... mert választani kell

Hogyan tiltakozzunk oktatás ügyben?

2016/02/20. - írta: Válasszunk

Az a tanár, aki az oktatás problémáiról beszél, hamar kiderül, hogy a legnagyobb probléma a gyerekek túlterhelése, ezzel egyet is ért, de szerinte az ő tantárgyára a gyerek a házi feladatokkal együtt ugyan már fordítson naptári naponként 25 vagy inkább 26 órát, egyetlen dolgot ér el: Azt jelzi számunkra, hogy számos szempontot fontosabbnak tart, mint az oktatás legnagyobb problémájának a megoldását. Ha pedig az adott tanárnak ennyire fontosak az oktatás problémái, akkor abból a politika ennek megfelelő következtetést tud levonni. Ha nem az a fontos, hogy legyen mindenre pénz, gyors legyen a folyamat, hanem az, hogy "kinél legyen a döntési jogkör" és "kinek az oktatási koncepciója bukjon meg" az nem jelent még tárgyalási pozíciót sem.

A kormányzat pedig helyesen vonja le azt a következtetést, hogyha minden ilyen követelésnek teret próbálna adni, az még rosszabb eredményre vezetne. Mert például a tárgy vélt vagy valós fontosságához mért magas óraszám a tanár óraszámát, iskolában töltött idejét, a diákok óraszámát, stb. egyaránt befolyásolja. Az egymással inkompatibilis, teljesíthetetlen követelések, a koncepciótlanság, az ebből várható káosz pedig azon kevés dolgok egyike amik még a jelenlegi KLIKnél is rosszabb lenne. A kormány pedig abban a helyzetben van, hogy könnyen győzi meg a választók többségét, hogy a saját veszélyes és káros koncepciójuk még így is jobb valamennyi elérhető alternatívájánál. 

A túlzott központosítással szemben egyik jelenlegi alternatívát az egyházi iskolák jelentik. Ezek hagyományosan sikeres elit iskolák, és a többség ezt a saját és a gyereke hitére tekintettel választja. A ki a papokkal az iskolából transzparenssel tüntető ember a meglévő sokszínűséget, egyéni igényekre figyelő oktatást is rombolná, így pedig hiteltelen a saját igényeiért való harca is. 

Nincs tárgyaló delegáció felállítva, mert azt ugye minek, de ugye ennek megfelelően bármely tárgyaló delegáció rossz, mert miért ez vagy az van benne. A kormány vegye figyelembe a határon túli sikeres példákat, de ha onnan hív szervezetet, akkor az baj. Vegye figyelembe a sikertörténeteket, de ha a legsikeresebb egyházi iskolák eszébe jutnak az baj. 

Lehet kérni teljesen új szabályt. De erre joggal mondja a kormány: Mi így gondolkodunk, szerintünk erre jó haladni, ha újat írunk az is ilyen lenne. Akkor lehet teljesen új, ha nem csak leültök tárgyalni, hanem vállalható, a megoldandó problémákra megoldást jelentő jó koncepciót letesztek az asztalra, ha már azt mondjátok, ti jobban értetek hozzá. 

Csak ehhez koncepció kellene. Az, hogy a gyereknek 4 órája legyen csak egy nap, mert nem jó a túlterhelés, de abból 9 az én tantárgyam legyen, miközben én csak 6 órát akarok bent lenni... Na az nem koncepció. Kiváltképp akkor, kiváltképp akkor, ha az össz óraszám és a tantárgyankénti óraszám nem fér össze, ha a tananyagból senki nem akarná kivágni a felesleget. Az pedig, hogy a tananyag korszerűsítése miatt a tanárok sokat tanuljanak fel sem merül. 

Célok, munka nincs, de a gyerekek sokszor túszok, és ők hallgatnak a bizalmi viszonnyal élő vagy visszaélő tanárra. Persze, hogy lesz tömeg, persze, hogy kiállnak a tisztelt és szeretett tanár mellett. Addig a pillanatig, amíg ki nem derül, hogy a gyerek eszköz, a megoldás pedig nem volt igazán keresett cél. Akkortól viszont a tanárba vetett bizalom tűnik el, ami sokat rontana az oktatás helyzetén. 

A központosítást is lehetne jól használni, lehetne előnye, ha lenne mögötte koncepció, és a rendszer különböző szintjén lévő emberek egymás partnereiként megpróbálnák a rendszert jól működtetni. Az önállóságnak is van előnye. De rengeteg más opció is működhetne. Például az is, hogy az állami megrendelő és finanszírozó szervezet mellett az oktatási feladatokat független vállalkozások biztosíthatnák. És a diákot talán az sem zavarná, ha más cég tartaná a fizika és más a magyar órát. Még a végén az derülne ki, hogy a torna órát remekül megtartja a sportegyesület.

Sőt, mondjuk az idegen nyelv oktatásába bevonható nyelviskola is több nyelv közül engedne választani, mint a "két státuszból egy betöltött" alapon a helyi tanári kar. Nyilván: Ez csak 2 óra, és nyilván sok olyan van ahol a tanításban érdekelt vállalkozás pont azokból állna, akikből a mai tanári kar is... Önállóak is lennének, de a finanszírozás is központosított lenne. Még talán kapnának plusz önállóságot is. Csak ugye ki vállalná be azt, hogy akkor most a testnevelés tanárok, az idegen nyelvet oktató tanárok kapcsán felmerülnek bizonyos kétségek. 

Hiszen a következő lépcsőfok az lenne, hogy pár tantárgyra egy modern képzésben kevesebb idő, figyelem és pénz jutna, és más tanárt is nyugdíjazni kellene. Ahhoz, hogy ezt követeljék a tanárok, már nem lenne meg a konszenzus, aki elvesztené az állását az ugyanis nem állna be a terv mögé. Sőt rögtön elmondaná miért katasztrófa az, ha a diákokat olyan oktatók tanítják idegen nyelvre, akik tanítványainak a többsége nyelvvizsgát szerzett, és nem azon szenved, hogy 8 év angol tanulás után nehéz megérteni a Facebook angol felületét, IOSre pedig nincs magyarul. 

Képzeld el, milyen katasztrófa lenne a gyereknek az, ha a kötelező olvasmányok kapcsán nem az lenne a szempont, hogy 100 éve mit szerettek a gyerekek olvasni, hanem az lenne a fontos, hogy most mitől szeretnek meg olvasni. Lehet, hogy kevesebb magyar tanár kéne, nekik pedig fel kéne ebből készülni. És ebből az a katasztrófa lenne, hogy mondjuk jóval kevesebb lenne az olyan gyerek aki még az iskola végén is funkcionális analfabéta. Ha minden érettségiző tudna olvasni, oda lenne a sokszínűség. 

Megoldással, konszenzussal az érintettek között valóban működne a tiltakozás... De társadalmilag ennél nagyobb katasztrófát egyes tiltakozók el se tudnak képzelni. 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr488404678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2016.02.21. 20:47:17

balog zoltán min.(Életpályája

Ki tud többet a Szovjetunióról? vetélkedő negyedik helyezettjeként Szocsiba utazhatott.1976–tól 1977-ig betanított esztergályos volt a Diósgyőri Gépgyárban, 1979 és 1980 között gondnokként dolgozott a Hosszúhetényi Katolikus Szociális Otthonban. Teológiai tanulmányait a Debreceni Református Teológiai Akadémián kezdte. 1983-ban a Budapesti Református Teológiai Akadémián református lelkészként végzett, majd a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karán mentálhigiénés szakemberi diplomát szerzett.

1983-tól 1987-ig Maglódon és öt szórványközségben működött lelkészként. Ezután két évig a Tübingeni Egyetem hallgatója volt. 1989 és 1991 között teológiai akadémiai óraadó tanárként dolgozott. Az Európai Egyházak Konferenciájának teológiai tanácsadója. 1992-től 1998-ig az Európai Protestáns Szabadegyetem elnökségi tagja volt. 1993 és 1995 között a Bonni Egyetemen tanult; 1993 és 1996 között a Bonni Egyetem Ökumenikus Intézetének tudományos munkatársaként működött. 1996-tól a Protestáns Fórum vezetője. Ugyancsak 1996-tól a budapesti németajkú református egyházközség lelkésze (lelkészi tevékenységét jelenleg szünetelteti). 2000-től a Bethesda Alapítvány kurátora. Teológiai, egyházpolitikai, valamint közéleti konferenciák előadója.) úgy ért az oktatáshoz, mint czunyiné családjogász-tanár a digitális tartalomfejlesztéshez !!! :O)

nemecsekerno_007 2016.02.21. 20:50:15

Jaja, valami ilyesmi folyik itt nálunk. Sokszor emlegetik a finn oktatási rendszert, de azt elfelejtik, hogy jó esetben a tanárok kb. 20%-a lenne képes produkálni azt a szintet ami finnhez hasonló oktatási koncepcióhoz kell. És ha még azt is hozzátennénk, hogy akkor az a 20% kaphatna több pénzt a jobb munkáért abból lenne csak a nagy felháborodás. Bérfeszültséget okoz. Csak azt nem értem, az miért nem okoz feszültséget, hogy ugyanannyit keres az aki gyakorlatilag a s***ét vakarja mint az aki normálisan dolgozik. Hasonló helyzet van az egészségügyben is, egyik példa rá a győri kórház sebészeti osztálya. Az igazgató szerint nem lehet emelni az ő fizetésüket, mert az bérfeszültséget okoz. Persze a munka mennyiségét azt lehet emelni?!

nemecsekerno_007 2016.02.21. 20:56:08

@kvadrillio: és ettől szar az oktatás?! Konstruktív.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.02.21. 21:15:25

@kvadrillio: Az a baj, hogy alapvetően az egész ügyben kétféle kérdést lehet feltenni, és mindkét kérdés más választ ad.

Az egyik kérdés viszonylag egyszerű. Sokkal jobb helyzetben vagyunk, mint sok fejlődő ország, mint az elmaradott országok. Vannak igen szegény családok, de az itteni mélyszegénység, halmozottan hátrányos helyzet, még így is jóval többet nyújt, mint a déli félteke egy-két igazán szegény országában a helyi szinten való viszonylagos gazdagság.

Ott a képzetlen tanár, vállalhatatlan körülmények között mégis megtanítja a gyerekeket olvasni és a szöveget megérteni. Sok esetben meg is szeretteti velük a könyvet, és az esélytelenül induló gyermekből olyan felnőtt lesz, aki a gyerekének már esélyt ad.

Az itthoni oktatás fokmérője, hogy portálokon, blogokon, sorra számolnak be arról, hogy a gyerekből magántanuló lett, és jobban teljesít. Hogy az érettségizettek között rengeteg a funkcionális analfabéta. Hogy az olvasást, az értéket nem sikerült megszerettetni velük, és így a művelődés forrása sokak számára a TV. Büszkén mondják, ők aztán olyan műsorból művelődnek... Ahol a tömeget és a súlyt ott is összekeverik, ahol igazán fontos a minőség. Mert a könyvnek, a kutatásnak, az utánajárásnak nincs becsülete.

A gyerek akinél Internet, okostelefon, könyvtár, állam által finanszírozott könyvek, minden van, kevésbé tud és akar ilyen lehetőségekkel élni, mint sok harmadik világbeli elmaradott helyen lévő iskolából az a diák, aki számára a 100 dolláros laptop, az "út a munkaerőpiacra" az iskola mellett kemény munkából jön össze.

És ez a teljesítmény, és tény, hogy az ebben résztvevők nem sokat tettek azért, hogy ez megváltozzon eljutott oda, hogy a kormányzat effektíve biankó csekket kapott, hogy pártkatonákkal megpróbáljon valami mást. "Sokkal rosszabb nem lesz" alapon. Akkor is, ha a jobb eredmény elérésére nincs sokkal jobb esély, mint mondjuk a lottó ötösre. Nem azért, mert bíznánk a lottó ötösben, a lottószelvénnyel az ember csak lehetőséget vesz azért, hogy álmodozzon. Hanem azért, mert nincs jobb. És itt legalább van vízió, igény a változtatásra, és van miért próbálkozni. És ha nincs jobb, akkor nem vesztünk vele semmit. És elméleti lehetősége megvan, hogy valami össze is jöhet.

A másik oldal pedig azt mondja, hogy ezzel a szakembergárdával, ebben az irányban érdemben fejlődni majdnem olyan valószínűtlen, mint egy lottó négyesre számítani. És elmondják ez nem úgy néz ki, mint az irány amivel biztosan nyerni, fejlődni lehetne és amivel a fejlődés még igazán jó szintre is eljuthatna.

A gond az, hogy mindkét oldal igaz lehet egyszerre is.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2016.02.22. 06:40:44

Az lenne a jó, ha az iskolákban nem a tudomány nevű szekta dogmáit magoltatnák.
Dehát ezért ezek az szdsz szavazók sosem fognak tiltakozni...

Ballib Cenzúra · http://ballibcenzura.blog.hu/ 2016.02.22. 08:35:56

Viszonylag precíz összefoglalása ez a történetnek.

Ám még azt is érdemes hozzávenni, hogy a minősítő rendszert annak idején a tanárok kérték, ahogyan a központosítást is, mert nem volt pénz a szocik által kivéreztetett önkormányzatokban a sulikra.
Márhogy abban a felében a suliknak, amit nem zártak be.

A tüntetők egymás ellenében hozzák létre a különböző kerekasztalokat, ahol véletlenül se követelik ugyanaz mint a másik tüntető gárda.

Ez már így szart se ér.

szekertabor · provo.blog.hu 2016.02.22. 15:53:26

Emlékszem, amikor az ezredfordulón Pokorni Zoltán vezetésével bevezették az iskolai minőségbiztosítási rendszert, aminek nyomán úgy nőttek ki a földből az önjelölt oktatási minőségbiztosítási szakemberek (szakmájukból kiutált mérnök-szakértők), mint a gombák eső után. És a 7 évenkénti kötelező pedagógus-továbbképzést, amihez csak egyet felejtettek el a pedagógusoknak biztosítani: időt.

Azelőtt és azóta minden kormány felülírja az elődei által megálmodott oktatási rendszert, de nálunk a reformokhoz soha nem rendeltek időt és munkaerőt, minden változtatás a létszám meghagyásával vagy csökkentésével történt.

Márpedig egy fenékkel két lovat nem lehet megülni. Vagy a kormányzati kiadások csökkentése a cél, vagy az iskolai nevelő-oktató munka javítása. Nem lehet az utóbbira hivatkozva az előbbire törekedni. Hiába a jó ötletek, ha nincsen a megvalósításukra elég dolgozó.

Ha az iskolák megfelelő számú dolgozót vehetnének fel (igen, az úszómester, a portás és a takarítónő is számít), akkor sokkal hatékonyabb oktató-nevelő munkát lehetne számon kérni. De amíg a plusz feladatokat ugyanannak a néhány embernek a vállára rakják, addig hiába hivatkozik a kormányzat a megemelt pedagógusbérekre.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.02.22. 21:19:10

@szekertabor: Nem értek egyet. Ugyanis, ha a diákok túlterheltségét csökkentjük, azaz a tananyag és az óraszám is csökken akkor kevesebb munkaerőre lenne szükség. Ez pedig költség megtakarítással járhat.
süti beállítások módosítása