... mert választani kell

A taxiknak vége, de...

2016/05/18. - írta: Válasszunk

A taxi műfajnak vége, de nem az Uber jelenlegi üzleti modellje fogja megölni: Hiszen az Uber ebből a szempontból nem más, mint egy törvényeket kijátszani igyekvő taxi. Mert igazából mik az elemei annak, hogy valamit taxi szolgáltatásnak lássunk? Alapvetően nem is kell hozzá olyan sok dolog, de az Uber ezeknek mind megfelel. És éppen ezért igaz, hogy az Ubernek vagy be kell tartania a szabályokat, vagy minden eszközzel meg kell őket állítani. A választási lehetőség egyelőre az övék. Amíg nem kerülnek blokkolásra. De mik ezek a kritériumok?

  • A személyszállítást üzletszerűen végzik
  • Kért pontról, a kért pontra, a "kért időben"
  • Lehet most rendelni "mostra" járművet
  • Ők adják a járművet, a sofőrt, üzemanyagot, stb
  • A szolgáltatás lényege a személyszállítás, és nem mondjuk az élmény (limuzinok, stb)
  • A szolgáltatás nyilvánosan elérhető
  • Használatarányos díjfizetés
  • Nem kell más utassal osztozni

Igen, az Uber kb. mindegyiknek megfelel. De mondjuk egy Waze / Waze Rider kombináció már nem feltétlenül. Hiszen kimarad az üzletszerűség. A bármikor, bármilyen pontok között rendelés lehetősége is. És nem látom kizárva azt sem, hogy a telekocsizásban plusz utas vegyen részt. Az Oszkárra, és sok más hasonlóra is igaz ez. A Taxik üzletéből ők is kiszorítanak egy szeletet. Csakhogy ez ellen a taxisok nem tiltakoznak.

Az önvezető autó egyre inkább realitás. És ez azt is fogja jelenteni, hogy az önvezető autó kikölcsönzése is realitás lesz. De az önvezető autóhoz nem jön sofőr, így nincs a nemlétező sofőrnél sem haszon. Egy bérautó esetében a tankolást akkor is meg kellhet oldanunk, ha az autó önvezető, sőt. A rendelés menete is kicsit más, mint a taxié, és az elszámolás sem jellemzően a taxikra vonatkozó használatarányos elszámolásról szól. De sok útvonalra olcsóbb lesz a bérelt önvezető autó, mint a taxi.

A bérautó viszont hagyományos üzletmodell, a megrendelőhöz való kiszállítással is. Az önvezető autók bérlése működni fog. De a "belépsz a rendszerbe, a közösség autóit használod" alapon működő projektek is érdekesek lesznek önvezető autóval, ezeket koordináló appal. Az elszámolás módja, a hagyományos üzletmenetben megjelenő innováció, stb. 

Azt hiszed, itt a vége? Ha a Waze kapcsán a carpooling igényeket már lehet csoportosítani, akkor csak idő kérdése az, hogy az előre jelzett fuvar igényekre épüljön úgy "minibusz" szolgáltatás, hogy az nem fix útvonalon jár, hanem a megrendelt igényeknek megfelelően dinamikusan kialakított útvonalon. Ha kevésbé vagy rugalmas időben, gyorsan akarsz odaért (kevés kitérővel) akkor drágább, ha több kitérőt vállalsz a sok utashoz akkor olcsóbb. Működhet ez is.

És még ki tudja hány más üzleti modell is. 

A taxinak rövid időn belül vége, ez nem is baj. De nem az Uber lesz az ami leváltja, és megoldást kell találni még pár kérdésre a taxik leváltásához. 

Szólj hozzá!
· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr658727452

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2016.05.18. 14:00:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása