... mert választani kell

Vége a szmogriadónak, ideje a tanulságokat levonni

2017/01/28. - írta: Válasszunk

Magam is olvastam a Totalcar cikkét. A Totalcar főszerkesztője arról beszél, mi az amit a dízel autók bocsájtanak ki. Nyilván másból a benzines autók bocsájtanak ki többet. Azt pedig, hogy a szmogriadónál mit tiltunk ki előre kell meghatározni és nem jó az, ha van 150 féle eset és egy totálisan átláthatatlan jogszabály. Szóval egységesen kell szabályozni. A közlekedés pedig nagy kibocsájtó, és ebbe beletartozik a közösségi közlekedés és az áruszállítás is. Két olyan dolog amire akár Pistike akár Papp Tibi a Totalcar is azt mondja, ezek kibocsájtását nehéz lenne ilyenkor korlátozni. A hozzáértő ennek az ellentétét mondja.

A dugóban szenvedő jármű többet fogyaszt az egyenletesen haladónál és több káros anyagot is bocsájt ki. És ezen a téren nem változik úgy az álláspont, mint a Totalcar cikkeiben, ahol hol leírják, hogy a benzinesből is jön szálló por, hol ennek az ellentétét mondja Papp Tibi és erre építi a tirádát. Csak akkor nem tudom melyik cikkben mondott igazat a Totalcar és a lapnak, lapcsoportnak amihez tartozik a hitelét bontja kicsit az ellentmondó cikkek ilyen szép csoportja. Persze most, hogy a szmogriadó elmúlt, a szmog viszont hamar visszajön és még most is meghaladja többek között az egészségügyi és a tájékoztatási határértéket engem kicsit zavarnak a dugók.

Ezeket a dugókat viszont nem kis részben az a magatartás okozza, hogy "szegény szabályszegő nem gyilkolhat gyereket". Mert sajnos van a városban nem egy olyan gyerek aki légzési nehézségekben szenved, ha pedig tiltás ellenére, ne adj isten szükségtelenül járatja mindenki, a komolyan szennyező járművét, akkor annak a hatását ők szenvedik el. Az egészségügyi határérték többszöröséről van szó, pedig annak a sima átlépése is veszélyes már az átlagemberre is. Nemhogy egy amúgy különösen sebezhető asztmás gyerekre.

Szóval az érintett gyermekek életét leszarja. Míg a gyermeke a kórházban van, ő egyedül ül egy autóban, és nem az első ingyenes parkolásig, hanem végig a városon, szívja mindenki a több szmogot. Hogy ez a másikkal, a másik gyerekével mit csinál lényegtelen. A doktor is valami olyat írt, hogy Vehiculum asinum mulier syndrome szóval a kosi oda van hozzá nőve, nem tudja letenni. Akkor sem, ha egyedül utazik benne. 

Ismerjük a Totalcar előrelátását. Tudják előre, pontosan mi, milyen összetételű szmogot okoz, mert különben jön Papp Tibi az igen kemény főszerkesztő és megírja a dörgedelmes cikkét. Milyen kár, hogy az előrelátás a főszerkesztő úrnál igencsak korlátozott. Hiszen emlékszünk, nem tudta előre látni, hogy hol jön a jobbkezes utca. Azt sem, hogy ilyenkor olyan sebességgel kell haladni, hogy az általa belátott szakaszon (ahol ezt már el tudja dönteni látja) belül is biztonsággal meg tudjon állni. De mondjuk az is meghaladta az előrelátását, hogyha nem kap meg igazolást a biztosítótól, mert valamit elszúrhatott abból még később baj lehet. De a jogalkotónak legyen jósgömbje.

De nem csak az előrelátás miatt vettem elő az ilyen esetet, hanem van egy másik szempont is: A dugók kialakulását segítik a balesetek, az "ezt benéztem beragadások", és a furakodás is. Ismerjük a storyt, a Totalcar oldalon sokszor megjelenik mennyire várják ők el az cipzár elvet. Szép és jó. Egy gond van vele: Itthon máshogy vannak az elsőbbségi szabályok. Ha az egyik úgy gondolja okosabb, mint a szabály és ő bemegy, a másik meg úgy, hogy feltételeznie kell, hogy a másik is szabályos és elsőbbséget ad, na abból lesz a szép csattanás, utána az egész úton a dugó.

Ne feledjük: Papp Tibi a gyorshajtás szigorú ellenőrzése ellen is sír. A Rendőrség meg elmondja: Sokszor a megengedett is sok, nemhogy az amivel te mész. És erre igazolt rá Papp Tibi balesete is. Ismerjük a horror kereszteződéseket is: Ahol, ha az autós legalább kicsit szabályosan közlekedne sosem lenne baj, de jelenleg a dupla stoptábla sem elég, mert nemhogy nem áll meg, de még lassítani és odafigyelni sem sikerül. 

Ismerjük: Minek a sok elektronika, a modern biztonság, neki "igazi" autó kell, kevésbé steril. A szerkesztőség körül lehet találni típusidegen váltót, de az átalakításhoz senki sem kért engedélyt, nem tervezés van, hanem szórakoztató, időnként az inkompatibilitásra is rámutató szerelős post. Nagy gond, hogy a korszerűbb "steril szar" haszna az is lenne, hogy kevesebbet és kevesebbszer kell helyszínelni, menteni és ez sem növeli a dugót. 

Való igaz: A fejlett Nyugat máshogy csinálja. Ott ugyanis a forgalomcsillapítás alap. Tényleg. Mint az is, hogy sok szennyező autóra annyi az adó, hogy inkább fillérekért eladják. Igen, ilyet hozott be a Totalcar csapata is. Azaz, ha a szmog más ember egészségét még ezek után is veszélyeztetnék, akkor már nincs értelme ugyanezeket a lépéseket újra és újra megtenni. Sőt sok más lépést sincs értelme megtenni egyszerűen azért, mert szükségtelen. A szmog éppen a kertvárosban magas, és éppen a kertvárosok lakói panaszkodnak mennyire nehéz nekik átállni tömegközlekedésre és ugye a kocsijuk nem új.

Na többnyire ők választhatnak több fűtési mód közül. Van amelyik kevésbé szennyez van amelyik jobban. Marad a szennyezőbb fűtés, a még nem steril autó, amiből véletlenül sem lesz "carpool" hogy egy fontos kereszteződésig jön a szomszéd onnan meg közel a munkahely és jegyért sem kell messzire mennie. A Németnél van autómentes város, és autómentes kertváros is, és a fűtésnél ilyenkor figyel a másik egészségére. A forgalmat már az egészségügyi határérték megközelítése is csillapítja. Megfelelő helyzetben szóba jöhet akár átmeneti távmunka is. 

És akkor már tényleg csak a nagyfatert kell figyelmeztetni, hogy az a dízel amit azért vásároltál, mert viszonylag tiszta, ma már szennyező. De ezt is csak akkor, ha eljutunk a riadóig. 

Ha Papp Tibi a tájékoztatási, vagy jobb esetben az egészségügyi határérték környékén átváltana a "carpool + BKV" üzemmódra, akkor bizony nem 10-es gyűjtőjegy beszerzéséről szólna a kalandja. És nem kell a szmogriadó esetén ingyenes BKV: Olyan dugódíj kell, ami a tömegközlekedésre is érvénye napi, heti jegybe, kétheti, havi, 100 napos vagy éves bérletbe van beépítve. Esetleg annak egy "kis felárat tartalmazó" arckép nélküli változatába. És amivel, ha közeledik az egészségügyi határérték tudod variálni, hogy az utad mekkora részét teszed meg egyénileg, mennyit havarokkal "carpoolként" és mennyit a közösségi közlekedésre hagyatkozva.

És igen, oda lehet figyelni az egészségügyi és a tájékoztatási határértékre is, józan önmérséklettel élni, és nem hisztizni a riadó során, hogy miért pont én. Természetesen kihagytam a képből az öreg autók jellemző műszaki állapotát, a kérdéses átalakítások hatásait és sok mást is. A lényeg az, hogy nem lehet úgy szmogriadót csinálni, hogy az egészségügy határérték többszöröséig nincs semmi, utána egymásra mutogatunk ki miatt van nagyobb szmog, a dízelautók miatt, vagy a balesetek, dugók miatt amikhez sok más járul hozzá jobban. Már az egészségügyi határértéknél kellene az önmérséklet, mert mások életénél, egészségénél nem fontosabb a kényelmünk.

Na ez az ami magas Papp Tibiknek is, és azoknak is akik azt az embert támogatják aki egyedül ülve az autóban hazament, hogy majd később ugyanígy menjen oda a gyerekéhez. Ha meg tudja oldani ott is maradhatott volna, ha nem akkor ugyanúgy mint minden egyedül utazó felnőtt egészséges embernek, neki is ott voltak a mindenkire vonatkozó lehetőségek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2712160407

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.