... mert választani kell

Brexit: Üzenjük Brüsszelnek...

2016/06/24. - írta: Válasszunk

Beszélünk egy 2 éves átmeneti időszakról a népszavazás után és annak a megújításával kapcsolatos nehézségekről. Minden elemzés ebből indul ki. A véleményem szerint azonban a helyzet ennél biztosan lényegesen bonyolultabb. Ugyanis a kilépés kapcsán legalább 3 szakasszal kell számolni. Mert a mostani népszavazásnak nincs nemzetközi jogi következménye. Márpedig ez azt jelenti, hogy a kilépési folyamat nem a távozásra mutató népszavazási győzelemmel kezdődik, hanem a kilépési szándék hivatalos bejelentésével.

A két lépés között pedig nem tudjuk, hogy mennyi idő telik el. Mert ugye alapvetően a probléma az, hogy a kilépés győzelme esetén először meg kell határozni, hogy ki és hogyan készíti elő a kilépést. Ennek kapcsán jön egy hosszabb előkészítő munka, ami során sokmindent mérlegelni kell, hatástanulmányok is készülhetnek, és beindul a diplomácia, ami kapcsán már lehet tisztázni mi történik egy esetleges kilépés után. Az első szakasz tehát az előkészítés. És ez bármennyi ideig tarthat. És az itt lévő konszenzus keresés nem feltétlenül csak belpolitikai kérdés.

Ha itt megszületik egy alap konszenzus, akkor elindulhat ennek a végrehajtása. De itt is van a kilépés hivatalos bejelentése előtti teendők sora, ez idő alatt a folyamat megfordítható és jön a kilépési folyamat elindításával elinduló harmadik szakasz. És nagyon nem lehet tudni, hogy a milyen helyzetből indulna a kilépési folyamat. Azt sem lehet tudni, hogy ez esetben London és az EU közötti erőviszonyok hogyan alakulnak ez idő alatt. És ne felejtsük el, London politikusai sem ma született kezdők. És a helyzet felfordításának minimum elméleti lehetősége van.

Ugyanis az az elképzelés, hogy a népszavazás után a kilépés hivatalos folyamata lesz, utána mások látják mi lesz és tanulnak belőle közel sem biztos, hogy helyes. Bőven benne van a pakliban az, hogy a népszavazás után a britek egymás között is tárgyalni kezdenek a kilépés feltételeiről, de sok más EU szkeptikus erővel is tárgyalhatnak közös kilépésről és együttműködésről. Ez esetben pedig az EUn belül minden széthúzó erő azonnal felerősödik. 

Ha egyetlen második országot is magukkal tudnak vinni, és az országokat kevésbé gúzsba kötő, sok szempontból igazságosabb együttműködésre a meglévő Commonwealth területéről is toborozhatnak országokat. Ha viszont nem "egy kilépő áll egy nagy gazdasági térséggel szemben", hanem két olyan gazdasági térség áll egymással szemben ami egymással nem csak a piacon versenyezne, de a potenciális tagok, országok megszerzéséért is versenyezne, az döntően új helyzet.

Kiváltképp azért, mert az együttműködésre az EUs kilépés esetére (amit közösen szavaznak meg) kötik a megállapodást, így ez semmire sem köti őket. Azaz az EU kaphat egy olyan versenytársat ami nem csak a piacon versenyez vele, de az európai országok kegyeiért is. Innen pedig a "mit lehet még egy tagországra kényszeríteni" kérdés, az Brüsszel hatalmának kétes eszközökkel való bővítése roppant kockázatossá válhat.

Ha a déli és keleti országok közül elég sokat lehet leszakítani, lesz egy sok szempontból jobb térség, akkor abban egyre több országnak érné meg átlépni, a britek ez esetben győznének. Ha ez a versenyhelyzet alapvetően átformálja az EU-t és pár év múlva az lehet mondani, ez már nem az az EU amiből ki akartunk lépni, akkor ismét nyertek rajta, olyan reformokat amik máshogy nem lettek volna elérhetőek. 

