Botrány, szenzációs botrány! Vegyék a lapot, vigyék! Délutáni extra kiadás! A legfrissebb részletekkel! Már 100 éve is a botrányok tartották el a média jelentős részét, amikről nem csak az olvasók értesültek, hanem a rikkancsoknak hála mindenki. És aki megvette az olcsóbb, út közben is olvasható remek tabloid extra kiadását az úgy érezhette mindent tud a botrányról. A bulvár újságírás ezzel kezdődik, és nem a celebekkel. Másnap reggel más újság is írt róla. Ennek lapjai nagyobbak voltak, nem lehetett a metrón olvasni. De több volt az elemzés benne, drágább volt, és az ember aki olvasta nem csak jól értesültnek, komolyabbnak hitte magát, hanem még volt arról is fogalma a hírek hogyan érintik őt, és mit lenne érdemes cselekednie.
A délutáni lapok korszakát éljük. Botrány! Botrány! Mi lesz a Volkswagennel, mi lesz pár olyan vezetővel akinek a nevét már ismerni véljük. És olvassuk a cikket ami belefér 2-3 percünkbe, és menet közben, vagy máskor kényelmesen elfér előttünk. Nem terítünk ki sem egy újságot, ami "komikusan nagynak tűnik" de a nagyzoló gazdagok a feleslegesen nagy papírral is mutatják a luxust... Nem. Mi megelégszünk a rövid hírrel. Pedig kis hazánkban nem egy családnak van érintett autója. Ugyanis az ő autójuk most veszít nem keveset az értékéből. Hogy hosszabb távon mi más történhet? Nos jó kérdés, és ennek elemzésére nem is ez a megfelelő hely és idő.
Csakhogy, ha te károsult vagy, akkor neked nem az a fontos, hogy mi lesz, ha a konszernt esetleg feldarabolják és kicsit távolabbi lesz a viszony a Bugatti és a Skoda között, hanem az a fontos, hogy nem csak a hatóságot, hanem téged is átvertek, és neked ez zsebre megy. És máris felmerül a kérdés, mit tehetnél? Mert ez ügyben nem nagyon lehetsz tisztában a téged megillető jogokkal. És nem mindegy az sem, hogy új autót vettél vagy használtat, mikor vetted és milyen más dolgok (pl. hitel) kapcsolódnak az üzlethez.Ennek utánanézni nem kis munka és szakértelmet is igényel. Az újságíró, a portál, stb. pedig elsősorban azért lenne, hogy helyetted is utánad nézzen ilyen dolgoknak.
Nagyon vártam mikor jelenik meg egy több oldalas részletes cikk a Totalcar oldalain, ha már akad ott bőven ügyvédi háttér, de telnek-múlnak a napok, hetek, és sokan pont ezzel csúsznának ki szavatosság, jótállás, stb. kapcsán a fontos határidőkből. Pedig egy ilyen hamisítás kapcsán is ott van a hibás teljesítés, és az annak jogkövetkezményeit leíró szabályozás. A probléma kapcsán viszont egyszerre kellene jogi és műszaki szakértőt is megkérdezni, hiszen felmerül a kérdés, hogy a VW képes-e ezt a hibát vevő érdekeire figyelemmel kijavítani. Illetve a kicserélés, mint alternatíva mennyire játszik.
A probléma az, hogy azért kellett csalni, mert a motor nem tudja egyszerre a meghirdetett, próba úton is tapasztalt menetdinamikát, az ahhoz tartozó karakterisztikát és a megfelelő kibocsájtási norma megtartását. Ha azt néznénk, hogy a VW ebben a helyzetben egyik hibát javítja, másikat előidézi, akkor alapvetően akkor és csakis akkor tűnik a kijavítás vagy kicserélés alternatívának, ha a motoron tudnak annyit fejleszteni, költséget nem kímélve, bármi különleges technikát, anyagot bevetve, hogy a hatásfok látványos javulása egyszerre teljesíthetővé teszi a két feltételt. Ha ezek után még garancia van rá, hogy ettől nem lesz drágább az alkatrész, az autó fenntartása, akkor az autó javítható.
Ellenkező esetben viszont a hiba javítása a fogyasztó érdekeire figyelemmel már nem megoldható. Sőt, a fogyasztónak okkal rendül meg a bizalma az autóban, amit nehezebb is továbbadni, magasabb az értékvesztése, így a kijavításhoz, kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Nem hinném, hogy jelentéktelen hibáról van szó, innen pedig a szerződéstől elállás is játszik és a forgalmazó még a kapcsolódó károkat is kénytelen lenne megtéríteni. A másik az árleszállítás,aminek formájában pénzt kapna vissza a vásárló. Csakhogy a szavatosság és a jótállás korlátozott ideig érvényes, ez után viszont olyan kártérítési felelősség jön, ahol már jóval kevésbé lesz fekete-fehér az ügy elbírálása.
Nem mindegy az, hogy külön perelünk, előbb békéltető testület, vagy éppen egy büntetőügy (Fogyasztó Megtévesztése) kapcsán terjesztünk be polgári jogi igényt és ott bírálnák el a kártérítést. Őszintén szólva jelen esetben a Békéltető Testület erejében nem nagyon bízhatunk, mint ahogy a nyilvánosság erejében sem. Azt ugyanis, hogy sokan elégedetlenek az ügy kezelésével mindenki sejti, senki sem figyelne fel sem egy homáros postra, sem a Békéltető Testület közzétett határozatára.
A következő szint a szerződés megtámadhatósága megtévesztés miatt. Kérdés, hogy akitől az autót vettük maga is részese-e ennek a megtévesztésnek. Ha nem akkor csak közvetlenül a gyárat perelhetjük. Ha az ügyben fogyasztó megtévesztése miatt büntetőeljárás indul, akkor ott beterjeszthetünk polgári jogi igényt, de kérdéses, hogy ebben az esetben ki és mennyit fizetne.
A fő probléma az, hogy ugyan elég sok pénz járna vissza, de mi nem magával a gyártó céggel, hanem egy kereskedővel állunk szerződéses viszonyban. Könnyen lehet, hogy az a cég viszont ettől tönkremegy, fizetésképtelenné válik, kereskedők, szervizek lehetnek az áldozatok.
És akkor még nem beszéltünk a régi és az új PTK eltéréseiről, az autó vásárláskor kapott önkéntes jótállásról, és számos más jogi kérdésről. Szóval, ha érintett vagy, nem árt megkeresni egy ügyvédet.
Amint látjuk a hazai károsultak komoly jogi útvesztővel állnak szemben, ami kapcsán viszont ketyeg az óra, közeliek lehetnek a határidők.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.