... mert választani kell

A matrica ára

2015/01/03. - írta: Válasszunk

Több oldal próbál számolni, hogy milyen helyzetekben mennyi az annyi, mibe is kerül az új rendszerben az autópálya matrica, ki jár jól, ki jár rosszul. Ismerjük azt, hogyan működik egy ilyen statisztika. Előkerül 5 forgatókönyv. 1 esetben jól jár az autós, 3 esetben ugyanúgy, 1 esetben rosszul. Majd az újságíró levonja a következtetést 5 emberből 4 jól vagy ugyanúgy jár, nincs baj a rendszerrel. Csakhogy semmi sem szól sem az egyes csoportok gyakoriságáról az autósok között, sem mondjuk a D2 és az U kategória kérdéséről, ami befolyásolja a dolgokat. 

És mondjuk elfelejtik megemlíteni azt, hogyha ettől a kormány többlet bevételt vár, akkor nyilván ennyivel kevesebb pénz marad az autósoknál. Nyilván ez nem ilyen egyszerű, mert a tervezett milliárdok három módon is bejöhetnek. Az egyik lehetőség, hogy a megyei matricák rendszerével olyanok számára is elérhetővé válik a gyorsforgalmi utak rendszere, akik számára eddig nem. De a tízmilliárdos nagyságrendű plusz bevételhez milliós nagyságrendű ilyen jármű kéne, ami igen valószínűtlen. A másik bevételi forrás az, ha pár ember rákényszerül, és erre lesz példa. De még mindig nem elég. A másik megoldás az, hogy lesznek akik számára emelkednek a terhek. 

Ez utóbbi egy része a teherforgalmat érinti, egy része a D2 és az U kategória bevezetését. A D2 és az U kategória viszont nem feltétlenül Budapesti huncutság, annál több vidéki gazdálkodó van aki időnként vontatna, nagyobb a járműve, stb. Persze a kőműves és sok más iparos esetébe is előfordulhat, hogy az eddig egyetlen matrica helyett immár kettőt kell venni, az egyiket dupla áron. Azaz a rosszul járók csoportja nem merül ki azon budapesti és Budapest környéki autósokban akiknek ezután kell matrica, és azokban akik a megnövekedett forgalmat szívják. A díjköteles úthálózat más környékeken is nőtt: M86, M2, Kaposvár környékén az elkerülő, stb. hogy pár példát mondjak. És sok esetben a meglévő díjköteles szakasz igénybevétele is drágább lett, az új kategóriák miatt.  

Közvetlenül rosszul járnak a változással azok:

  • Akik újonnan díjköteles szakasz mellett élnek és eddig nem vettek matricát, most kell.
  • Akik csak alkalmanként kerülnek díjköteles útra, de az új szakaszok miatt többször
  • Akiknek a D2 és az U kategória miatt drágább lett a matricája.
  • Akik a D2 és az U kategória miatt drágább matricáját ugyan kompenzálja a megyei matrica, de így kevesebb utat vesznek igénye, a maradék úton többet dugóznak, fogyasztanak, de nem érné meg az országos matrica.
  • Akik év közben szembesülnek vele, hogy a plusz utak miatt jobb lett volna az országos matrica... És így összességében többet fizetnek
  • Akik a megtett úttal arányos útdíjat fizetnek az újonnan díjkötelessé váló szakaszon is.

Közvetve rosszul járnak azok: 

  • Akik emiatt több forgalmat kell, hogy elviseljenek az otthonuk környékén
  • Akik boltja. étterme, hotelje, panziója, stb. emiatt "kevésbé jó helyen van."
  • Aki a megnövekedett kockázat (baleset) terheit az adójában megfizeti

Jól járnak a változással:

  • Akiknek így már van olyan matrica ami megéri (üzemanyagon spórolhatnak)
  • Akik tudnak élni a megyei matricákkal, ÉS sem a D2 és U kategóriák bevezetése, sem a plusz utak fordítják meg a helyzetet

Közvetve jól jár a változással akinek a "konkurense így kevésbé jó helyen van", így üzletileg nyerhet a dolgon (pl. CBA). 

Ugyanúgy járnak a változással, akik ugyanazt a matricát veszik idén is. Ezt lehet cifrázni sok féle módon, de a lényeg az, hogy akiket nem érint a változás.

A 6 rosszul járó csoport közül 4 az akinél növekvő matrica bevételt vár a kormány, 1 esetben növekvő elektronikus útdíj bevételt. 1 jól járó csoporttól is vár plusz bevételt. 1 jól és egy rosszul járó csoport esetében csökken a bevétel. 

Nagyon nehéz ezt jónak látni. Ráadásul a díjcsökkentésről beszélni növekvő bevételek mellet minimum furcsa, hiszen ilyen esetben erősen kérdéses, miért nem lépték meg korábban. Mondjuk a választások előtt. Mondjuk úgy, hogy ne 1-2 mandátumon múljon a 2/3-ad. És furcsa az, hogy a vitatott szakaszok kapcsán nincsenek igazán szakmai érvek, csak mellébeszélés van. Amivel a többség jól jár, azt lehetne őszintén is kommunikálni. 

Sőt még pontosítok kis: Amivel a FIDESZ jelenlegi támogatottságánál nagyobb arányban járnak jól (és ez bőven 50% alatti) azt őszintén kommunikálva a támogatottság és a párt hitelessége egyszerre lenne növelhető. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr387036801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása