... mert választani kell

Ausztriában bezzeg...

2017/01/10. - írta: Válasszunk

Az Indexen is ott a kép. A határ túloldalán tiszták az utak, majd egy a térképre rajzolt vonalat átlépve azonnal megváltozik a helyzet: A magyar oldal sokszor havas, de többnyire legalább latyakos. Aztán az ember elgondolkodik: Vagy az osztrák a tök hülye, vagy aki az összehasonlítást tette. Mert, ha az összehasonlítás szerzőinek van igaza és Ausztriában szárazak az utak, akkor az osztrák állam, a helyi lakosság a tök hülye, hogy mégis előírás a hólánc sok helyen, meg miegymás. Ha pedig a szabályozás nem hülyeség, és mégsem szabad hinni a szemünknek, Ausztriában mégsem szárazak az utak, akkor valamit a fotóstól kezdve az újságíróig mindenki csúnyán benézett. 

A válasz pedig ott keresendő, hogy a képeken nem azt látjuk, hogy Ausztriában tiszták és szárazak az utak, hanem azt látjuk, hogy Ausztriában legalább egy útnak, legalább egy szakasza tiszta. Nem tudjuk, hogy mennyi ideje az, nem tudjuk azt sem, hogy mennyi ideig lesz az. És azt sem tudjuk, hogy a magyar szakasz miért nem olyan. Pedig lehet az is, hogy azért, mert előbb ért oda, régebben járt ott a hóeltakarító jármű, pedig éppen nálunk is megbirkóznak a helyzettel. Vagy az is, hogy nálunk már megáll a tudomány, bezzeg az osztrákoknál... na ott ugyanúgy megáll a tudomány, csak nem ezen a szakaszon.

Mert nálunk az osztrák határ környéke, az Alpokalja viszonylag nehéz terepet jelet hóeltakarítás szempontjából. Az időjárás, a terület elhelyezkedése és a domborzat szempontjából is sok más hely kedvezőbb. Mert lássuk be, itt sok hó tud esni. Az ország széle, sokszor itt esik az országban először, máshova már csak "követni" kell a problémát, és valahol utolérjük. Az osztrákoknál is az ország széle: Kb. az, ahol utoljára esik a hó, a már beindult gépezet mire ideér, már beérte a problémát. 

De nézzük meg azt, hogy ahol kell a hólánc, ott viszonylag extrém hóhelyzet is lehet bármikor. És volt már, hogy egy települést hosszabb időre elvágott a hó. Az osztrákoknak ezért mindenféle súlyosságú helyzetre fel kell készülniük. Ha itt is nagy hó esik? Akkor máskor még nagyobb. Ha oda most hómaró kell, akkor ott felszabadul pár hóeke. Ha a kisebb hómaró sem elég ott? Nem gond, van nagyobb, a kisebb pedig jó lesz a laposabb részekre. Azaz hirtelen a nemzetközi forgalomban használt utakra odakerül sok gép. Számolva azzal, hogy ezen a határon át sok olyan jön, aki számára a hó, a nedves út szokatlan.

Magyarországról nézve: Itt többet kell az eszköz, de most máshol is szükség van rá. Itt azok járnak akik Ausztriát, az ottani hegyeket, a még nagyobb havat is elviselik, hirtelen. Máshol pedig azok, akikkel az ilyen időjárásból komolyabb baleset lehet. A két útszakasz, bár egymás mellett van, nem csak abban különbözik hát, hogy más országban van. Hanem abban is, hogy országon belül más a helyzetük.

Sok értelmiségi, ha adatokat lát összefüggést keres, mert szereti megérteni maga körül a dolgokat.. És kialakul egy elmélete az osztrák és magyar utakról, a rasszizmusról, a szexizmusról. És elvárja, hogy tiszteld az így kialakult véleményét, az esze miatt ezzel vezető lehessen. A másik ember viszont megkeresi a többi adatot is. Azt is, hogy miért kell a hólánc sok helyen Ausztriában.

Persze nyilván mellé lehet tenni még egy szempontot: Valamit jól megcsinálni gyakran nem több munka, mint rosszul megcsinálni.Csak amikor rosszul csinálod meg a hóeltakarítást, többször kell visszamenni. Többször dolgozol, több eszközt használsz, több pénzt költesz anyagra. Többet dolgozol, kevesebbet termelsz és kevesebbet keresel. Viszont a politikus nem tudja elérni, hogy jól takarítsd az utat, ő csak több embert, olykor több közmunkást tud küldeni ahhoz, hogy nagyjából az elvárt képet mutassák az utat. Szóval az is lehet, hogy arra a rosszul kinéző eredményre, mi többet is költöttünk.

Többet is költöttünk, mert bár máshol még rosszabb az út, itthon is, de akár Ausztriában is, más is látja a határt, és kifelé próbálunk reprezentálni. Erőn felül költve, teljesítve akár a közösből, akár egyénileg. De a munka az már csak úgy készül el, hogy mennyiségre megvan, még több is... De az eredmény, na az már nem olyan. A bürokrácia területén is rekord szorgalmasak nálunk az emberek. 3-4* annyi kemény munka van benne a rosszabb minőségű ügyintézésben.

Egy ismerős elmondta: Sok határozatból a jót megírni sem lenne több idő, mint a rosszat. De a rossz ellen jön fellebbezés, majd bíróságon is felülvizsgálják, és míg jogerőre emelkedik valami, még messze nem tökéletes színvonalú, még mindig több időbe telik, mintha elsőre jól járnának el. Az aktát a havat egyaránt lehet, hogy nálunk tologatják többen, többet, több munkával, több pénzért. Erről sem beszél az amit az úton látunk. De aki összehasonlít az többnyire nem a munkást szidja aki "majd negyedszerre jobb lesz", hanem a politikust aki nem mondja azt, "hatodszorra is csináljuk sokkal drágábban", hogy a munkás "nyolcadszorra jobb lesz" alapon dolgozhasson.

Üvegplafon, nők elleni erőszak, záporoznak a lesújtó vélemények, az utak állapotáról szóló beszámoló mellett. Hogy a férfiak elleni erőszak látenciája nagyobb kimarad. Hogy ez utóbbiból van több? Kimarad. Hiányos adatok, téves összefüggések. És valahol kimarad az üvegpince is. A legrosszabb munkák körül is erősen felülreprezentáltak a férfiak. De valahogy csak a jól fizető állásoknál baj ez. Az utat sokadszorra takarító alkalmi munkások jelentős része részeg. Ital nélkül nem bírja a hideget, az embertelen körülményeket. Hazaér. Ordítanak vele.

Biztos oka van rá az asszonynak, hiszen lássuk be részeg. A gond az, hogy az ordítozás, a bántalmazás akkor is természetes, ha a férj nem részeg. A férj nem válik, mert az utcára kerülne. A feleség nem válik, mert sok kérdésben függ a férj jövedelmétől. A kapcsolat rég kihűlt, marad részben a világból hozott feszültség. Részben "azok a bizonyos napok". Szóval oka éppen van a kiabálásnak, bántalmazásnak. Csak éppen az nem a férjben keresendő.

Az ismerősök szerint a házasság után a nő kevesebbet akart tenni és többet várt el a férjétől. Akinek persze a korábbi helyzet jó volt, az új már neki baromira nem jó. S mióta az asszony úgy gondolta, ha nem kap meg minden változást nincs szex, azóta nincs miért figyelmes legyen. Ez csak egy gazdaságilag motivált kényszer együttlét. A hideg ellen megivott ital még dolgozik benne, a szokott gátlások nincsenek meg, csak egy lépés és visszaüt. De erről senki sem tud. Csak azt tudjuk, az osztrákoknál tisztábbak az utak, és nálunk az ütés után több lesz a nők elleni erőszak.

A magyar ritkán felelős, ennek a helyzetnek a gazdái is hol a politikusokra, hogy a télre, hol a világra mutogatnak. Az osztrák is néz pl. Tour De France-t, és látja ott is vannak elhanyagolt romos házak, tőle nyugatabbra sincs kolbászból a kerítés. Érti miért kell a hólánc, hogy nem mindig tiszták az utak. De azt is érti, hogy ez nem mindenki számára ilyen egyértelmű. Hogy az egész világ felelős lesz, hogy sok mindent nem tudunk megmondani.

És inkább szárazra takarítja a havat. Mert okos enged. A felnőtt osztrák a nagy gyerek magyarnak. Aki szerint mindenki hibás, ha havas az út, és akinek eszébe sem jutna az Ausztriában kötelező hólánc. Nekem meg kicsit ég a pofám, de azért megjegyzem: Szeretném én látni azt, ahogy a magyar is ugyanúgy felteszi a hóláncot és a velünk közös határon éppen úgy lesznek havas utak, mint mondjuk a svájci vagy olasz határ környékén. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7112114687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása