... mert választani kell

Vonatok és egyeztetések

2015/09/23. - írta: Válasszunk

A horvátok által átküldött vonat kapcsán akad oly sok vita, de egyetlen dolgot nem kérdez meg senki: Mi lett volna az elvárás? Például az előzetes egyeztetés ami kapcsán előre lehet tudni, hogy jön a vonat és normálisan fel lehet rá készülni. Innen közös őrizet mellett szabályosan jönne. Könnyű megnézni kinek van igaza az egyeztetés és számos más részlet kapcsán. Ha a kormány hazudik az vérciki, de a politikusnak ez is a feladata, ha a NOL hazudik, manipulálja a híreket, átlépi a hír szent, a vélemény szabad elvet, akkor az viszont egyértelműen vállalhatatlan. 

A NOL videóját átnézve jól látszik pár dolog. Csak kérdés, hogy mit és hogyan értelmezünk. Van aki azt mondja, ha a Schengeni külső határra figyelmeztető táblával nagyjából egy vonalban van a mozdony eleje, akkor a vonat még Horvátország területén van. A másik értelmezés szerint a határsértéshez elég lenne egyetlen centimétert is átlógni, így a "kb. egy vonalban van" akkor sem számítana, ha igaz lenne. De sok jel alapján vitatható, hogy igaz-e. Érdemes ezeket a centimétereket is megvitatni, annak ellenére, hogy az incidens kapcsán egyáltalán nem a centiméterek a lényegesek, hanem az, hogy egyáltalán létrejöhetett. És a sokkal nagyobb kérdés, hogy a hasonló káoszt, incidenseket megakadályozza-e a kvóta? Európa vált embertelenné, Horvátország, vagy Magyarország és Orbán Viktor? 

Ha azt kérdeznék hol van a vonat a NOL videó elején, hamar azt mondanám valószínűleg legalább részben Magyarországon, egyszerűen azért, mert a schengeni határra figyelmeztető tábla nem határkő, hanem egy állam által telepített egyéb jelzés, ami éppen úgy nem lóghat át, nem lehet pont a határvonalon, ahogy a GYODA és a mögötte lévő kerítés sem. Sőt az ettől a határ felé lévő MÁVos jelzések arra utalnak, hogy még ott van valamennyi Magyarország. Ennek megfelelően ismerték el a horvátok a határsértést. 

Hiába beszél "egyeztetésről" a média, ha pont az látszik a videon, hogy a vonatra felszállt rendőr főnöke nehezen érti meg, hol van a rendőr: nem számított átjövő vonatra. Egyeztetés után a rendőrnek nem is ott kellett volna felszállnia a vonatra, hanem már az utolsó horvát állomáson. Nyílt vonalon való fel és leszállás ugyanis súlyosan balesetveszélyes. Sok esetben az emiatt segítségre váró utasokról is sokszor írt a média. Mint arról is, hogy a táblák, kerítések, stb. nem a határon vannak. Előzetes egyeztetésnél a főnök tudott volna a vonatról és a rendőr sem ott száll fel.

A lefegyverzés a másik oldalról fegyverletétel. Nem vagyok történész, de meglepődnék, ha a világosi fegyverletétel kapcsán, az ebben résztvevő hadikövetek (a követ általában fegyvertelen) puskákat pakoltak volna a földre. Annál fontosabb volt az, hogy egy fegyveres erő tagjai feltétel nélkül megadják magukat. A magyar szuverenitást megsértő horvát rendőrök (fegyveres erő a rendőrség is) pedig éppen ezt tették, részben azért, mert már így is elég komoly volt a konfliktus. És mert nem számítottak arra, hogy őket embercsempészet miatt Magyarországon elítélik. 

A történetnek azonban nem ez az igazán fontos vonatkozása. Sokkal fontosabb az, hogy miközben Magyarországot számos kritika éri, hogy miért nem teljesít elég jól a menekültügyi rendszerünk, Horvátország menekültügyi rendszere órák alatt omlott össze. Méghozzá úgy, hogy amióta tart a válság, lehetett tudniuk, ha nem mehet a menekült más irányba, hát rajtuk keresztül fog mennie. Volt lehetőség felkészülni, volt lehetőség táborokat kijelölni. Nem történt semmi érdemi előkészület.

Ha van Európában olyan ország aki nem teszi meg a legalapvetőbb minimumot sem a menekült kérdés kapcsán, nem más megoldást lát, hanem szinte semmit sem tesz az Horvátország. Érdekes módon őket ezért nem sok kritika éri... A baj az, hogy míg Szerbia esetében lehet azzal érvelni, hogy az adott menedékkérők és esetleges menekültek ott nem voltak valódi veszélyben, Horvátország ezzel a manőverrel már más helyzet. 

A Horvátország felől jövő menekültek esetében bármely ügyvéd joggal mutat majd rá erre az incidensre: Nyílt vonalon leszállni a vonatról ilyen körülmények között veszélyes. A vonat, ha csak átcsúszott a határon és nem akartak tovább jönni az első állomásig, akkor szándékosan és durván veszélyeztették a menedékkérőket. Nem csak arról van szó, hogy nem bírták őket ellátni, rossz volt az ellátás, ez kockázatos, hanem egy durva és szándékos veszélyeztetésről. Mert nyílt vonalon utast leszállítani ott sem szabad, mert veszélyes. 

Ha pedig, ahogy a fenti érvelés mentén látható, előzetes egyeztetés nem volt, így a vonat előzetes egyeztetés nélkül szándékosan jött át, és hozott át más ország fegyveres erőiből is embereket illegálisan, akkor ezzel a jogszerútlen támadással szintén ki kell mondanunk, hogy Horvátország szándékosan tette ki veszélynek a menekülteket. Ez esetben ugyanis felettébb valószínű, hogy az is igaz, hogy vörös jelzés ellenére jött a vonat. Akkor pedig haladhatott volna szemben is vonat a határig... Például kerítés leendő helyét felmérő katonákkal. 

Oda tehát nem lehet majd visszatoloncolni őket, és hülyék lesznek megmondani, hogy Horvátországba a biztonságos Szerbiából érkeztek. Ugyanakkor igencsak furcsának tartom, hogy Horvátországot igen kevés kritika éri a jogvédők és a nemzetközi közösség részéről. Egyszerűen azért, mert nem a valódi veszélyekkel, valódi megoldásokkal vannak elfoglalva, hanem elsősorban a kvóták kapcsán a teherviselés elosztásával. A pénzzel és nem az emberekkel. Ha nem így lenne, akkor a menekülteket veszélyeztető horvát akciónak következményei lennének. 

A vonattal érkező probléma valóban példátlannak tűnik, azonban a közeljövőben lesz több más hasonló szerintem. A kvóta szerint befogadott menekültek ugyanis nem valószínű, hogy meg fognak maradni sok országban. 

Horvátország ugyanis az EU tagja. A menekültügyi rendszere órák alatt omlott össze. A fentiek kapcsán súlyosan veszélyeztette a menekülteket. Ha oda mi küldenénk bárkit, akkor bizony megkapnánk a kritikát. Pedig a menekült ott lépte át a határt. Menedékjogra azért nem lenne joga, mert nem közvetlenül jött az életveszélyes területről, de a horvátokhoz küldeni aggályos lenne.

Úgy látszik akkor nem az, ha Németország akar oda deportálni menekülteket, akik nem akarnak oda menni, még átutazóban sem. A kvóta ugyanis azt jelenti, hogy az összeomlott menekültügyi rendszerű, eddig semmit fel nem mutató Horvátországba érkeznek menekültek majd a kvóta alapján is. Ha velük sem bírnak, akkor a következő vonatok egyikén vagy másikán a horvát menekültügyi rendszer elől menekülő szírek ülnek majd.

Az a szöveg, hogy Magyarország csak oda küldhessen vissza bárkit is, ahol fel vannak készülve az ellátására, egyébként még csak azt sem mondhatná, hogy a jog szerint a közvetlenül az életveszélyes területről érkezőt illeti menedékjog (és törököknél biztonságban volt), addig az EU egy a tagállamok szuverenitását veszélyeztető döntéssel a hazájuktól távolabb menni nem akaró menekültek sokaságát deportálhatja egy olyan országba, ami a fentiek kapcsán szándékosan veszélynek tette ki a menekülőket számos szabály súlyos megsértésével, na az úgy látszik csak engem zavar. 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr757805154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.23. 08:10:41

A megoldás: legyen Mo. is nem-biztonságos ország. A tények azt mutatják: így lehet a legkönnyebben kibújni a kötelezettségek alól.
süti beállítások módosítása