... mert választani kell

Kisnagy EKÁER svindli

2015/01/23. - írta: Válasszunk

Sokszor hangzik el, hogy a NAV nem tett meg minden elvárhatót az ÁFA csalások felderítésére, sokan hoznak bizonyítékokat. Azt hiszem ezen nincs is mit vitatni, hiszen a NAV elég nagy szervezet ahhoz, hogy legyen minden féle ember a munkavállalói között, még akár lusta is. A munkaerő ellenőrzése pedig sosem lehet teljes, azonnal és tökéletes, így mindig lesz példa olyanra, hogy valaki azért úszik meg valamit, mert volt 1-2-3 lusta vagy korrupt vagy ... alkalmazott. És tény az is, hogy ilyen ügyben vannak vizsgálatok, nyomozások, különböző eljárások. Innen csak az így megúszott ügyek mértékéről, mennyiségéről lehet vitatkozni, illetve arról, hogy melyik érintett volt rosszhiszemű.

De éppen így evidencia az is, hogy számos esetben azért tudott sok ember megúszni adócsalásokat, mert a NAV nem rendelkezett elég eszközzel. Vagy, mert az nem volt elég hatékony. És fel lehetett tenni a kérdést, hogy egy 15-16 milliós tranzakción amin belül nem volt 4 milliós áfa eleve megéri-e több embernek, komoly infrastruktúrának hónapokig nyomozni. Egyfelől nem, mert többe kerül a nyomozás, mint az így megszerezhető adó. Másfelől igen, mert ha sokan rájönnek, milyen méretű tranzakciókkal és milyen módon lehet kijátszani a rendszert. A rövid életű cégeik szépen sorban lapátolják ki a pénzt a közösből.

És nem elég, hogy ez történik meg, mert közben minden olyan cég aki adót csal versenyelőnyre tesz szert a tisztességes cégek ellen. Ez pedig a kereskedelemben is érdekes. És nyilván az ilyen trükkök egy része olyan, hogy minden lánc részesül a trükkös áruból... Egy része pedig olyan, hogy azok részesülnek belőle, akik benne vannak a buliban. Egy stratégiai partner multi még akkor sem tud benne lenni, ha amúgy ő sem szeret sok adót fizetni. Ő viszont az adót valós költségekkel, beruházásokkal tünteti el. És mivel kevesebbet bukik egy csak nehezen nyereségessé tehető áruházon, mintha nem fedi le a bevételeket költséggel, lesznek ilyen üzletei. 

A kormány helyzete pedig ambivalens. Egyfelől ezek az adó kedvezmények azért vannak, mert mi járunk jól a sok beruházással, a tőke itt maradásával, stb. szóval nem véletlenül olyan a törvény, hogy így meg lehet úszni sok adót. Másfelől pedig egy olyan kormány aki a jövedelmeket kevésbé akarja adóztatni, az nem feltétlenül örül annak, ha sokan akkor élnek ezzel a lehetőséggel, amikor éppen a legjobban kell a plusz adóbevétel. Ergo marad a különadó, a kreatív adóztatás. 

Akinek van elég költsége, vissza tud igényelni bőven elég áfát, fiktív dolgokkal nem éri meg kockáztatnia, mert nemzetközi szinten bukna az tiszta lesz. Akinek viszont a működéséből adódóan ritkán sikerül beruházásra költeni, hiszen csak franchise partnerek szaporodnak, vagy ő csak egyetlen bolttal rendelkező franchise partner, hát az lapátolja befelé a pénzt a költségvetésbe, és így lemarad. Ha nem trükközik mondjuk az ÁFÁval. Ha az ÁFA csalások ellen fellépne a kormány, hát lenne sok olyan aki hirtelen kevésbé lenne versenyképes, így cseppet sem meglepő, hogy ők lobbiznak.

Lobbiznak és mutogatnak arra, hogy ez vagy az nem fizet elég adót. Még azt is előadják, hogy a németeknél, osztrákoknál csak német és osztrák láncok vannak, ilyen tulajdonosokkal. Ugye két külön országról van szó, több nyílt részvénytársaságról aminek vannak magyar tulajdonosai. És véletlenül sem a kellő tőke és beruházási hajlandóság nélküli franchise megy, hanem beruházni is kész cégek. Amik inkább új áruházba fektetnek, mint horvát nyaralóba. Ki érti ezt...

A lényeg, hogy akkor már a nagyokat is szívatják. És közben megy a hiszti, hogy az EKÁER így rossz, az EKÁER úgy rossz. És olvasom azt, hogy ugyanazt a számot hány szállításra lehet használni. Igen, csak éppen azzal az egy számmal egy esetben lehet áfát visszaigényelni, elszámolni. Nyilván szankcionálni kell azokat, akik megpróbálnák megúszni az adminisztrációt, de a trükk nem ott van, hogy ne lehessen a szám nélkül szállítani...

A trükk ott van, hogy ne lehessen a szám nélkül ÁFÁt visszaigényelni, stb. Azaz az eddigi árumozgások nélküli számlázáshoz immár kell egy EKÁER szám is. Az még hagyján. De az EKÁER szám mellett látjuk a rendszámot, a szállítmányozást. És a rendszer alapból ki tudja dobni azokat a helyzeteket, amikor egy kamion egy nap túl sok utat tenne meg. Azaz kell a papír a szállításról. És ennek kapcsán megvan az útvonal is. Ezt már rögtön össze lehet vetni az útdíj költséggel, üzemanyag költséggel, de még a szerviz költség hiánya is gyanús lehet. 

Ugye azt is sejtjük, hogy a kamion megállítható. Nem arra figyelnek, hogy több-e az áru. Hanem arra, hogy kevesebb-e? Valós-e a lepapírozott árumozgás vagy fiktív. Ha ugyanis a fiktív árumozgás kapcsán a kamion ami papíron éppen akkor szállít valamit, és máskor nincs is ideje üres, hát hamar jöhet az eljárás. A történet mindhárom szereplőjére. Aki az árut küldte, akié az üres kamion, és aki a számlát befogadta. 

Nyilván a rendszer nem tökéletes. A rossz nyelvek szerint szándékosan nem az. Hiszen, ha míg eddig a külföld sürgette volna a fellépést az ÁFA csalás ellen, most ők akarnának puhítani, akkor egy darabig mehet majd az áfás mutyi. Mások szerint viszont más a helyzet. Egyszerűen elmaradt a megoldás átgondolása, hogy mit és mikor lenne jó dokumentálni, mekkora szállítmánynál mi a helyzet, stb. 

Az EKÁER sokak számára teher. De sok közepes vagy nagyobb cég számára könnyen megoldható, igazán nagyot a kicsik buknak vele. Az igazán nagyokat a kormány máshogy hozza nehéz helyzetbe. Véletlenül pont az a cég méret nyert most is, aki korábban éppen az ÁFA csalásból profitált. Mert egy TESCO a nemzetközi hálózata számára a volumenhatékonyság miatt olcsóbban tudna beszerezni mint egy Reál, egy Coop vagy egy CBA. De amint a tiszta beszerzésnél is olcsóbb az ÁFA csalásban érintett termék a multik ár előnye eltűnik és bizonyos cégek így behozzák a lemaradást. És mindenki ugyanabból a nagykerből vásárolt jóhiszeműen vagy "jóhiszeműen". 

Éppen így az adó kapcsán lévő hátrányból is lehetett előnyt kovácsolni. Bizonyára az is véletlen, hogy aki az ilyenek kapcsán végig jól jár, pont az kezd el a kormány helyett kampányolni, a kormányzat és annak egyes tagjai számára különböző előnyöket nyújtani. A törvény pedig nem tiltja, hogy az ilyen tisztes üzletemberek jóban legyenek politikusokkal, azok családjával. Sok esetben az üzleti együttműködés, pár dolog megrendelése sem tilos. Egy magánkézben lévő cég számára pedig meg kötelező versenyeztetni. És melyik család ne támogatná a szegény bérből és fizetésből élő politikust. 

Tény: A történet résztvevőit megilleti az ártatlanság vélelme. Mint az is, hogy a történet szereplői között olyan közszereplők is vannak akiknek tűrniük kell a keményebb kritikát, és akik kapcsán közérdek az is, hogy a gyanúról is beszélhessünk, még akkor is, ha az csak a látszat műve. Mert ez alapján választhatunk, állíthatunk jelöltet, így működik a demokrácia. 

Mindenesetre amíg az érintettek arról nyilatkoznak, hogy a rendszer sok terhet hoz, viszont nem elég jó, mert ugye egy számon sokszor is lehet szállítani, addig lesz nyomás arra, hogy eltöröljék. Eltöröljék, és megszűnjön az az egyeseket bántó helyzet, hogy EKÁER szám, rendszám, ellenőrizhető szállítás nélkül fiktív árumozgással nem lehet a ÁFÁt visszaigényelni. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr57101439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása