... mert választani kell

Számokról és eszközökről

2015/01/05. - írta: Válasszunk

Sokszor mondtam el, és nem lehet eléggé elmondani: Egy rezsim számára kétféle tiltakozó a fontos. Aki nem rá szavaz, és aki erőt alkalmaz. Az előbbiből sok kell, és választás VAGY sok ügydöntő népszavazás, az utóbbiból annyi is elég, amennyit már nem lehet egyszerűen lecsukatni, kriminalizálni, mert pár ezer ellenzéki ilyen kezelése már nem fér bele a demokráciába. A tüntetések egyik alapvető problémája az volt, hogy az utóbbi csoport is nő. Immár nem 10 ember csinálna végig egy esetleges útzárat, az nem 5 percig tartana. A kormány politikája, stílusa által keltett ellentétek, és az ezzel elért ilyen keménységű tiltakozás az ország működését fenyegethetik.

Egy ilyen ötletnek, legalább virtuálisan (Facebook jelentkezők) van párezres támogatottsága, már most, pedig az Index cikkéből nehéz eltalálni az esemény oldalára. Onnan hiányzik egy link. Tegyük fel, márciusra lesz akár 10000 jelentkező, és akár 1000-2000 autó aki el is megy. Egy kereszteződés, útszakasz blokkolása 10 autó, akkor ez 100-200 helyszín. Ha ezt jól választják meg, akkor nagyon komoly károkat tud okozni. Persze "teljes Magyarország" szintként ez kevés. Ahhoz ennek a sokszorosa kellene, és kérdéses, hogy meglesz-e.
Tegyük fel, lesz akár kicsit nagyobb is a tiltakozás, mint a netadós. Oké. 20.000 autó. Maximum. Maximum 1000 helyszín. Az hány helyszín is egy megye úthálózatára? Mennyi jut egy nagyvárosra? Azaz ez országos akcióak egyelőre kevésnek tűnik. Sok múlik azon, hogy a kezdeményezés mögé beállnak-e olyan vállalkozó csoportok, cégek, akik már eddig is próbálkoztak hasonlóval.
Mert uram bocsáss, ha egy-egy cég megtolja a blokádot furgonokkal, teherautókkal, kamionokkal, és a helyzet normalizálása is előkerül követelésként, akkor az első nap még azt fogja mondani a kormány hátha hazamennek. De éjfél után, amikor rájönnek, ezért nem nagyon lesznek tömeges elbocsájtások (vis maior), ezért egyre több ember érezheti úgy, hogy kockázat nélkül csatlakozhat... Nos akkor a kormány komoly bajban van. Márpedig a változások dohány nagykert, hipermarket láncot, szállítmányozási céget is érintenek. 
Kérdés mi lehet egy megegyezés alapja? Mert ugye sokan addigra már vesznek matricát... Mert őszintén szólva nem minden változás az ördögtől való. És nem érzem azt, hogy az M2esen való matrica igazságtalanabb lenne, mint a 30as vasútvonalon a pótjegy. Ha viszont azt várjuk el, hogy a tüntetéssel ne csak az autósok legyenek szolidárisak, stb. akkor pótjegy reformot is mellé kellene tenni. Kell egy épkézláb alternatíva. Ha a szervező profi politikus, akkor nem ártana erről látni egy tervezetet. 
Rendben, épkézláb alternatíva nélkül ez rendkívül káros tud lenni. Jelenleg sem a pótdíj rendszerre, sem a kormányzásra nem mutatnak fel alternatívát, váltó megoldást. De az is biztos, hogy egy ilyen eset kikényszeríti a kormányzás terén az alternatíva megjelenését. Egyrészt azért, mert az ellenzék is kénytelen lépni, egymással is versenyezni, másrészt, mert a FIDESZ is kénytelen változtatni. És szépen lassan kiderült, hogy az útdíj nem csak Budapestnek rossz, aki esetleg jól is járt vele, végig gondolja, hogy a több tízmilliárd plusz bevétel nem a semmiből jön. És még azt is, hogy a megyei matrica akkor is bevezethető, ha sok szakasz ingyenes marad. Ha nincs D2 és U kategória. Szóval lehet itt szó több szavazatról, lehet belőle valami, ha... ha az egész nem csúszik ki a szervezők kezei közül.
Ha a fentiek miatt akár több helyen és nagyobb is lehet az útdíj blokád, hát felmerül a kérdés, hogy lehet-e gyors megegyezés? Hiszen, ha a gond nagy, akkor léphet Orbán Viktor olyasmit, mint az Internetadó ügyében, és ha nem az első, nem is a második súlyos ballépés egy tanácsadó felől, akkor ebből lehet beszélgetés is az alaposabb munkáról. És uram bocsáss, akár más intézkedést is érinthet egy ilyen eset. De mi történik akkor, ha az útdíj kapcsán enged Orbán Viktor? Ha tegyük fel, mellé rakja vasárnapi nyitva tartást, a Tesco buszt, stb. mert érzi, hogy ezek az utóbbi döntések veszélyesek?
