"Lehet, hogy a KRESZ nem ezt mondja, de nekem volt igazam" - Ismeretlen kerékpáros sírfelirata. Mert ugye sok kerékpáros szerint evidencia, hogy kerékpárnak terjednie kell, mert ők kevesebb helyet foglalnak, így sok helyzetben hozzájuk kellene alkalmazkodni. Rossz hírem van: Először is a szabályokhoz kellene valamennyire alkalmazkodnia minden érdekeltnek, ideológiagyártás és önigazolás helyett partnerként kezelve a másikat, és tiszteletben tartva azok jogait. Sajnálatos dolog, hogy egy-egy kerékpáros blogon a partnerség kapcsán mást említenek. A sisak hiánya addig lenne magánügy amíg nem a közösből fizetjük a baleset után a műtéteket és nem hivatkozik a kerékpáros a törékenységére sok vitás kérdésben.
Tilosban szembe menni a forgalomban, veszélyesen cikázni sem a békés egymás mellett élésről, partnerségről szól. És a kerékpározás részarányát a közlekedésben sem ez fogja ideális esetben emelni. Hanem számos olyan folyamat amihez nem kell természetesnek tartani a kirívó szabálytalanságok sorát. Mondjak egy példát? Mondjuk terjedhet az otthonról végezhető távmunka. Nyugati mintára az aktív korú korosztály megtanulhat bérlakásból bérlakásba költözni ezzel pedig kevesebbet ingázni. Ezzel a két változással az összes forgalom, az autóforgalom biztosan csökken. Ha a rövidebb távolságra többen választanak kerékpárt, páran a szabadidőben is tekernek, ha nem munkába kell menni csak bevásárolni (és otthon van lehetőség tusolni) a kerékpárforgalom még növekedhet is.
Nem azért, mert az lenne a cél, hogy többen kerékpározzanak. Hanem azért, mert az a cél, hogy a keresünk lehető legkisebb részét költsük el feleslegesen közlekedésre, és a lehető legnagyobb része javítsa az életszínvonalunkat. Ennek az alapja pedig éppen az, hogy sok tekintetben magunk is odafigyelünk az életünkre, és nem felülről várjuk a megoldást.
Ahhoz, hogy a közúton, a társadalomban partnerek legyünk érdemes odafigyelni a másikra. Amikor a kerékpáros ezt a saját törékenységére hivatkozva elmulasztja, elfelejti akadnak gyalogosok is. Egy részük kisgyermekkel. A partnerség alapja a felelős közlekedés. Ez pedig egy furcsa elvárásra is mutat. Tudják mire? Elárulom. Arra, hogy nem várhatom el azt, hogy a másik hozza helyre a hibámat. Nem várhatom el, mert nem kötelessége megtenni. Ellenben nekem kötelességem betartani a szabályokat.
Lehet pattogni, hogy de te sérülékeny vagy. A másik viszont éppen csak arra alkalmas, hogy ő ne okozzon balesetet. Arra, hogy a te hibádat, szándékos szabálytalanságodat kompenzálja nem feltétlenül. Ha ezek után törékeny is vagy, a sisak meg szerinted holtsúly volt... Akkor te húzod a rövidebbet. És cseppet sem fog senkit érdekel, hogy te úgy gondoltad elérni a hosszútávú jövőképet, hogy a törvények felé helyezted magad, és azt hitted ebben igazad van.
Megjegyzem a forgalom problémáira készül más megoldás is. A demográfia, a népességfogyás gondoskodik róla,. Bár hiszek benne, hogy a kevesebb ember is tud sokat termelni, nyugdíj is marad, de abban biztos vagyok, hogy az utak kevésbé lesznek zsúfoltak. Meg abban is, hogy kevesebb ingatlanra lesz szükség, így a lakások értéke is zuhanni fog. A zuhanó értékű lakást birtokolni kevésbé lesz sikk. És igen, a távmunka terjedésének is oka lesz.
Ezzel valóban több kerékpáros lesz az utakon. De ez nem azt jelenti, hogy a törvények fölé kerülnének. Sőt. Azt jelenti, hogy még fontosabb lesz az, hogy a kerékpárosok is betartsák a szabályokat, rajtuk is számon kérhető legyen a szabályok betartása.
És ez akkor is igaz, ha gyalog megyek a járdán, és csengetsz... Pedig ott te nem is zavarhatod a gyalogosokat, és csak 10-zel mennél, de az órád 30-at mutat. De akkor is, ha egy jármű szélvédője mögül nézem ahogy tilosban tekersz szembe és cikázva tapostatnád el magad. Ha a szabályok felett állónak érzed magad, akkor nem vagy jobb annál, aki ugyanígy a szabályok fölött állónak érzi magát, mert egy X6os BMW-ben ül.
Választani kell: Akarod látni ezt az élhetőbb várost... Vagy szeretnéd gyorsan alulról szagolni az ibolyát, és felvésetni a sírodra a post elején említett sírfeliratot. A döntés a tiéd. De a felelősség is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.