Ha a kezdeti veszteségek, káosz után a "nem eszik olyan forrót a kását, ahogy főzik" alapon észhez tér a piac, és a "mi megpróbáltunk eljutni a hivatalos kilépési folyamatig, a kilépésig, de minden próbálkozás ellenére túl drága lenne" alapon újra szavaznak és nem lépnek ki? Érdemi veszteség nélkül is kijöhetnek belőle, ha az EU nem kezdi elvetni a reformokat. De ha elkezdi elvetni a reformokat, ami másoknak fontos, akkor a sikeres "tömeges kiválás" felé mutató helyzet születne. 

Az üzenet, hogy amit az EU pár vezető hatalma csinál az EU széteséséhez vezethet, mert így már van akinek megérheti kilépni, és ha egy valaki kilép vele menni, új szövetséget alkotni világos. Ennek az árát pedig akkor kell fizetni, ha az előkészítési folyamat, ennek kapcsán számos belpolitikai és külpolitikai vita után az angolok rossz helyzetben indítják el a hivatalos kilépési folyamatot, amire nincs határidő. Csak onnan szorítaná őket a folyamat 2 éves hossza. 

A népszavazás csak egyetlen dolgot tett biztossá. A kilépés ügyében szükséges előkészítést meg kell kezdeni, pedig tudják, hogy ez egy nagyon hosszú folyamat lehet. Az előkészítési folyamat alatt pedig bármi történhet. 

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr768836224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-JzK- 2016.06.24. 23:22:53

Nehéz itt állást foglalni, hiszen mindkét oldal téves elgondolás alapján járt, a Brexit szavazói alapvetően két okból szavaztak úgy, ahogy:
1. Az eurokraták, Brüsszel menjen a picsába.
2. A kelet-európaiak menjenek a picsába

Az 1. pont igaz, csakhogy önmagában semmire se elég, nem koherens világnézet. Mert az alkesz Juncker, a tahó Schulz, Cohn-Bendit és hasonló mocskok által vezetett EU valóban semmi kötődést nem képes kialakítani, de egy európai együttműködésre valóban szükség lenne.

A 2. pontot illetően meg az angolok nagy tévedésben vannak. Nem a lengyel, magyar, stb. munkavállalóktól kéne félteni a brit hazát, ugyanis ezek - szemben a volt gyarmataikról odaömlött kokerókkal - nem fognak nekiállni sem robbantgatni, sem ficki-fickizni, sem őket túlszaporodni, sem őket kultúrájukban felülírni...

Mindenesetre azok a libsimagyarok, akik eddig bőszen hangoztatták a Határátkelő blogon, hogy Britannia mennyire haladár meg toleráns, meg fejlett, húha, azok is kaptak most egy pofont... lehet levenni a négerrel összekarolós képeket Face-ről, meg az arcból visszavenni...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.06.24. 23:38:42

@-JzK-: Alapvetően a probléma a migráns kérdésben a túlzott egyszerűsítés.

A baj az, hogy a migráció kapcsán az állam (sem az UK, sem Magyarország) nem válogathat. Sem EUn belüli migrációnál, sem menekültek áttelepítésénél. És ebből sok esetben vannak nagyon durva következmények.

És hiába van jó magyar migráns is, ha sok a rendszerrel látványosan és szándékosan visszaélő bunkó is.

Kelly és a szexi dög 2016.06.25. 00:19:23

Nem fognak kilépni, jön mégegy népszavazás...

fideszes Bróker kormány 2016.06.25. 01:18:16

@-JzK-:

Az angolok pont a te náci kelet-európai fajtádtól akartak megszabadulni. És sikerült nekik!

Jól elvoltak az angolok a Commonwelthben 80 évig a mindenféle fajú és vallású migránsaival, de a kelet-európai népekből most már hivatalosan sem kérnek.

Az indiai, a pakisztáni, az afrikai maradhat, a kelet-európai migráns tömegáradat meg áramolhat haza. Nem odavalóak. Erről szólt a népszavazás.

fideszes Bróker kormány 2016.06.25. 01:22:25

@Válasszunk: "És hiába van jó magyar migráns is, ha sok a rendszerrel látványosan és szándékosan visszaélő bunkó is."

És hiába van jó magyar úszóedző, margit-szigeti fára mászó is, ha sok a rendszerrel látványosan és szándékosan visszaélő magyar nemi erőszakoskodó és szatír is.

És hiába van jó magyar politikiai aktivista is, ha sok a rendszerrel látványosan és szándékosan visszaélő fidesz birka is.

bkkzol 2016.06.25. 03:42:59

Így járt az EU. Könnyű a kiszolgáltatott kis országokat zsarolnia Merkel-Juncker-Schulz fajtáknak, de a Britek beintettek. Nagy változás nem fog beállni, olyan státuszban lesznek , mint a Norvégok, Svájciak... Húzzák a hasznát az EU-nak minden féle kötelezettség nélkül. Okos!

Max val Birca főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2016.06.25. 07:42:54

Az angol nép egyszerűen megunta, hogy brüsszelita idióták packáznak az országukkal.

grafoguru 2016.06.25. 09:12:49

@Max val Birca főszerkesztőhelyettes:

"Az angol nép egyszerűen megunta, hogy brüsszelita idióták packáznak az országukkal."

Mondanál néhány packázást? Ami EU jogszabály, és a briteket sújtja?
Mert anélkül amit írtál csupán üres, ostoba, politikai lózung.

Alick 2016.06.25. 09:42:26

@grafoguru: Mondjuk a TTIP körüli titkolózás önmagában is elég a biztosíték kiveréséhez...

birka menet 2016.06.25. 09:58:01

Az angolok a szociális rendszerükön ingyen élni akaró és az integrálódásra képtelen kelet-európai migránsok millióit unták meg. Ezt szavazta le a sok alulképzett nyugger meg a brit proletár osztály.

Nemhiába téma már náluk évek óta, hogy elegük van a milliónyi bulgár, lengyel meg magyar bevándorlóból, akik párhuzamos társadalomban élnek, nem képesek integrálódni az angol értékekbe.

Most majd mennek haza ezek a népek, aztán ehetik otthon a nemzeti kajájukat, tombolhatnak otthon extázisban a válogatottaik győzelmei felett.

E.Katolnai 2016.06.25. 10:00:41

@fideszes Bróker kormány: hazudozól és ostobaságokat beszélsz; a magyar munkást - legalábbis a magán szektorban - tudása, szorgalma, fegyelmezettsége miatt mindenhol megbecsülik, mig a tehetségtelen primitiv afrikait vagy az arrogáns követelöző pakit csak végső kényszerből veszik fel.
Nem véletlen, h minden egyes arab, néger politikus közéleti személyiség a bennmaradás mellett kampányolt, majd mind nácizta, rasszistázta, gyalázta a brexit hiveit ...
és nagyon fontos a magyar vagy a lengyel szakembereket ne keverd össze a kelet-európai cigányokkal, akikkel tényleg tele van hócipőjük az angoloknak!
20 éve még csak kb. 1 millió paki arab-néger élt angliába, ma több mint 5 millió, akik közül 4 millió szociális jutattásokat szed: erről szólt a népszavazás te barom és nem a magyar szakemberekről

midnight coder 2016.06.25. 10:17:20

@fideszes Bróker kormány: Az angolok minden migránstól szabadulnának, ha tehetnék. Ahogy Európa más országai is. Csakhogy a négert kitenni csúf rasszizmus, ráadásul egy EU keretében nem is lehetséges. Most, hogy kinn lesznek az EU-ból, lehetőségük lesz megszabadulni a többi szeméttől is. Aztán szépen elkezdhetnek ugyanúgy válogatni, ahogy az USA. Az india, pakisztáni, magyar orvos, szoftvermérnök, stb. jöhet. A kecskepászor, iszlamista hitszónok, valamint a szükségletnél több tányérmosogató. meg nem.

midnight coder 2016.06.25. 10:23:38

@birka menet: Szerintem a sok alulképzett brit nyugger néhány fokkal intelligensebb az átlag hazai liberálisnál. Meg a kintinél is.

A vicc, amikor azzal érvelnek, hogy nagyon hülye brit nyugdíjas vs nagyon okos brit fiatal. Az európai oktatási rendszer mellett... Ne vicceljünk már elvtársak.

dadddd 2016.06.25. 10:24:39

Ha jó szakember vagy bárhol kaphatsz munkát a világon, függetlenül attól, hogy EU-s tagállam-e.

Aranyi Gábor 2016.06.25. 10:54:29

@midnight coder: A "vidéki angol nyugger" volt az, aki 43 éve, FIATALKÉNT kb. 2/3-dal megszavazta a belépést! Kik is alkotják a mostani "angol" fiatalok többségét? Biztos az atomfizikus pakik meg szívsebész szírek... A MOPSZLIM GETZILÁDÁK és ballibbant barátaik! Valaki el tudja képzelni, amint egy paki 7 fontos órabérben Aston Martint szerel?? Mert az angol munkás 30 font alatt nem emeli meg a vala... valahová letöttyesztett fenekét. Idejönnek a mopszlim nyomorultak, mert 1400 éves vallási háborúba torkollt 6000 éves törzsi nyomorukban úgy telefialták/lerabolták a ceruzával rajzolt határok övezte országaikat, hogy ott tovább tényleg nem tudnak élni. (Más kérdés, hogy ERŐVEL egy-egy diktátor pár évig-évtizedig még elbírt VONA velük...) Gyűlölik "A Nyugatot", ráknak tartják, amit majd ők vágnak ki a civilizációból (a fejünkkel együtt). Idejönnek, és erővel (+holomágiával) elveszik azt a pénzt, amit NEKÜNK bezzeg nem adtak ide a globálkufár rabszolgahajcsáraink. Idejönnek, és már útközben a szír menekülttáborban 5 év alatt négyet ellenek a szukáik!!!!!!!!!! EGYMILLIÁRD nyomorult él még "otthon", ahol Orr bán meg Vonó szerint nagyra tartott "iszlám kultúra" áldásai miatt nem lehet élni. Idejönnek, és itt folytatják a 6 000 éves törzsi, meg 1400 éves vallási háborúikat. Kell ez nekükn? Nem? Raszistafasisztanyilasgetzik vagyunk, az anyánk úristenit! Hát lufac, lufac, szólt a főrend hogy zavarát leplezze..., majd olyat suhintott a golfütőjével, hogy a háziszolga jogvédőjének a golyói AZ ÖSSZES lukba bepattogtak, szépen, sorban, ahogy náluk pattogni illik.

medium size devil 2016.06.25. 11:28:49

@Alick: Semmilyen titok nincs, a TTIP tervezet hozzaferheto dokumentum. Ha GB kilep - mivel a szabadkereskedelem feltetlen hivei - joval nagyobb esellyel es joval hamarabb fogjak alairni az USA-val mint EU tagallamkent ahol konszenzus kell hozza (de egyelore nincs es talan nem is lesz).

medium size devil 2016.06.25. 11:31:17

@dadddd: Ennel nagyobb hulyeseget nem is mondhattal volna.

midnight coder 2016.06.25. 11:35:46

@Aranyi Gábor: A dologhoz azért hozzátartozik az is, hogy a probléma valahol ott kezdődött, hogy az amcsik elvitték az irakiakhoz a demokráciát, azaz szépen lerohanták az országot, és kivégezték Szaddámot a nem létező vegyi fegyverek miatt. Ami miatt egyébként nem tudom miért is nem hirdetett embargót az EU az USA ellen, elvégre semmivel sem volt korrektebb lépés, mint amikor Putyinék foglalták el Ukrajna oroszok lakta területeit. Sőt. A lényeg az, hogy ezzel a kis húzással hozta létre az USA az IS-t.

Az tény, hogy ez egy olyan kultúra - és még marad is egy jó ideig - ahol csak úgy lehet rendet tartani, ha az aktuális diktátor évente kivégez pár száz szélsőségest, és bebörtönöz pár ezret. Így lehet ott kivédeni, hogy egy olyan iszlamista diktatúra jöjjön létre, ami még az ottani polgárok számára is elviselhetetlen. Na most azzal, hogy ezt a rakás menekültet betelepítik, annak ágyaznak meg, hogy ez a remek kultúra az EU-ban is megtelepedjen.

midnight coder 2016.06.25. 11:39:39

@medium size devil: Pedig tényleg így van, már persze ha nem csak jó szakember vagy, de igény is van arra amit csinálsz. És persze az sem baj, ha ismered a befogadó ország nyelvét, vagy legalább az angolt, és jó ha nem vagy tagja az IS-nek.

Alick 2016.06.25. 11:42:27

@medium size devil: Hol olvasható róla hivatalosan annyi anyag, mint a TTIPleaks-en?

Önmagában a szabadkereskedelem jó dolog. A probléma azzal van, ha ehhez a gazdasági lobbisták szeretnék fújni a passzátszelet és mindez politikai-elvi szintű szabályozást is érint.

medium size devil 2016.06.25. 11:44:10

@midnight coder: Plusz legyen nyitott az adott orszag munkaeropiaca, kapjal vizumot, stb., ilyen kis periferikus feltetelek.

Alick 2016.06.25. 11:44:34

@midnight coder: "miért is nem hirdetett embargót az EU az USA ellen"

Disznó-öböl... Grenada... nézzük csak meg a Monroe-elv érvényesítését a gyakorlatban. :)

medium size devil 2016.06.25. 11:49:15

@Alick: Orulok, hogy szerinted is jo dog a szabadkereskedelem mester, kerlek tanits meg. A lobbizokkal mi a gond? Az O bizniszuk, az O penzuk, nana, hogy bele akarnak szolni. Vagy van szabadkereskedelem kereskedok nelkul? TTIP-re nem kuldok linket, keress magadnak. Masreszt tok mindegy, aki ellene van az ugyse olvas semmit hanem olvassa es terjeszti az aberralt remhireket.

medium size devil 2016.06.25. 11:56:46

@midnight coder: Szaddam es Aszad nem szazakat hanem szazezreket olt meg. Nem szelsosegeseket hanem barkit akitol tartott. Egesz telepuleseket tomegpusztito fegyverrel, hordobombaval, stb.A diktatura utani gyulolkodes es kaosz mindig a diktatura eredmenye koszonhetoen a diktatura megoszto es agymoso hatasanak. Irakban szabad valasztas volt, az ISIS a tarsadalmi megosztottsag kovetkezmenye, nem az US megszallase.

Afrika steht an der Elbe 2016.06.25. 12:11:29

@fideszes Bróker kormány:
De hiszen Londonban csupa művelt nagytudású liberális toleranciabajnok észkombájn mosogat. Vagy akkor mégsem?

Afrika steht an der Elbe 2016.06.25. 12:18:11

@birka menet:
Tudtok ám szélkakaskodni rendesen.

24 órája még Anglia volt a művelt turbónyugat, ma reggel egyszer csak kiderül, mekkora nyugger tahó gyökerek.

A londoni tányérmosó magyarok tegnap még szívsebészek, voltak, akik nélkül össze fogunk omlani, ma meg integrációképtelen hatók.

Van ám bőr az orcátokon barátom, azt el kell ismerni.

szines kacsa 2016.06.25. 12:27:43

@midnight coder: Igazad van. Részben, mint minden, ami általános - nálam is. Én az egész történet - és most messze megyek: - alapjának azt tartom, hogy a Föld társadalmai tk. a technika fejlődése során tanul, globalizálódik, szaporodik (!) és el akar 'férni' - amihez talán van valami joga is. És ezt akarva akaratlanul, de tudomásul kell venni ami egyes embereknek, ideológiáknak netán 'vallásoknak' piszok nehéz. Tehát lehetsz 'libsi' ,'náci' , 'zsidó', ' konzervatív hazafi' - tök mindegy. Együtt kell megoldani. Európában is.

dadddd 2016.06.25. 12:55:57

Vissza kellene állítani a Közös Piacot, a mostani brüsszeli bürokráciát pedig szétkergetni.

2016.06.25. 12:58:51

A lassu brusszeli donteshozatalal okainal azert azt is eszre kell venni, hogy a kiegyenlitettsegre torekszik, es arra, hogy a nagy lakossagszamu vagy gazdag orszagok ne tudjak teljesen dominalni. A kis orszagok pl blokkolo kisebbsegge osszeallva kepesek erot mutatni es valtozast kikenyszeriteni. A gond ott kezdodik, ha egy orszag meg sem probalja a diplomaciajat bevetni es az erdekeit megvedeni, hanem nyoszorog az un. brusszeli diktatumon. Hat, tetszettek volna reszt venni a donteshozatali folyamatban es velemenyezni az erkezo anyagokat, elmenni az elokeszito megbeszelesekre, valtoztatasokat javasolni. Ja, hogy ez komoly munka, es jaj, el kell olvasni, es jaj, be kell jarni az ulesekre. Hat, ez egy ilyen jatek. Az olyan orszagok, akik komolyan veszik a diplomaciajukat, tudnak eredemenyeket elerni. Ugye senki nem gondolja, hogy Finnorszag vagy Luxemburg vagy Esztorszag nagy orszag lenne? De kokemeny a diplomaciajuk, es ha kell atmennek a falon. Persze, egyszerubb serelmi politizalast folytatni es nyafogni, mint arra hasznalni a diplomaciat, amire valo. A brusszeli targyalasokon nem diktatumok szuletnek, hanem konszenzus. A konszenzust pedig epiteni kell, dolgozni rajta, hogy olyan eredmeny szulessen, ami a sajat, nemzeti erdeket is vedi. Meg lehet csinalni. Az egy masik kerdes, hogy a sajto ezt hogyan akarja talalni es erti-e egyaltalan, hogy mi tortenik. Az, hogy Nemetorszag, vagy barki mas letesz egy javaslatot, az meg nem dontes, csak elso piszkozat. A munka ekkor kezdodik, de erdemes osszevetni, hogy mennyit alakul a targyalasok soran es nem, nem az eredeti fog megvalosulni, csak az ujsagiro draga osszemossa a folyamatokat, meg lusta elolvasni, inkabb csak celozgat, az EU-t kevesbe ismero olvaso meg elhiszi, es keszen is van az EU ellenesseg, frissen talalva, lehet ra kampanyt epiteni. Ennyike :-(

Conchobar 2016.06.25. 13:18:37

" Azaz az EU kaphat egy olyan versenytársat ami nem csak a piacon versenyez vele, de az európai országok kegyeiért is." - Node, ez valahogy eddig is így volt ám. Az EU (azaz a francia-német kettős) próbálta megmondani a tutit, Cameronék meg próbáltak szövetségeseket keresve ennek keresztbetenni (pl. a Juncker megválasztása körüli huzavona esetében)

Alick 2016.06.25. 13:25:44

@medium size devil: A lobbizás gyakorlata de facto korrupció... de ha ezzel nincs gondod, nyilván azzal sincs hogy egy hivatalnok zsebébe pénzt csúsztass, ha szükségesnek tartod.

A hivatalos TTIP oldal meglehetősen szűkszavú a konkrétumokat illetően... nesze neked, transzparens demokrácia!

Viszont a leaks oldalon megvannak a konkrét Confidental cimkés iratok.

Érdekes lenne majd egy Paks2leaks is... :)
süti beállítások módosítása