... mert választani kell

BKK és a tisztességteleneség

2017/08/18. - írta: Válasszunk

A napokban hír volt: A BKK magasabb pótdíja biztosan tisztességtelen. Sokan mondják azt: A szemét bliccelő megérdemli. Mások azt mondják ezért a szolgáltatásért a BKK sokat kér. Vagy éppen más bliccelés mellett szólónak gondolt "érveket" hangoztatnak. A tisztességtelen pótdíj viszont nem az adott bliccelő és a BKK viszonyáról szól, hanem leginkább a tisztességes utast érinti. A tisztességtelen összegű pótdíj ugyanis abban teszi érdekeltté a BKKt, hogy inkább pótdíjat szedjen és ne a jegyek, bérletek kapcsán legyen árbevétele, nehezebb legyen jegyet venni, nehezebb legyen érvényesíteni, ne legyen átlátható a rendszer. Amikor mégis kellett jobb lehetőség hirtelen, akkor jött a webbérlet kapcsán a várható kapkodás és fiaskó.

Ha a "pótdíj" kapcsán lenne tisztességes megoldás is. Például akit jegy és bérlet nélkül kapnak el, azzal visszamenőleg meg lehetne vetetni egy bérletet. Mondjuk akár 100 napos bérletet is. Az érvényességi idő kezdete pedig vagy a bliccelés előtt 50 nappal kezdődik, vagy pedig ha volt korábban érvényes bérlete, akkor annak érvényességi ideje utáni napon. Az otthon hagyott bérlet kapcsán pedig csak a kezelési költséget követelhetne a BKK. Ha ezeket a feltételeket hatékonyan érvényesítenék a bliccelési probléma gyorsan mérséklődne.

De valószínűleg a beléptetőkapuk felszerelése és a normális elektronikus jegyek és bérletek bevezetése sem húzódna ennyi ideje. Szeretném megjegyezni, hogy a webbérlet rendszer egyik fontos hibája volt, hogy sem az első ajtós felszállásnál, sem a metrós beengedésnél nem volt igazi az ellenőrzés. "Ha jön az ellenőr gyorsan meg lehet venni egy jegyet, bérletet" alapon kijátszhatóvá tette a rendszert, hiszen a megvásárolt bérlet az ellenőrzés pillanatában már érvényes lenne. A beléptetőkapuk ezt orvosolnák, hiszen ott akár QR kód, akár NFC alapú azonosítás elegendő lenne elektronikus bérlet ellenőrzéséhez. 

QR kódot a jelenlegi automaták is elő tudnának állítani. Ha ez a lehető legtöbb bérlet és jegy esetében rendelkezésre állna (és a hagyományos érvényesítés a jegynek ezt a részét roncsolná) akkor megállóról megállóra bevezethető lenne a beléptetőkapuk rendszere, de az első ajtós felszállásnál is automatizált ellenőrzés lehetne. 

A tisztességtelen pótdíj viszont azt eredményezi, hogy a BKK nem a megoldásban, hanem a pótdíjbevétel és ezért a bliccelés fennmaradásában érdekelt. Akár azon az áron is, hogy így nehezebb jegyet venni, stb. Érdekes volt, hogy a webbérlet nem került bele a BKK üzletszabályzatába érvényes bérletként. Ez apró hiba volt. És állítólag az érvényes webbérlet mellett nem pótdíjaznak. Az viszont nem, hogy mind a vonaljegy, mind az átszállójegy esetében idő alapú limit is van. Ha akár a BKK hibájából, akár a forgalom miatt lejár a jegy, "jön a bírság".

Hol lehet kifutni az időből? Mondjuk ehhez sokat segít a metrópótló, villamospótló, akár a dugók, akár a lassan megszervezett pótlás kapcsán. De nézzünk meg egy éjszakai járatot, ahol egyetlen busz lerobbanása, és az órás követési idő illetve a lassan megszervezhető pótlás már elegendő lehet ehhez. Soroljam? A megtett útra figyelő elektronikus jegy és bérlet rendszer esetén nem állhatna elő olyan helyzet, hogy ezért lesz érvénytelen a jegyünk. Jelenleg előfordulhat, és az üzletszabályzat szerint érvénytelen jegy nélkül (hiszen az érvényességi időből kifutottunk) pótdíjat vagyunk kötelesek fizetni.

Elvben mondhatnánk azt: ha ilyenek kapcsán a BKK nem teljesít szerződésszerűen mert borul a menetrend, akkor ugye ha ez plusz jegybe kerül kérhetnénk a kárunk megtérítését. Ugyanakkor a BKK a késések miatt eddig egyetlen egyszer sem fizetett semmilyen kártérítést. A késésre való hivatkozást pedig vagy elfogadja az ellenőr, vagy nem. A vagy elfogadja vagy nem helyzetben az esélyeinket sok minden befolyásolja. Az ellenőr az adott járatot érintő eseményekről többnyire értesül. Az átszállójegyet használó utas viszont bajban van, hiszen a többi járat késését, az ott felmerülő műszaki problémákat "bemondásra" kellene, hogy elfogadja az ellenőr a lejárt jegy mellé, mert a korábbi kisebb probléma (pl. műszaki hibás busz) nem feltétlenül szerepel ellenőrzés pillanatában a FUTÁR felületén elérhető tájékoztatások között.

A megkérdezett ellenőrök válaszai a "nem nyilatkozhatunk"-tól, a "lejárt jegy esetén természetesen pótdíjazunk"-ig terjedtek.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr9712758240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kegy 2017.08.19. 10:15:48

Ha elore megadott a buntetesi tarifa merteke, szerintem akkor nincs gond. Ha utolag, ASZF-ben, akkor mar problemas

vanek ur 2017.08.19. 10:37:21

Érdeked a gondolatmeneted, miszerint a BKK a pótdíjak beszedésében érdekelt, ezért van az, ami.

Először is: eszerint index.hu/gazdasag/2017/06/13/tobb_volt_a_bkv-n_a_blicceles_tavaly/ 1,5 milliárd Ft pótdíjbevételhez 63 milliárd Ft jegybevétel jött. Nekem ebből nem az jön le, hogy a pótdíjak kritikus részt jelentenének (kb. 2%).

Másodszor: pótdíjak mindenütt vannak, a jegy és ellenőrzési rendszertől függetlenül. Sőt, a jegyárhoz képest elég magasak is. A cél ugyanaz: mindenki vegyen jegyet, és ne érje meg jegy nélkül utazgatni. Felhozhatnám példának Svájcot, ahol minél többször kapnak el, annál magasabb a pótdíj.

És végül: a chipes-kódos zártkapus (már ahol lehet) rendszert is megpróbálják majd kijátszani, bár nyilván nehezebb, mint a mostanit. Ez majd fog okozni némi felháborodást. De a jegy nélkül utazó ebben a rendszerben is büntetést érdemel.

Abban igazad van, hogy a jegyrendszer elavult, és meg kell újítani. De nem a pótdíjak miatt áll úgy az ügy, ahogy. Hallottam olyan, Debrecen méretű városról (Közép-Európában), ahol fél év alatt kiépítettek egy komplett rendszert. Szándék, elköteleződés, és a korrupció minimalizálása sokat gyorsít a folyamaton. Budapesten egyiket se nagyon látni.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.19. 10:40:14

@Kegy: Az ÁSZF-ben van megadva, amit persze nem olvas az utas.
Viszont az egy dolog, hogy a vonaljegy árának 92-szerese a nemfizetés utáni felszólítás után a pótdíj, de ez a bérlet árának nincs a négyszerese se.

Annak örülnék, ha az ellenőrök buzgón leszállítanák azokat a bliccelőket is, akik büdösek vagy zajos nagycsaláddal utaznak...

vanek ur 2017.08.19. 10:43:20

@Kegy: Hogy érted, hogy előre megadott? Elég sok helyen ki van írva, de a csekken is rajta van, amit az ellenőrtől kapsz.

Ez a pótdíj körüli jogászkodás kicsit olyan, mint amikor a betörő feljelenti testi sértésért annak a lakásnak a tulajdonosát, ahova betört, és aki volt szíves a betörőt a művelet közben jól fejbe kólintani.

Duplaxiii 2017.08.19. 10:47:20

Két konkrétum, hogy ez szándékos szivatás!
1) Nyugdíjas barátom rendszeresen bérletet vesz. Most is megtette, a pénz a BKK kasszájában!!! Az ellenőr jelzi neki, hogy egy napja (!!!) lejárt az éves érvényesítése. OK, mondja az ember, itt a pénztár 5 méterre, nála a szükséges papírok, menjenek oda és beragasztják az új év érvényesítését. NEM! És megbüntették 16000 forintra, miközben már kifizette azt a díjat, amit a BKK előírt...
2) Ha előre hitelezel a BKK-nak, akkor a pénz akkor is beérkezik hozzájuk, ha fé évig nem utazol. Ha elkapnak - nálad vannak a jegyek - akkor a nem érvényesítésért fizetsz 16000 forintot, ahogy akkor id fizetsz, ha előre hitelezett bérletedet otthon felejted...
A lényeg: bárkit bármikor büntetni és ezt kizárólag pofára tenni. Napi tapasztalat volt, hogy a sziget külföldi látogató fiataljait lesből levadászták a bkk emberkéi! És nem egyszerűen büntették meg őket, hanem félrevonva szivatták őket. Szerdán készítettem titokban fotókat és videókat a Szentlélek térnél, ahogy két nem ellenőr külsejű férfi egy ázsiai gyereket szopat.
A BKK minden büntetetése alapból azért zűrös mert:
1) A BKK nem hatóság
2) A BKK szolgáltató cég és adófizetők működtetik
3) Az utas és a BKK között egyszerű polgári szerződés van.
4) A BKK szolgáltatásai is elő vannak írba, amiket jellemzően nem teljesít!
Ha a menetredn pontosan van kiírva és nincs feltüntetve, hogy az tájékoztató jellegű, akkor az utas jogosan szarhat bármilyen problémára, a késő vagy kimaradó járatokkal a BKK nem teljesíti a szerződési feltételeket.
Ha egy 1 percet késő villamoson akarnak ellenőrizni, akkor onnantól eleve kérdéses a dolog, mert olyanért akarják jogaikat érvényesíteni, amit NEM TELJESÍTETTEK! És ha nekem van előre vett jegye, azaz én befizettem az utazás díját előre, akkor egy nem teljesített szolgáltatás esetén értelmetlen azért büntetni, mert nem érvényesítettem azt. Ők engem megkárosítanak, hiszen nem érek oda valahova, én őket nem, mert a pénzt már régen megkapták...
Tehát ha nekem civil vállalkozóként kötbért kell fizetnem késés esetén, árat kell csökkentenem, elmegy a vevő és az érdekeimet csak drágán sok éves perrel érvényesíthetem, elfogadhatatlan, hogy az adómból működtetett szolgáltatócég hatóság lehet, a rendőrök, közteresek segítik őket (nekem mikor segít egy rendőr a tartozás behajtásánál?), a nem teljesítéskor nekem full büntetést kell fizetnem?
Ez ugyanolyan pénzbehajtás, mint a rendőrök autosokat szivatása, a parkolócégek szórakozása.

Duplaxiii 2017.08.19. 11:07:14

@Online Távmunkás:
Bocsánat, de a jelzett okiratban több, a BKKra is kötelező pont van, amit ők soha nem tartanak be.
Azt is benézed, hogy ez egy egyszerű szerződés két fél között, azaz a felek érdekképviselete pontosan olyannak kellene lennie, ami mindenkire egységesen vonatkozik.
Ez a baj, hogy szerződésre hivatkozól, de a BKK szolgáltató cégből azonnal hatósággá módosíúl és úgy lép fel, mintha adócsaló lennél.
Ezt más szolgáltatók sem teszik, igaz ők sem mesefigurák, de legalább a kötelező utat választják.
Nem a büntetés a probléma, hanem az, hogy akkor is fullra és hatóségként akarnak büntetni, ha te valójában hiteleztél már nekik, például van nálad jegy csak nem dugtad a készülékbe!
Gondold végig!
Te odaadtad nekik a szerződés szerinti pénzt, azt ők használják.
Ha nem érvényesíted, akkor 350 forinttal károsítod őket, ami egyszeri esetnél még lehet nem is veszteség, mert az egy éve vásárolj jegy már náluk kapamtozott, a sok előre befizetett díj lekötve-befektetve is nagyobb hasznot hoz számukra,
Szóval számolj csak, hányszor kell egy kifizetett jeggyel portyáznod ahhoz, hogy MEGKÁROSÍTSD 16000 forintra a BKK?
Azok a tízezrek akik meg előre fizetnek és nem utaznak, az ő hasznuk hol marad? Azt is a BKK nyúlja le.
Nem a pótdíj a probléma, hanem az, ha te 20 év után egyszer is elfeledkezel arról hogy bedug azt a nyomorult jegyedet a gépbe, vagy nem vetted észre, hogy egy nappal lejárt az igazolványod érvényessége vagy csak egyszerűen otthonfelejted a bérletedet, akkor is mocskos bűnözőként kezelnek, rendőrt hívnak rád!
Miközben a valódi bliccelőktől elfordulnak, mert építkezésről hazafelé tartó, mocskos munkaruhában utazó ukránok, románok egyike sem vesz jegyet, a cigányok sem, de nem csak nem foglalkoznak velük, hanem még más szerződési pontokat sem érvényesítenek, például a mocskos ruhákat!
De egy nyugdíjas doktorbácsit lehúznak 16000 forintra, mert 1 napja nem pecsételtette le az éves igazolványát, gyerekes, terhes kismamát rendőrségi terrorral akáznak meg, mert az ő hibájukból a padkára kell leülniük 40 fokban.
Öreg, ez nem szerződés meg pótdíj kérdése!
Ez a nyílt fasizmus napi szinten egy szándékosan veszteséges cég részéről, mert így lehet milliárdokat lopni.
És hazudnak, hogy ha nem lenne bliccelés, akkor nem lenne veszteség, de ők csak a menetrendet nem tartják be, piszkosak, büdösek a járművek, mocskos tahók az alkalmazottak.
És egy normális díjszabás - mert a 700 ft/km és a 16-szoros díjkülönbség a szolgáltatáson belül, MÁV-hoz, a Volánbuszhoz képest is sokszoros díj, a sokat utazók előnybehozása a egyszer-egyszer utazókkal szemben nem a bliccelés megszűnését támogatja - hamarabb megoldaná a problémákat.
Szóval öreg, ha az ÁSZF-re hivatkozol, akkor próbáld ezt úgy tenni, hogy az MINDKÉT FÉLRE kötelező!
A sok milliárdnyi előrefizetés NINCS az ÁSZF-ben! Mi lenne, ha a zállampolgárok ezt kezdenék firtatni? Hogy egy napi rendszerességgel ÁSZF-t sértő cég mit csinál a befizetett pénzeikkel? Mert ugya azt arra fizették be, hogy utazni fognak EGYSZER. És nem arra, hogy bért fizessen, tankoljon, sínt javítson MOST a BKK! Ilyen sincs az ÁSZF-ben, így mi lesz, ha pár százeren csinálnak egy prónapert, sikkasztásért? Hűtlen kezelésért? Mert ha én adok neked 1000 forintot, hogy majd egyszer ezért kivered a répámat, akkor azt te nem fordíthatod saját célra!

ratevka 2017.08.19. 12:10:38

Vagyis szerinted ha benne van az utazási szerződésben bármely tetszőleges kitétel, akkor az utas elfogadta, ha nem tetszik, ne utazzon rajta. Abszurd példa, de ha nem 8000, hanem egymillió lenne a büntetési tétel, akkor is ugyanez lenne a véleményed?
Ha igen, nincs több kérdésem. Viszont ha nem, mert ez tisztességtelen, akkor már mindössze a tisztességtelenség mértékéről lehet vitatkozni. És jelenleg pont ez a helyzet.

szánmonoxid 2017.08.19. 14:26:11

Mondjuk eleve vicces, hogy egy 350 forintos károkozásért ennyire büntetnek (ez ugye kb. 300 ezer).

Ha ellopsz (általános alany) a boltból egy csokit (totál ugyanez a helyzet, polgári szerződés ráutaló magatartással a 2 fél között, amit megszegsz), akkor is 300 ezer Ft lenne a jogos büntetés, hogy ne lopj többet?

A BKK/BKV egy idióta vicc.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.19. 18:04:30

@Duplaxiii: Ha a bérleted otthon maradt, akkor nem 16 ezer a büntetés. Amúgy köszönöm, hogy leírtad a naponta bliccelők tipikus érvelését...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.08.19. 18:15:36

@szánmonoxid: Nem tudom, hogy éppen hogyan változtak a törvények és a bírói gyakorlat, de 4-5 éve még arról szóltak a hírek, hogy csokilopásért is börtönt adtak, hiába nem bűncselekmény (szabálysértési elzárás).

Valójában az a vicc, hogy többnyire a turistákat és a lejárt helyett új bérletet venni felejtőket büntetik meg és nem a rendszeresen bliccelőket. Meg persze az, hogy a vezetők politikushaverok, akik nem értenek a szakmához és sose járnak BKV-val, mert van szolgálati kocsi...

vanek ur 2017.08.19. 18:19:33

@szánmonoxid: Milyen 300000 Ft? Alapesetben 8000, ha van benned annyi zsiványbecsület, hogy ha elkaptak, fizetsz. Ha halogatod, akkor emelkedik.
Csokilopás szabálysértési ügy. Meg lehet úszni ejnye-bejnyével (máskor ne kapjanak el), de néhány 10000 Ft-os bírság is járhat érte. Attól függ, milyen napja van az illetékesnek. Azt nem tudom, jár-e bejgyzés az erkölcsi bizonyítványba.
süti beállítások módosítása