Léteznek balesetek, amiket nem nagyon lehet megelőzni. Nemrég más oldal számára elküldtem egy kisebb írást, ami egy egyszerű problémát feszegetett: Léteznek olyan balesetek, amiket majd meg tud előzni sok önvezető jármű, és léteznek olyan balesetek is, ahol a baleseti ok elhárítása az önvezető járművek számára is kimondottan nehéz. Az egyik ilyen baleseti ok a relatív gyorshajtás, mert az út állapotával kapcsolatos számos információt a számítógép sem lát előre. Az ember sem feltétlenül láthatja előre.
A borulásnak sokszor relatív gyorshajtás az előzménye. Esetleg rénszarvasteszt. Tegnap egy emelőkosaras tűzoltóautó borult rá egy másik járműre. A másik jármű vezetője életét vesztette. Az okok tekintetében, a vizsgálat lezárultáig, csak találgathatunk. Volt aki megtette:
Az üzenet megfogalmazása döntően a másik jármű vezetőjét veszi célba. Egy embert, aki sajnálatos módon életét vesztette, és aki már nem tud védekezni. A legtöbbször nem jó fotelből nyilvánosan megtippelni ki lehet a hibás, de amikor a halálos áldozatba gyalogol bele valaki, akkor kénytelen vagyok erre is kitérni.
A fő baj az, hogy a kicsit ítélkező hangvételő Facebook bejegyzés szerzője pár dologra nem vette a fáradtságot. Mondjuk nem nézett utána a kevés megismerhető ténynek sem. Lehet ismerni a helyet, akár a sebesség nagyságrendjéről is lehet fogalmunk, és a fizikáról is lehetnek fogalmaink.
Helyismerete nem sok van, szegedi. Azt mondják szeged szép város, de sokan panaszkodnak az ottani közlekedésre. S amikor leírtam, hogy az önvezető autó a relatív gyorshajtást nem tudja megelőzni, de a veszélyes rossz állapotú járművet az önvezetésért felelős AI nem fogja kivinni „ez a munkám” alapon, akkor pont egy szegedi busz, az IDY-767 volt a példa. A busz eddig szinte mindig ugyanott járt. Azóta állítólag eltűnt az utakról. A jellegzetes, messziről felismerhető beteg hangját senki sem hallja a megszokott vonalak mentén.
A motor, a fék sokszor jelzett hibái mellett volt vele mégegy baj. Kanyarban, már alacsony sebességnél is dülöngélt, és bemutatta ezek a magas súlypontú, alvázas járművek már alacsony sebességnél is könnyen borulékonynak tűnnek. Sőt nem egy a hasonló balesetek elkerülését is oktató instruktor szerint borulékonyak is, erről a vezess.hu is megkérdezte a Vezetéstechnikai Képzési Központ Kft. vezetőjét.
A témáról beszélgetve sokan erősítették meg a nagyvasak borulékonyságát. Nem is vitatkoznák túl sokat az instruktor úrral, de megjegyezem: Egy tűzoltautó vezetője még egy szempontból van nehéz helyzetben: Életet kell mentenie. Ha nem menne ki egy autóval, mert nem ideális a műszaki állapota, akkor azért halnának meg sokan. Ha kimegy, akkor a biztonságos sebesség erősen függeni fog az autó műszaki állapotától.
Nem újdonság az, hogy a tűzoltó, a mentős, de olykor a rendőr is a körülményekre panaszkodik. Volt már példa a magyar történelemben, hogy rendőrségi járművek gumijai voltak bírságra érett állapotban. Az a kereszteződés ráadásul sok szempontból igencsak veszélyes.
Tedd meg, amit a szegedi oktató nem tett meg, mielőtt egy halottba belerúgott volna, és nyisd meg a linket egy új fülön! Igen, a streetview fogad. És egy tábla: Egymást követő veszélyes útkanyarulatok először jobbra. Az első kanyar íve után kereszteződés, ahol a buszgarázs forgalmának jelentős része is megfordul, de amúgy is sokszor zsúfolt. Majd az út átjut a vasút alatt, s a közúti felüljáró alatt elkanyarodik, hogy egyesüljön a Budaörsi úttal. Az utóbbi kanyar is ki van táblázva, veszélyes éles kanyar, legfeljebb 40-es tempó engedélyezett.
Te sem száguldoznál itt, így az se nagyon fordulhatott elő, hogy egy előtte bohóckodó mellé borulás közben még beérjen a tűzoltóautó. És sajnos hallottunk már olyan esetről is, ahol körforgalomban vagy máshol élesebb kanyarodásnál a tűzoltóság egy-egy járműve balesetet szenvedett. Ha ilyenkor vétlenn félként alákerülsz, nem a te hibád. És ez az amivel "Szeged szeme" nem számolt.
Szerencsére a nagyvasak közül a tűzoltóság járműveivel keveset találkozik az átlagember. Annál többször lehet találkozni más nagyvasakkal. Igaz, azok a tömegközlekedés vízhordói, emberekkel tömve. És ott is igaz, hogy a nagy vas, nagy felelősség. Nem mondom azt, hogy illene megtanulni, hogy a buszt is ki kell engedni a megállóból, hogy azzal is veszélyes, ha a szabálytalankodók miatt összeszedett késést relatív gyorshajtással kellene behozni. De a járművezetők szerint a busz is borulékony, magasan van a súlypontja.
Azt is mondom, hogy az utak ott is rosszak, ott is van sok szerencsétlen helyzet. És bár ott nem életet menteni kell elindulni a kétes járművel, de megannyi ember mondja el, kivitte a romos állapotú buszt, mert az a munkája. A nagy vas, nagy felelősség. És ezért lenne fontos, hogy mind a tűzoltóság, katasztrófavédelem, mind a mentők, mind a közösségi közlekedés jó állapotú járműparkkal rendelkezzen.
Fontos lenne, hogy az emberek viszonya a törvényhez és a hatalomhoz olyan legyen, hogy senki ne vigyen ki úgy egy nagyvasat, hogy az balesetveszélyes. A főnök, a hatalom nyomásgyakorlása senkit se motiváljon balesetveszélyes jármű használatára, relatív gyorshajtásra, kockázatos vezetésre. A tűzoltó sokszor a határon megy, kell a jó technika. De el kellene odáig jutni, hogy akár tűzoltó, akár buszsofőr ezt meg meri követelni, a törvény uralkodik, és nem a nálad hangyányival nagyobb hatalommal rendelkező kisfőnökök, kiskirályok tisztelete.
Ha ezt a főnökkel szemben el tudjuk várni, akkor az is természetes lesz, hogy a választó sem lesz lojális a pártokhoz, nem úr lesz a képviselő, hanem a köz szolgálatában álló személy. És erre a változásra lenne piszok nagy szükség.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
arabszopolibsik 2018.05.05. 03:18:54
gabardin 2018.05.05. 06:33:48
Amit "Szeged szeme" megengedett magának, arra nincsenek szavak, a taplóság csúcsa
Sokan csak azt szajkózzák, hogy az elsőbbséget meg kell adni, de a KRESZ ide vonatkozó részét elfelejtik,
"A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és részére a többi jármű vezetője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette, a közúti jelzéseket és szabályokat figyelmen kívül hagyhatja."
Beleolvastam az ottani kommentekbe és ennek kapcsán bennem is felmerült egy kérdés: tényleg megállhat szabálytalanul egy pénzszállitó autó? Neki csak sárga villogója van, ez biztos feljogositja arra, hogy úgy álljon meg, hogy a többi autóst szabálytalanságra kényszeritse?
jajdehülyevagyok 2018.05.05. 08:21:09
A másik, hogy kék villogósok az "élet védelme" jelszó mögé bújva sokszor lépik át a határt, sokszor indokolatlanul használják. Olvastam az esemény kapcsán hogy egy korábbi felmérés szerint 2000 és 2004 között 142 baleset részese volt tűzoltóauto és ebből 90 esetben a tűzoltó volt hibás.
Cycmen 2018.05.05. 09:13:25
Sokszor? Mesélj párat. Elárulom, hogy szigorú szabályai vannak és súlyos következményei ha megszegik!
Egyébként is az élet és vagyonbiztonság megóvása címszó alatt lehet használni.
Emmett Brown 2018.05.05. 09:17:28
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:21:10
Cycmen 2018.05.05. 09:21:56
RHalacska 2018.05.05. 09:28:43
52 · http://52nap.blog.hu 2018.05.05. 09:29:22
Mondjuk ma is van olyan Ikarus forgalomban, amin arról is tudod, hogy gázüzemű, hogy a buszon és mellette is gázszag van. És ennek még az I betűig sem jutott el a rendszáma az ABCben.
Cycmen 2018.05.05. 09:35:04
Emmett Brown 2018.05.05. 09:39:25
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:43:30
Annak idején a lengyel kormánygép balesete is jelentős részben annak volt köszönhető, de sok más ismert baleset is, hogy a felülről érkező nyomás (és a hatalomhoz való viszony) a biztonsági szabályok kijátszására, lazán vételére, és ezzel akár törvénysértésre motivál embereket. Akár pilótát, akár járművezetőt, akár mást.
Ez a jelentős baleseti ok, valamint a járművek rossz állapota a közszférában finanszírozási kérdések miatt, egyaránt politika, és releváns az eset kapcsán.
Pártpolitikai kapcsolat leginkább ott van, hogy a tűzoltón kockázatvállalási kényszer is van, ezért is lesz többször hibás balesetben, viszont ehhez kellene a jó technika. Ha megnézed, akkor jelenleg olyan járművet erőltetnek, amivel kapcsolatban biztonsági (pár dolog rögzítése) kapcsán is vannak panaszok.
Bármi is van rosszul rögzítve, ha az meglendül kicsit, akkor könnyebben borít fel egy teherautót, egy nagyvasat.
Cycmen 2018.05.05. 09:44:03
Cycmen 2018.05.05. 09:46:30
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:47:28
Azzal sem mehetne viszont utána érdemben gyorsabban. Olyan a forgalom, olyan a helyzet. De ha mehetne is, akit tetten akar érni, messziről hallaná a szirénát, bukna a dolog.
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:53:23
Viszont a probléma nem csak tűzoltókról szól, hanem az összes borulásra hajlamos nagyvasól.
Igen, például kamionról. Ahol ezért is fontos, hogy oldalra ne csússzon az áru, mert borulásveszélyes.
Igen, akár buszokról is. Ha megnézed, akkor a "miért nem adja le a buszsofőr" kérdés, és a hírhedt diszpécser említése olyan busznál, ami lépésben is dőlt kifelé a kanyarból...
Emmett Brown 2018.05.05. 09:57:24
Nem kétlem, hogy van ilyen is, de hogy nem mindig ez a szitu, az szinte biztos.
Kíváncsi vagyok mi lenne, ha a szirénázás naplózva lenne.
RHalacska 2018.05.05. 10:05:05
Cycmen 2018.05.05. 10:05:16
Fogózkodj meg, mert ilyen, vagy olyan módon, de a szirénázás naplózva van.
Mielőtt az isteni szikra felvillanna nálad, ez nem a "rendőr megnyávogtatja mögötted a szirénát hogy megállítson" esetre vonatkozik. Ja és egy kérdés, te nem az Atilajukka vagy? Az ilyen értelmes.
Cycmen 2018.05.05. 10:10:42
Emmett Brown 2018.05.05. 10:19:36
Emmett Brown 2018.05.05. 10:53:28
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 11:26:07
midnightcoder2 2018.05.05. 11:27:14
Nem bizony. Ahogy arra sem, ha bekapcsolja a szirénát, megfordul a záróvonalon majd visszakapcsolja. A rendőr is csak olyan polgár mint az átlagpolgár, csak neki van egyenruhája meg szirénája a kocsija tetején. Az átlagpolgár is csinál hasonlót: megáll a forgalmas út közepén, kikúrja a vészvillogót, és bemegy a dohányboltba venni egy cigit. Mert az ő ideje is drága. A BKV ellenőr is ott ellenőriz, ahol diákokat kaphat el igazolvány nélkül, és nem ott ahol minden nap tele a villamos cigánnyal és hajléktalannal. Ha rendőr, vagy BKV ellenőr lennék, persze én is így csinálnám, de ne faragjunk belőlük szentet.
midnightcoder2 2018.05.05. 11:28:47
Cycmen 2018.05.05. 11:42:25
Cycmen 2018.05.05. 11:44:18
szerinteeed?????
midnightcoder2 2018.05.05. 11:57:21
Azért, mert nem vagy abban a helyzetben, hogy megbüntethesd a rendőrt, a dolog még megtörténik. Orbánt vagy Mészárost, esetleg Gyurcsányt sem tartóztathatod le a milliárdjaik miatt, pedig szerintem még te sem igen hiszed el, hogy becsületes úton szerezték.
"szerinteeed??"
Ja. Mivel még nem láttam egy ilyen jármű tervrajzát sem, így csak az alapján gondolom hogy jó sok vizet visz, ott a tetején a létra és az azt mozgató mechanika, a szivattyú, stb.
Muad\\\'Dib 2018.05.05. 13:05:30
Tudjuk, a rendőr bizony soha nem csinál rosszat. Itt is az a rohadt bűnöző gyros akart meglépni azért kellett megállni az út közepén:
444.hu/2015/03/22/az-ut-kozepen-alltak-meg-a-rendorok-hogy-beugorjanak-a-gyrosert
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 14:34:38
A hatalomhoz és a törvényhez való viszonyunk említésére valószínűleg nem volt ellenzérve.
Cycmen 2018.05.05. 15:22:35
Na megjött a harmadik is! Akkora agyhalott vitatkozógépek vagytok vazze! Ha a rendőr megfordul, nyilván gyrosért megy! Annyit mondtam, hogy ha a KRESZ által tiltott manővert hajt végre, akkor fel kell kapcsolnia a kék lámpát és fokozott figyelemmel megszegheti a szabályt. Utána, ha nem indokolt a további használata akkor le kell kapcsolnia. Hangjelzést ilyen esetben nem szükséges használnia. Mindez világosan le van szabályozva és jogszerű, ha teszik nektek, ha nem!
Persze nem is ti lennétek ha nem túrnátok elő egy esetet ahol nem indokoltan használták a megkülönböztető jelzést . Tételezzük már fel, hogy a nagy részük érti a dolgát és betartja a rá vonatkozó előírásokat amik egyébként sokkalta szigorúbbak mint ami a hozzád hasonló hülye civilekre vonatkoznak!
2018.05.05. 15:45:15
Muad\\\'Dib 2018.05.05. 15:45:33
"...amik egyébként sokkalta szigorúbbak mint ami a hozzád hasonló hülye civilekre vonatkoznak!"
És ezzel el is jutottunk oda, hogy kiderült mi is a problémád. A "hülye civilek" akik folyton csak akadékoskodnak. Mert ugye van a "hülye civilek" meg a másik kategória a fas*a nem civil. Cucialista örökségünk rovatunkat látták...
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 15:46:55
2018.05.05. 15:52:18
Az ilyenek íróitól szeretném megkérdezni, hogy milyen sűrűn szokták kipróbálni azt, hogy telenyomják a konyhát, és utána rágyújtani? Szerintem nem sűrűn, és nem véletlenül. Talán pont ezért nem ártana szólni is ilyenkor.
2018.05.05. 15:57:14
A Lánglovagok oladalon végig néztem a fotókat annak alapján nagy a valószínűsége, hogy a tűzoltót vezető hibázott. Ha a belső sávban fordult, akkor a guminyomok már a kanyarban látszódnak a külső íven.
Ugyanakkor a tűzoltóautó rendszáma AUN-981. Ezt a rendszámot a 90-es évek elején kaphatta meg. Egy igazságügyi műszaki szakértőnek kell megállapítania, hogy milyen műszaki állapotban volt a tűzoltóautó.
Nem jártam arra, de akik látták a balesetet azok biztosan tudják, hogy merről jöhetett a Hiace. Ha a Nagyszőlős utca felől jött, akkor abszolúte vétlen.
Ha a BAH csomópont felől jött, akkor hibás, mert a záróvonal átlépésével váltott sávot. Az egyik képen látszik, hogy a Hiace jobb hátsó sarka átlóg a záróvonalon. Ez nem jelenti azt, hogy a BAH csomópont felől jött, mert a ráboruló tűzoltóautó is jókorát taszíthatott rajta. Viszont, ha a BAH felől jött, akkor teljesen más a leányzó fekvése. Ott elég sokan szoktak szabálytalanul sávot váltani, ráadásul onnan nem is láthatná a holttér miatt a tűzoltót.
Majd a hatóságok kivizsgálják a történteket. Nyugodjon békében.
Az első hozzászólónak meg csak annyit, hogy gondolkodj el azon hogy magyarok vagyunk. Mind ahányan vagyunk. Nem tapsikolunk mások halálán akkor sem, ha nem vagyunk azonos véleményen. Nem ellenségek vagyunk.
Vagy te úgy érzed, hogy igen?
Az amit a második mondatodban írtál az semmilyen értékrendet nem képvisel.
Vagy ha képvisel valamit, akkor neked egy totalitárius rendszer való, ahol kiélheted szadista hajlamaidat azokon akik nem a te véleményedet osztják, pártolják és hirdetik.
Cycmen 2018.05.05. 15:58:01
Ráadásul ilyen eset kapcsán, ahol borítékolható a legalábbis relatív gyorshajtás, kivéve ha defektje lett, de erről nem szóltak a hírek.
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 15:59:29
De ugyanez az igaz a kanyarban kifelé dőlő busz és félve utazó utas esetén is. Az utas számára érzékelhető fékhiba esetén is. Ez a jelenség, mivel az utas "megtanulja" akkor is veszélyes, ha éppen nincs Mislei. Bár nem tudom, hogy ez a Mislei diszpécser, szerelő, vezénylő vagy micsoda, de pár Szegeden töltött nap elég volt hozzá, hogy a rossz állapotú busznál ne kérdezzek, hanem "megszokjam" a Misleiről szóló választ, úgy gondolom a helyi lakosok is így járnak.
2018.05.05. 16:01:03
Cycmen 2018.05.05. 16:08:07
2018.05.05. 16:17:39
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:25:30
Hosszú idő után eljutott odáig a heléyzet, hogy előbb a tűzoltók panaszkodtak a felszerelésre. Egyfelől az állapota miatt, másfelől pedig a korszerűtlensége miatt. Ez nem egy "dédapám örökéletű baltája" című történet egy baltáról, aminek hol a nyelét, hol a fejét cserélik ki, de még mindig megvan.
Az elsőgenerációs FL10nek a Facelift utáni változatát sem gyártják már, több mint 15 éve. A tűzoltóság járműveinek lecserélése, elég furcsa feltételek mellett, napirenden van egy magyar gyártású típusra, mert öregek, extrém terheléseket kaptak és így nem is nagyon lehet őket jó állapotban tartani. És vannak olyan elemi a vázszerkezetnek is, amik a rendszeres extrém terhelés miatt torzulnak, az anyag sok helyen gyengül (anyagfáradás)... És mondjuk úgy ezt ilyen rossz, nyomvályús utakon használják, ami mindent szétver, nem a reptér betonján.
Arról nem beszélek, hogy mindaz az elektronikus és egyéb segítség ami az ilyen esetek megelőzését is segítheti és az elmúl 30 évben találták ki szükségszerűen hiányzik az 1985-ben megjelent FL10 típus első generációjáról.
2018.05.05. 16:26:00
Az igazság az, hogy a sofőrök nem harapnak. Ha emberszámba veszik őket, és normálisan szólnak hozzájuk, abból általában nem szokott gond lenni. Csak megfelelő stílusban kell előadni. Ha a sofőrök harapnának, valószínűleg szájkosarat hordanának. :)
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:31:09
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:33:52
2018.05.05. 16:34:20
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:39:21
2018.05.05. 16:43:29
2018.05.05. 16:45:02
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:50:36
2018.05.05. 16:53:23
Pöff 2018.05.06. 09:54:17
Egyébként a Merci tűzoltók mind borulékonyak...
Prémimum drága fos mind.