igen.

Semmi haszna találgatásnak. De legalább beszélünk a veszélyekről, lehetőségekről. És szerencsére a megelőzésükről is lehet beszélni. Azonban ne feledjük, a Trans World Airlines 800-as járata a levegőben felrobbant. A tanúk még "a rakétát is látni vélték" a történet vége azonban más volt. Most is lehetett pilótahiba, most is lehetett műszaki ok. Sajnos akár olyan hiba is, ami a hasonló korú, állapotú gépekkel megismétlődhet. A szakmai vizsgálat több éves időtartamára szükség van, és addig azt találgatni, hogy mi történt felesleges.

De ha a baleset okán a légiközlekedés biztonságára figyelünk akkor a közlekedésbiztonsági szervezetek máig nem teljesített ajánlásait, a droneok jelentette veszélyt, és sok más ismert kockázatot érdemes lenne a nagyobb oldalak címlapjára tűzni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr508729870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása