... mert választani kell

A busz nem vérzik, hanem mérgez, sebez, és öl... (1. rész)

2018/06/05. - írta: Válasszunk

A DAKK körüli előző beszélgetésben felmerült az LMP is, hogy az ő aktivistájukhoz is eljutott az ügy, de nem történt semmi. Az ügy újabb beszélgetésekhez vezetett. Ennek kapcsán meg kellett említenem a https://www.helyiugyek.hu/ oldalt, ahol az LMP ilyen ügyek bejelentését várja, valamint a Momentum is rendelkezik helyi ügyekkel foglalkozó kezdeményezéssel. Ez a https://cselekveskorei.momentum.hu/ címen érhető el. És nagyon fontos konklúzió volt, hogy a jogállamiság, a demokrácia egyik sarokköve, hogy ilyen helyzetben az állam és a politikai is lép a problémák megoldására. Sajnos Szegeden sokan nem a megoldást keresik, hanem a szivárogtatót, informátort. 

59aa202f-2338-4f8f-a3dd-8670eb2b8226.jpgAlapvetően a témáról írni bizonyos szempontból kockázatos. Hiszen a nyilvánossághoz forduló ember egy állami cégről írva könnyen szembe találhatja magát a váddal: Megsértette a cég jó hírnevét. Csak olyat szabad írni, ami a javítókönyvekből, elérhető adatokból, stb. bizonyítható. Mondjuk úgy az ember könnyen bújna nicknév mögé. Sőt egy az adatok szélesebb körét érintő közérdekű adatigényléshez is partnereket keres, mert a téma megérdemli ezt. De miért vállaljuk a kockázatot? És mi köze a kérdéskörnek egy döntően politikai blogon?

Ma beszélgetőpartnerem, nevezzük álnéven Istvánnak, a beszélgetésünk elején a motivációmra kérdezett rá, és jelezte ő észrevett pár dolgot. A Homáron is megjelent panasz egy fültanú panasza. A beszélgetést lehet távolról, akár egy telefonhívás, skype hívás, stb. részeként is hallani. A rossz nyelvek szerint akár ennél messzebbről is lehet valaki fültanú. Az első ügy amikor előkerült Szeged és a helyi tömegközlekedés nem Szegedről szólt, hanem egy budapesti balesetről, magas és borulásra hajlamos járműről. 

Rugókról, lengéscsillapítókról, futóműről. Ami azért is érdekes, mert a rossz út, rossz futómű párosa tönkreteszi a derekat, a csípőt. Korkedvezményes nyugdíj már nem jár a buszvezetőknek, az egészségük gyors és maradandó leromlása, mint munkahelyi ártalom igen. Amikor az embernek munka mellett időnként van ideje, nem csak blogolni szokott, de játszani is, és hallja egy-egy ilyen sorsra jutott játékostárs történetét. Van olyan akinél az eredmény munkaképtelenség, van aki az SZKT-nál dolgozik, vagy máshol. Ők és a családjuk remek forrás. Azért is, mert egy részük további forrásokkal bír. 

Teljesen mindegy, hogy a játék valami Facebookos apróság, egy régi MMORPG, vagy éppen az egyik kedvenc gazdasági stratégiai játékom, az OpenTTD. Az utóbbi kapcsán érdekes téma, hogy a játékban benne van számos Ikarus. Még az Ikarus 260-nak vagy az Ikarus 280-nak is több változatát ismeri a játék és ezek megbízhatósága, tulajdonságai is eltérnek. De lerobbant szegedi busz ott is előfordul. 

dakk.jpgHogy, hogy nem a beszélgetés közben viszont időnként furcsa háttérzajra lettem figyelmes. Egy URH szólt. És az informátorom rögtön meg is dicsérte a megszólalót. „Ez a Zoli, neki van esze, ha rossz a busz szól URH-n” mesélte el beszélgetőpartnerem. A többiek nem szólnak? Ekkor hallottam először arról a diszpécserről aki miatt szinte senki sem szól és a buszsofőrök félelméről: Ha leadják a rossz buszt, még rosszabbat kapnak. 

És itt került elő a hangja alapján messziről felismerhető IDY-767 is. Azt mondják, ez az érintett sofőr állandó busza lenne. Ha éppen nem állna dögrováson. Ez utóbbi bizonyos szempontból szerencsés, hiszen amikor nem a megszokott busz kerül elő, hanem sok különböző és előjönnek azok a veszélyes hibák amik miatt más még meg se próbálná leadni a buszt. Zoltán legalább megpróbálja. És van amikor sikerül is neki.

Máskor egy eset után arról beszélgetnek a sofőrök, hogy Magdi, a vezénylő kérdőre vonta, hogy miért nem tagadta meg a balesetveszélyes busszal a munkát? Mielőtt lett volna a deszka kitámasztani az ajtót, eltorlaszolni, akkor csak pár utas volt, ők is ültek, terjed a magyarázat a sofőrök között. Később aznap más is vezette a buszt. Kiváltós forda. A többiek még kevésbé foglalkoztak a hibával. Nyilván: Normál forgalomban a deszka tart. De éppen így igaz az is, hogy egy baleset esetén a nehezebben nyithatóvá tett vészkijárat (deszka beszorulása esetén nyithatatlan) nem jó. De baleset esetén a deszka máshogy is galibát okozhat.

Miközben azért tolják le, hogy miért nem tagadja meg a munkát a balesetveszélyes szarokkal, vagy azokkal amiket jogszabály miatt nem lehetne elvinni, éppen azért szerepel az ő busza a postokban jobban, mert ő legalább szól, legalább próbálna a szabályok betartására törekedni.

A KRESZ szerint komolyan környezetszennyező járművel nem szabadna a forgalomban részt venni. HCT 513, a Mars tér környékét végiglocsolta fagyállóval. Ez mérgező és veszélyes hulladék. Csakhogy a sofőr úgy gondolta sok minden legyen a másik baja. Olyan a diszpécser akinél nem szól be. Nem szeretném, ha a családnevére keresve ezek a postok lennének az első találatok között, mert az vele és a családjával lenne kitolás. De szeretném azt, ha a kicsit elváltoztatott névből a beszélgetések fültanúi és a cég is felismerné, hogy létezik ez a szempont, ez a jelenség. És a diszpécser is változtatna. 

Még akkor is, ha valószínűleg a diszpécser, a vezénylő is csak megfelelni akar. Akkor is, ha tudjuk a DAKK és a város között nehezen jött össze a megállapodás, hogy forráshiány van, és sok forrást inkább az értékesebb járművek megóvására racionális fordítani. A források kapcsán az állam és az önkormányzat közötti mutogatás már vastagon politika. 

Mint az is, hogy a közpénzből mire költünk. Amikor nyáron is fűtenek, amikor a rossz út, rossz futómű is teszi tönkre a szervezetet, az előbb-utóbb az egészségügy kasszáját fogja megterhelni, és a megelőzhető munka az egészségügyet fogja túlterhelni. És ez már nem csak Szeged lakóit érinti. Nyilván sok ellátás megyei szintű. Lehetne Csongrád megyét említeni. Más viszont országos szintű. 

Mint ahogy az is politika, hogy a város kezében lévő utak állapota kihat a buszok, személyautók, teherautók karbantartásának a költségeire, de ezen keresztül az egészségügyre is. Ha a Magyar Kétfarkú Kutya Párt passzivistái egy kátyú ellen megnyerik a csatát, akkor ott kevésbé fog a busz és a vezetője amortizálódni. Jut más karbantartásra pénz, és a kevésbé tönkretett sofőrre az egészségügy is kevesebbet költ. Egy kátyúval, egy-egy kijavíttatott busszal kicsi a hatás. De ahogy a mondás tartja: Sok kicsi sokra megy. 

A DAKKnál volt munkaügyi per. És sokan szeretnék az egészségi állapotuk leromlásához vezető folyamatot a munkakörülményekhez kötni. Ebben igazuk van. És amennyiben valóban ezek a munkakörülmények felelnek a problémáikért, bízom benne, hogy megnyerik a pert. És bízom benne, hogy ez valamennyi közlekedési központ, valamennyi dolgozója számára kedvezőbb helyzetet, a jelentkező problémákkal arányos tisztességes kártérítést jelent. De jobban örülnék annak, ha a sok pici apró megoldásocska megelőzné a problémát, nem kellene felelősöket, szivárogtatókat keresni, kártérítést fizetni, hanem egy élhetőbb országban élnénk.

Az MKKP régóta lokális megvalósítható megoldásokat keres a problémákra. A post elején elérhető linkek szerint az LMP is hajlik ilyesmire, és a Momentum is. 

Ha az ellenzékre általában ez a munka lenne a jellemző, nem a náciváddal vagy mással való kirekesztés, akkor a kormánypártok sem a kirekesztésben, hanem a hasznos politikai munkában kellene, hogy versenyezzenek. És az a politikai verseny és az azzal megoldott problémák jelentik a demokrácia egyik legfontosabb értékét. 

Az adatok, hírek, bizonyítékok forrását keresni viszont azért is felesleges, mert bármilyen jogvita esetén a javítókönyvek, menetlevelek és egyéb adatok kerülnek elő. És ahogy egyre több sofőr, diszpécser, Dakörtös ellenőr, irodista tudja, hogy ez a téma nem ellenük szól, hanem az ő egészségük, biztonságuk érdekében megy, úgy egyre több a forrás.

Kár, hogy pont az a sofőr aki a rádión jelez sokszor, sok esetben cselekszik nem forrás még. Azt mondják nehezen is lesz az. Hiszen a blogon sokszor került elő a mainstream ellenzéknél kevésbé rosszként a kormánykoalíció, ő pedig, ha vezetés közben zenét hallgat sokszor csendül fel a buszon az Apa Zenél egy száma, a Baszódjál meg KDNP. Egy Zolit mondjuk ismerek Szegedről, vele közös hobbi is van, de róla nem hiszem, hogy buszsofőr lenne, önkormányzati delegáltként volt szavazatszámláló, szóval szerintem valami irodista lehet.

Képek forrásai: Vízforralás + "egész nap 0 gázt jelző műszer" a DAKK sofőrjei által használt csoportos üzenetből származik. A képpel egy kérés jelent meg, hogy a szivárogtató sofőrt ne nevezzem meg.

Az OpenTTD screenshot az OpenTTD-ből származik. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr514025532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása