... mert választani kell

Másodfokon 9 év a lúgos támadás kapcsán

2017/03/11. - írta: Válasszunk

Sokan az elsőfoknál sokkal szigorúbb büntetést emelnék ki. Bizonyára. De ugye emlékezzünk: Az áldozat környékén volt olyan aki aljas indokból, előre megfontolt szándékkal, védekezésképtelen személy sérelmére és különös kegyetlenséggel elkövetett emberölés kísérletét akart ráhúzni az elkövetőre. Ez esetben a büntetés 10 évtől indul, és tényleges életfogytiglan lenne a vége. A halmazati büntetés és a többszörös minősítés miatt aligha lehetne a minimum közelében lévő ítéletről beszélni. Mondjuk úgy a sikerük esetén a jelenlegi ítélet kétszerese sem lenne meglepő.

Ma akik akkor az emberölés kísérlete mellett érvelnek úgy beszélnek győzelemről, hogy a bíróság nem ezt a tényállást állapította meg, halmazati büntetésként is az emberölés minősített eseténél szereplő minimumnál érezhetően kevesebb a halmazati büntetés. És bár az ítélet nem jogerős, innen súlyosbítani már igen valószínűtlen lenne. Enyhíteni még bőven lehet, de ha nem enyhítik akkor is a 9 év egy részét letölti a támadó, de persze jó magaviseletért korábban szabadul. Orvos már valószínűleg nem lesz. De éppen ilyen bizonyossággal mondhatjuk azt, hogy az emberölés kísérlete mint vád már nem áll meg. 

Azok akik úgy gondolták az adott minősítés melletti érvek címlapot érdemlő tényszerű hírek, az ellenérveket pedig elsüllyesztették nem ártana, ha felismernék: Az általuk közlésre sem méltatott ellenérv köszön vissza az ítélet indoklásában és az arról beszámoló indexes cikkben: "A nőt megölni nem akarta az orvos, hiszen így pont a célját nem érte volna el, magyarázta a bíró. A támadó tudatában a halál bekövetkezésének reális lehetősége nem merült fel a bíró szerint, de az igen, hogy életveszélyes sérülést okoz, amibe belenyugodott."

Tegyük fel felmerül a halál lehetősége a tudatában, ha reménykedik annak elmaradásában akkor még mindig a bíróság által felállított minősítés állna fenn. És a bíróság érvelése kísértetiesen hasonlít ahhoz amit magam is mondtam, és ami eljutott ugyan sok helyre, de nem jelent meg. Nem mindenben értek egyet a bíróság ítéletével, hiszen a közvetett életveszély sok mindenre ráhúzható. Sőt biztos vagyok benne, hogy egy orvos nem a lehetséges legrosszabb hanem a valószínű prognózisra gondol. És lőn csoda a szakértők erről nem mondtak semmit.

De a bíróság hozott anyagból dolgozik, és ha a terhelt azt bizonygatja, hogy nem ő követte el, akkor nehezen tud mit mondani arról, hogy amikor elkövette mire gondolt. Szerintem életveszélyre se. Szerintem hallott erről sokkal súlyosabb eseteket lúg marta áldozatokról amiket túl szoktak élni. De ha ezt ő nem mondja el, erre a szakértő sem tér ki, erről senki se kérdezi a szakértőt, akkor a bíróság csak az előtte lévő bizonyítékokból dönthet. A közvetett életveszély ahol a halál valószínűsége alacsony és ahol szinte biztos prognózis a "felépülés" ritkán érdemli meg az életveszélyt okozó minősítést.

Egy orvos pedig volt partnere egészségi állapotából is tud arra  következtetni, hogy a halálos következmény elmarad. Innen viszont nem hiszem, hogy ne bízott volna az életveszély elmaradásában. 

Ismerek egy párt, ahol bizony a lány azokon a bizonyos napokon annyira feszült, stresszes, hogy ezt nem csak verbális agresszió kíséri, hanem időnként minimális fizikai is. Jaj, a másiknak eleredt az orra vére, és tudnia kellett, hogy ilyen történhet, és vérzékenységben szenvedők ebbe akár bele is halhatnak. Csak azért, mert neki rossz másikon kitölteni a haragját is aljasság, ami kapcsán elfogadta az életveszélyes helyzet távoli lehetőségét. Abszurd lenne őket leültetni.

De amikor valaki azt mondja ilyen vagy olyan sérüléseknél létrejöhet életveszélyes állapot, akkor elfelejti, hogy azt az életveszélyes állapotot sokszor az elkövető is felismerné, tenne ellene, mert a halálos vagy életveszélyes következmény ellentétes a céljaival. És a következő segítség érkezéséig ugyan volt hátra némi idő, de nem annyi amennyi idő alatt egyes életveszélyes szövődmények beállhattak volna a szakértői vélemény szerint. 

De nyilván aki felmentésre játszik az nem ilyenek vitatkozva próbálja enyhíteni a büntetését. És nyilván nem sikerült egy olyan hihető magyarázatot találni a történtekre amiben nem ő lenne a bűnös. Így tisztességes tárgyaláson az adott tényállás szerint elítélték ami így korrekt. 

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr7512327901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FikkFakk 2017.03.13. 02:49:51

Bla, meg bla. 9 ev... az mar valami, de azert meg megsavaznam a f.. at az illetonek. Az ilyen allat nem erdemel birosagot, az ilyennek nincsenek jogai.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.13. 05:41:27

@FikkFakk: Te ezt mondod...

Én meg azt mondom, hogy amikor a vélt vagy valós lustaság miatt román asszony kasztrált férfit akkor rögtön jött az észrevétel "megérdemelte, mert lusta" de amint nő az áldozat már a rossz szó okának a firtatása is ugyanezeknél áldozathibáztatás. Ez pedig nem egyenlőség, pláne nem a törvény egyenlő védelme.

A bíróság, a tisztességes eljárás mindenkit megillető jog.

De mind az elkövető, mind az áldozat nemétől függetlenül igaz az is, hogy a tisztességes eljárás követelményén felül ne piszkáljuk az áldozatot. Ne mondjuk azt, hogy az elkövető sem "csak úgy" kezd el gyűlölni valakit, biztos megvolt az oka, a sérelme, a másik meg (tetszőleges előítélet beilleszthető) lehetett.

Ugyanis a másik esetleges rossz cselekedete, rossz tulajdonsága senkit sem jogosít fel bosszúra, a bosszú mindig aljas indok és minősítő körülmény. Ezért értelmetlen a múltat mérlegelni. Viszont a büntetésnek is törvényesnek, a törvény egyenlő védelmét figyelembe vevőnek kell lenni.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2017.03.13. 06:36:36

Kenyszergyogykezeles kell ennek nem börtön.elmebeteg állat.

2017.03.13. 06:59:45

Én általában sokallni szoktam a büntetéseket, de ezt most kevesellem.
Kimelkedően aljas bűncselekmény, visszaélt az orvosi hivatásával, és itt kivételens az elrettentés és példát statuálás is fontos lenne- szerintem bőven megérdemelte volna az életfogytot ( ami magyarul 20 év)

9 évet kb. egy nemi erőszakért adnak (a Damu Roland is valami 5 és 10 év közöttit kapott), ez annál sokkal csúnyább volt.

Mikrobi 2017.03.13. 07:06:29

Nagyon nehéz értelmezni a szöveget a bonyolult fogalmazás és a rengeteg hiányzó vessző miatt. Végigrágtam magam rajta, de nem jöttem rá, hogy tulajdonképpen mit akart mondani a költő.

midnight coder 2017.03.13. 07:43:46

Az ilyenek miatt lenne szükséges a halálbüntetés. 9 év múlva - vagy ki tudja mikor korábban - ismét itt lesz köztünk, és esetleg újra savaz.

Kelly és a szexi dög 2017.03.13. 07:56:27

Csodálom, hogy 9 évet kapott és maradhatott szabadlábon - ennyinél már érdemes lehet eltünni...

2017.03.13. 08:32:51

" Sőt biztos vagyok benne, hogy egy orvos nem a lehetséges legrosszabb hanem a valószínű prognózisra gondol. És lőn csoda a szakértők erről nem mondtak semmit."

Mivel nincs semmi relevanciája a büntetés mértékét illetően.
Tudod vannak jogászok, meg szakértők itt. Lehet kritizálni mindkettőt kibicként, de annak legyen értelme és ne olyan bullshit legyen, mint amit idéztem tőled.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.13. 09:01:13

@Mia_D: Kérlek szépen, amit mondasz abban érv nincs, csak bullshit beszólás. Lehet, hogy nálad így szokás de nem baj.

A bíróság a tényállás részeként azt vizsgálta minek a bekövetkeztébe nyugvott bele az orvos. Hogy elfogadta-e azt, hogy életveszélyt okozhat (volt-e erre eshetőleges szándéka) az egy tényállási elem amit a bíróság vizsgált. Szerinted hülyeség volt ezt vizsgálni, mert nincs relevanciája? Szerintem meg nem véletlenül vizsgálta, hanem azért mert ez a kérdés releváns.

Márpedig a bíróság által megállapított olyan tényállási elem, miszerint ő elfogadta, hogy életveszély következhet be, ami a büntetés mértékének az indoklásában is szerepel igenis releváns. És igenis felmerül a kérdés, hogy azt vizsgálták-e ő valószínűleg mire gondolt, mibe kellett belenyugodnia.

Ehhez valószínűleg az adott helyzetben való gondolkodást ismerő pszichológus szakértő megkérdezése lett volna szükséges. Illetve az általam felvetett kétségeket sem árt megválaszolni, mert olyan tényállási elemet amit nem sikerül az ésszerű kétséget kizáróan bizonyítani nem szokás bizonyíték nélkül a vádlott terhére értékelni.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.13. 09:04:27

@Kelly és a szexi dög: Érdemes lehet, de tedd fel máshogy a kérdést. Eddig benne volt a pakliban az is, hogy ennél súlyosabb bűncselekményt állapít meg a bíróság és sokkal súlyosabb büntetést kap. Ha az elől nem szökött meg, akkor kell-e feltételezni, hogy a kevesebb elől megszökik?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.13. 09:07:48

@Mikrobi: Valóban vannak benne hibák. Sajnos aki valóban magánemberként ír blogot, munka, stb. mellett sokszor úgy, hogy egy postra jut "párszor 5-10 perc megírni" ott mindig lesznek hibák. Pont a multitasking hatásai miatt.

Ugyanakkor gondold végig: Az Indexen címlapon volt nem egyszer elmélkedés arról, hogy miért lenne ez emberölés kísérlete. És volt rá idejében válasz, hogy nem... Azért sem az, mert az "orvos" egy életre tönkretenni akarta az áldozatát, és ehhez az is kell, hogy az ne haljon meg.

2017.03.13. 09:18:50

@Válasszunk:

Kérlek szépen! :)
H-val az értelmetlenséget (értsd: hülyeség) jelzem, mg IR-rel az irreleváns dolgokat, amiknek egyébként lehetne értelme

1 (H). Nincs olyan, hogy "valószínű prognózis" csak prognózis van. Szépen megnézed, mit jelent a prognózis szó és rájössz.
2 (IR). A prognózis szónak nincs relevanciája ebben a környezetben. Az orvosinak végképp, hisz nem betegről van szó.
3. (IR). Az, hogy az orvos mire gondolt, nem releváns. Egyszerűen azért, mert azt csak ő tudja. Senki sem tudja azt bizonyítani, hogy mire gondolt az orvos és azt sem, mire nem. Azt lehet bizonyítani, hogy mi az amit tudnia kellett a tette elkövetésekor, ha beszámítható volt.

Itt két dolog van a "különös kegyetlenséggel elkövetett maradandó károsodást okozó súlyos testi sértés" bla-bla-bla mellett.

1. Volt-e annak a büntetést befolyásoló valószínűsége, hogy a nő meghal. Szakértői válasz: IGEN.
2. Az orvosnak tudnia kellett ezt. Szakértői válasz: IGEN

Ebbe az 1-2-be beleköthetsz, de ugye te nem vagy szakértő.... ;)

2017.03.13. 09:29:25

@Válasszunk:

Én értem, hogy ezt az orvos mire gondolt dolgot feszegeted, de ez is megtörtént abból a szempontból, hogy a bíróság nem látta bizonyítottnak, illetve életszerűtlen az emberölés kísérlete.
Gondolj bele:
Ha valaki meghalhat, a kettő közt, hogy a tett elkövetőjének erről fogalma sincs és nem is állt szándékában eljutni addig, hogy pontosan tudja, hogy meghalhat, sőt ezért is teszi, azért sok minden elképzelhető.
Na most ebben az esetben a bíróság azt állapította meg, hogy az "utolsó előtti lépcsőn" van az elkövető. Vagyis ennél durvább csak a szándékos emberölés kísérlete lehet.

pizo 2017.03.13. 09:41:51

@Mia_D: "Tudod vannak jogászok, meg szakértők itt. Lehet kritizálni mindkettőt kibicként"

Iü. szakértőként mondom: a szakértő a bíróság által feltett kérdésre kell hogy válaszoljon. Nem írhatja bele a magánvéleményét a szakvéleménybe, és ha a feltett kérdések megválaszolásán kívül leír valamit, akkor megvádolhatja a per bármelyik résztvevője azzal, hogy túlterjeszkedett a hatáskörén, és ez gyengítheti a szakvéleményét. Akár a kizárásának is alapjául szolgálhat.
Van hogy a felteszik azt a kérdést, hogy a "Szakértő egyéb észrevétele" vagy "Közölje az ügyben további relevánsnak gondolt észrevételeit" ekkor leírható még pár dolog, de evvel is vigyázni kell.

Amúgy pedig a szakértőnek teljesen elfogulatlanul és függetlenül kell(ene) csak a szakmai kérdésekre válaszolnia.

Üdv. Zoli

2017.03.13. 09:51:07

@pizo:

Ez vili.
Sőt, még azt is el tudom képzelni, hogy sokszor frusztráló lehet egy szakértő számára, ha úgy érzi elsikkad a lényeg.
De ettől még lehet kritizálni a munkáját is adott esetben.
Szerintem ez pl. nem az-az eset.

2017.03.13. 09:52:43

@pizo:

Egyébként milyen szakértő is vagy? :)
Iü. ???

2017.03.13. 09:57:19

@pizo:

Akkor a lúgos ügyre nem tudok rákérdezni.

pizo 2017.03.13. 09:57:27

@Mia_D: Volt hogy kritizáltam is másik szakértő (kollégát nem írnék) munkáját:

hvg.hu/itthon/20140930_Video_Megszereztuk_a_Rezesovabaleset_szi

Zoli

pizo 2017.03.13. 09:59:35

@Mia_D: Nem:) De az égés mindig veszélyes sérülés, rosszabb mint egy nagyobb mértékű mechanikai sérülés (törés, zúzódás, vágás), mert a szervezet regenerációs, öngyógyító képességét is tönkreteszi.

Mit akartál kérdezni?

Zoli

Pattantyúk 2017.03.13. 10:06:12

A vita alapja, hogy meg akarta-e ölni vagy sem az áldozatát.

Már a módszer miatt is azt gondolom, hogy nem akart gyilkolni.

Kegyetlenül büntetni akart.
Szóval szerintem az ítélet ebből a szempontból korrekt.

Az viszont számomra nem világos, hogyan lehet egy gyilksoság, többet érő büntetési tétel, mint az áldozat egy éltre történő megnyomorítása, kínzása.

Szerintem aki megkínózni szándékszik az áldozatát, ilyen kegyetlen módszerekkel az jóval veszélyesebb hosszú távon is a társodalomra, mint egy szimpla gyilkos.

2017.03.13. 10:06:37

@pizo:

Így elolvasva világos.

"Vásároltunk egy, a balesetben érintett 1.1-es Fiat Puntóval teljes mértékben megegyező autót."

:D

pizo 2017.03.13. 10:08:56

@Mia_D: Igen, és csak Lentiben találtunk egy ugyanolyan eladót (budapestiek vagyunk), trélerrel hoztuk fel, éjjel fél 12-re értünk le:) A figura akitől vettük, meg sem lepődött:)

Zoli

2017.03.13. 10:10:52

@pizo:

Azt, hogy hogyan hallhatott volna meg a nő?

pizo 2017.03.13. 10:17:11

@Mia_D: Minél nagyobb az égési felület, illetve minél mélyebb (harmadfokú), annál nagyobb rá az esély.

Amúgy meg ezért hallhatott volna meg: hypovolémiás sokk: plazmavesztés a bőr kiterjedt égési sérülése miatt, ami aztán a vérkeringés összeomlásához vezet.

Zoli

2017.03.13. 10:18:21

@pizo:

Megnéztem a videót.
Lenne egy kérdésem:
Honnan tudjuk, hogy az ütközés pillanatában már be kellett volna, hogy fejezze a sávváltást a Punto? Vagyis miért az egész sávváltás idejével kalkuláltatok?

2017.03.13. 10:19:52

@pizo:

Én még a keletkező gázokra is tippeltem volna.
De az ugye közvetlen valamelyest.

pizo 2017.03.13. 10:25:23

@Mia_D: A járművek sérüléseiből és a helyszínen lévő nyomokból ez jól megállapítható volt - amiről különben senki sem beszélt az az, hogy Rezesová látta már hogy gond lesz, és egészen behúzódott balra a szalagkorlát mellé, továbbá fékezett is, megpróbált volna a Fiat és a bal korlát között elcsusszanni, de nem jött össze, ez mind időt igényelt.

Zoli

pizo 2017.03.13. 10:45:06

@Mia_D: Előzött egy nyergesvontatót.

Zoli

Gerardus A. Lodewijk 2017.03.13. 11:47:31

Az életveszélyt, ill. halált okozó testi sértésnek az emberöléstől, ill. annak kísérletétől való elhatárolása a tankönyvek szerint rém egyszerű (lényegében a két utóbbihoz ölési szándék kell az elkövető részéről, a két előbbihez pedig ennek hiánya), viszont a gyakorló büntetőjogászok számára szinte mindig rémálom.

Még annyit, hogy a minősített emberölésnél a büntetési tétel szerző által említett alsó határa (10 év) a befejezett cselekményre vonatkozik, ugyanez kísérletnél akár 2 évre is leszállítható (nem kötelező, de lehet), úgyhogy minősített emberölés kísérletéért sem lett lenne kirívóan kevés ez a kiszabott 9 év. (Most az más kérdés, hogy a személyes igazságérzetünk mit diktálna, de a bíróság - sajnos vagy szerencsére - elsősorban a törvényt köteles alkalmazni, és csak annak keretei között van hely esetleg a személyes igazságérzetnek.)

Albert Ejstejn 2017.03.13. 12:27:31

A fo problema, hogy nincs mindenketseget kizaroan bizonyitva hogy az orvos az elkoveto.
Szoval lehet hogy egy artatlan ember eletet tettek tonkre, ami azert nem semmi.
Mert egyebbkent nem volna sok a duplaja sem az iteletlenek.
süti beállítások módosítása