Kérem szépen, sok olyan ember aki eljutott oda, hogy már mindent megtenne nem csak emiatt menne ki, nem csak ezért csinálna blokádot. És kérdés, hogy mennyi ideig maradnak kint Márciusban. És hányan. És az kezelhető-e rendőri erővel? 
Ha már a szervező eddig nem mondta el, mi az amit minimum elvárna a kormánynál, akkor kell egy korrekt javaslat. Mik lennének a minimum elvárások? 
Kamera alapú ellenőrzés, és a megtett úttal arányos útdíj fizetés, járművenkénti és háztartásonkénti díjplafonnal. És olyan szakaszokkal, amik amennyiben más szakaszt nem veszünk igénybe (reptér, határ), díjmentesek (mivel nincs arra díjmentes út, ezért alapszolgáltatásként igénybe vehetők). Elkerülők díjmentesek (ezeknél a közérdek, hogy igénybe vegyük, nem csak saját érdekből tesszük). Mondjuk kilométerenként (kamera és kamera között) 10 Ft alapdíj. Éves szinten egy megyében maximum 5000 Ft, egy autóra országosan maximum 45000 Ft, magánszemélyeknél (vállalkozás nem játszik) egy háztartás járműveire maximum 80000 Ft. A heti és havi matrica akár ki is vezethető... 
Bevétel növelő intézkedésként: Egyes szakaszokon emelt sebesség (mondjuk 150 km/h?) engedélyezése, az ezt is engedélyező matrica esetében az éves díjmaximum a fentiek duplája. Az eddig megvett matricák az egyéni számlára kerülnek, és innen a díj maximumok figyelembe vételével az év hátralévő időszakában a keret felhasználható. Érzésem szerint így teljesülne az is, hogy több embernek megéri matricát venni... Az emelt sebességre jogosító plusz szolgáltatás is hozna némi bevételt.
Ha van regisztrációd (e-matrica) akkor nem pótdíj jön, hanem vagy automatikus a fizetés, vagy ha nem, akkor kapsz egy számlát (ennek a postaköltségét, nyomtatási költségét állod, ha nem kérsz elektronikus számlát), ha nem fizeted be időre, akkor jön a pótdíj. Ha nem is regisztráltál, stb. akkor pótdíj. 
Autóbusz útdíj: 2016tól elszámolási rendszer, mint a kamionoké. A kilométerenként fizetendő díj a személyvonatokra vonatkozó vasúti pályahasználati díjjal megegyezik. Teherautóra, buszra, stb. bizonyos városon belüli útszakaszok is díjkötelesek lehetnek. Kivétel: Helyi tömegközlekedés. Kamion útdíj is arányos lehet a vasúti pályahasználati díjjal. De ugye a kisebb települések kapcsán a kisbolt felé menő teherautós forgalom (kisboltok ellátása) esetében díjkedvezmény. 
Vasúton, buszon pótjegy ott szedhető, ahol: Legalább 60km/h átlag sebességgel teszi meg az utat (a két választott állomás között), van légkondicionáló, és konnektor. Emelt összegű (IC) pótjegy ott lehetne, ahol van étkezőkocsi / büfékocsi, stb., első osztály és akár opcionális akár kötelező ülőhely biztosítás, az eddigieken felül. 
Továbbá: üzleti célú jegy típusok bevezetése. Ilyen lehet az idegenforgalmi jellegű jegy. Egy szálloda megveszi X vendégre, akkor a saját vendégeinek (fényképpel) tud egy időben X darab fényképes "bérletet" adni az ott tartózkodás időtartamára. Hasonló módon a rendezvényekhez (sziget, kiállítások, F1) kapcsolható jegy típusok, vagy hipermarketek felé "bevásárló jegyek". Nagy tételben, kedvezménnyel. 
Nem csak a közösségi közlekedésben. De lehetőség legyen arra, hogy egy a parkolóba is telepített kamerás ellenőrző ponttal a Tesco, egy reptér, stb. X kilométer útdíjat átvállaljon a vásárlóitól (autóra), ha azok még nem érték el a maximumot. Akár automatikusan (ottani kamera regisztrál) akár a vásárlás után a saját rendszerük által küldött jelzéssel. Sőt: Adhasson akár sima ajándék útdíj feltöltést is, a maximumtól függetlenül. (pl. vásárlás után 1000 forintonként 1 kilométernyit).

Ezzel a közlekedésben az alap és emelt szintű szolgáltatások, az üzleti felhasználás, stb. arányosan, nem diszkriminatívan szabályozható, a mostani hülyeség nélkül. Oké. Van aki azt mondaná, "minek" a díjmentes reptéri szakasz, ha a reptér, a reptéri parkoló, stb. kifizetheti (átvállalhatja) azt a pár forintot. 
De jól látható, hogy útdíj ügyben egy alternatíva, egy épkézláb vitaanyag (ami természetesen vita tárgya lehet) minimális munkával letehető az asztalra. Nos ez hiányzik a kezdeményezésből. 
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr847042723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása