... mert választani kell

Mi köze egy balesetnek a politikához?

2018/05/04. - írta: Válasszunk

Léteznek balesetek, amiket nem nagyon lehet megelőzni. Nemrég más oldal számára elküldtem egy kisebb írást, ami egy egyszerű problémát feszegetett: Léteznek olyan balesetek, amiket majd meg tud előzni sok önvezető jármű, és léteznek olyan balesetek is, ahol a baleseti ok elhárítása az önvezető járművek számára is kimondottan nehéz. Az egyik ilyen baleseti ok a relatív gyorshajtás, mert az út állapotával kapcsolatos számos információt a számítógép sem lát előre. Az ember sem feltétlenül láthatja előre.

A borulásnak sokszor relatív gyorshajtás az előzménye. Esetleg rénszarvasteszt. Tegnap egy emelőkosaras tűzoltóautó borult rá egy másik járműre. A másik jármű vezetője életét vesztette. Az okok tekintetében, a vizsgálat lezárultáig, csak találgathatunk. Volt aki megtette: 

szegedszeme.jpg

Az üzenet megfogalmazása döntően a másik jármű vezetőjét veszi célba. Egy embert, aki sajnálatos módon életét vesztette, és aki már nem tud védekezni. A legtöbbször nem jó fotelből nyilvánosan megtippelni ki lehet a hibás, de amikor a halálos áldozatba gyalogol bele valaki, akkor kénytelen vagyok erre is kitérni. 

A fő baj az, hogy a kicsit ítélkező hangvételő Facebook bejegyzés szerzője pár dologra nem vette a fáradtságot. Mondjuk nem nézett utána a kevés megismerhető ténynek sem. Lehet ismerni a helyet, akár a sebesség nagyságrendjéről is lehet fogalmunk, és a fizikáról is lehetnek fogalmaink. 

Helyismerete nem sok van, szegedi. Azt mondják szeged szép város, de sokan panaszkodnak az ottani közlekedésre. S amikor leírtam, hogy az önvezető autó a relatív gyorshajtást nem tudja megelőzni, de a veszélyes rossz állapotú járművet az önvezetésért felelős AI nem fogja kivinni „ez a munkám” alapon, akkor pont egy szegedi busz, az IDY-767 volt a példa. A busz eddig szinte mindig ugyanott járt. Azóta állítólag eltűnt az utakról. A jellegzetes, messziről felismerhető beteg hangját senki sem hallja a megszokott vonalak mentén.  

A motor, a fék sokszor jelzett hibái mellett volt vele mégegy baj. Kanyarban, már alacsony sebességnél is dülöngélt, és bemutatta ezek a magas súlypontú, alvázas járművek már alacsony sebességnél is könnyen borulékonynak tűnnek. Sőt nem egy a hasonló balesetek elkerülését is oktató instruktor szerint borulékonyak is, erről a vezess.hu is megkérdezte a Vezetéstechnikai Képzési Központ Kft. vezetőjét. 

A témáról beszélgetve sokan erősítették meg a nagyvasak borulékonyságát. Nem is vitatkoznák túl sokat az instruktor úrral, de megjegyezem: Egy tűzoltautó vezetője még egy szempontból van nehéz helyzetben: Életet kell mentenie. Ha nem menne ki egy autóval, mert nem ideális a műszaki állapota, akkor azért halnának meg sokan. Ha kimegy, akkor a biztonságos sebesség erősen függeni fog az autó műszaki állapotától.

Nem újdonság az, hogy a tűzoltó, a mentős, de olykor a rendőr is a körülményekre panaszkodik. Volt már példa a magyar történelemben, hogy rendőrségi járművek gumijai voltak bírságra érett állapotban. Az a kereszteződés ráadásul sok szempontból igencsak veszélyes. 

Tedd meg, amit a szegedi oktató nem tett meg, mielőtt egy halottba belerúgott volna, és nyisd meg a linket egy új fülön! Igen, a streetview fogad. És egy tábla: Egymást követő veszélyes útkanyarulatok először jobbra. Az első kanyar íve után kereszteződés, ahol a buszgarázs forgalmának jelentős része is megfordul, de amúgy is sokszor zsúfolt. Majd az út átjut a vasút alatt, s a közúti felüljáró alatt elkanyarodik, hogy egyesüljön a Budaörsi úttal. Az utóbbi kanyar is ki van táblázva, veszélyes éles kanyar, legfeljebb 40-es tempó engedélyezett. 

Te sem száguldoznál itt, így az se nagyon fordulhatott elő, hogy egy előtte bohóckodó mellé borulás közben még beérjen a tűzoltóautó. És sajnos hallottunk már olyan esetről is, ahol körforgalomban vagy máshol élesebb kanyarodásnál a tűzoltóság egy-egy járműve balesetet szenvedett. Ha ilyenkor vétlenn félként alákerülsz, nem a te hibád. És ez az amivel "Szeged szeme" nem számolt.

Szerencsére a nagyvasak közül a tűzoltóság járműveivel keveset találkozik az átlagember. Annál többször lehet találkozni más nagyvasakkal. Igaz, azok a tömegközlekedés vízhordói, emberekkel tömve. És ott is igaz, hogy a nagy vas, nagy felelősség. Nem mondom azt, hogy illene megtanulni, hogy a buszt is ki kell engedni a megállóból, hogy azzal is veszélyes, ha a szabálytalankodók miatt összeszedett késést relatív gyorshajtással kellene behozni. De a járművezetők szerint a busz is borulékony, magasan van a súlypontja. 

Azt is mondom, hogy az utak ott is rosszak, ott is van sok szerencsétlen helyzet. És bár ott nem életet menteni kell elindulni a kétes járművel, de megannyi ember mondja el, kivitte a romos állapotú buszt, mert az a munkája. A nagy vas, nagy felelősség. És ezért lenne fontos, hogy mind a tűzoltóság, katasztrófavédelem, mind a mentők, mind a közösségi közlekedés jó állapotú járműparkkal rendelkezzen.

Fontos lenne, hogy az emberek viszonya a törvényhez és a hatalomhoz olyan legyen, hogy senki ne vigyen ki úgy egy nagyvasat, hogy az balesetveszélyes. A főnök, a hatalom nyomásgyakorlása senkit se motiváljon balesetveszélyes jármű használatára, relatív gyorshajtásra, kockázatos vezetésre. A tűzoltó sokszor a határon megy, kell a jó technika. De el kellene odáig jutni, hogy akár tűzoltó, akár buszsofőr ezt meg meri követelni, a törvény uralkodik, és nem a nálad hangyányival nagyobb hatalommal rendelkező kisfőnökök, kiskirályok tisztelete. 

Ha ezt a főnökkel szemben el tudjuk várni, akkor az is természetes lesz, hogy a választó sem lesz lojális a pártokhoz, nem úr lesz a képviselő, hanem a köz szolgálatában álló személy. És erre a változásra lenne piszok nagy szükség. 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr3313884108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arabszopolibsik 2018.05.05. 03:18:54

Ritka tragikus szerencsetlen baleset. Remelhetoleg, nem egy magyarra, hanem egy lipsire borult ra a tuzolto auto.

gabardin 2018.05.05. 06:33:48

Hiába no, a fizika mindenkire vonatkozik, még a megkülönböztető jelzést használókra is.
Amit "Szeged szeme" megengedett magának, arra nincsenek szavak, a taplóság csúcsa
Sokan csak azt szajkózzák, hogy az elsőbbséget meg kell adni, de a KRESZ ide vonatkozó részét elfelejtik,
"A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és részére a többi jármű vezetője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette, a közúti jelzéseket és szabályokat figyelmen kívül hagyhatja."
Beleolvastam az ottani kommentekbe és ennek kapcsán bennem is felmerült egy kérdés: tényleg megállhat szabálytalanul egy pénzszállitó autó? Neki csak sárga villogója van, ez biztos feljogositja arra, hogy úgy álljon meg, hogy a többi autóst szabálytalanságra kényszeritse?

jajdehülyevagyok 2018.05.05. 08:21:09

Két dolog. A politikát belekeverni ostobaság, s talán szégyenletes is az áldozat tekintetében.
A másik, hogy kék villogósok az "élet védelme" jelszó mögé bújva sokszor lépik át a határt, sokszor indokolatlanul használják. Olvastam az esemény kapcsán hogy egy korábbi felmérés szerint 2000 és 2004 között 142 baleset részese volt tűzoltóauto és ebből 90 esetben a tűzoltó volt hibás.

Cycmen 2018.05.05. 09:13:25

@jajdehülyevagyok: "A másik, hogy kék villogósok az "élet védelme" jelszó mögé bújva sokszor lépik át a határt, sokszor indokolatlanul használják. "

Sokszor? Mesélj párat. Elárulom, hogy szigorú szabályai vannak és súlyos következményei ha megszegik!
Egyébként is az élet és vagyonbiztonság megóvása címszó alatt lehet használni.

Emmett Brown 2018.05.05. 09:17:28

@Cycmen: ki nem látott még rendőrautót villantani, majd kék fénnyel piroson átmenni/záróvonalon megfordulni, majd a manőver után azonnal lekapcsolni a megkülönböztetőt?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:21:10

@jajdehülyevagyok: Ezt a statisztikát magam is ismerem. De ez egy kicsit bonyolultabb. A politika viszont ebben benne van. És amint látod nem pártpolitika.

Cycmen 2018.05.05. 09:21:56

A szegedi kommentelőnek abban igaza van hogy néhányan balfaszkodnak a kék lámpa látttán, itt viszont nem ez történhetett mert a párhuzamos sávból dőlt rá a teherautó. Abban a kanyarban egyébként rendszeres a borulás.

RHalacska 2018.05.05. 09:28:43

@arabszopolibsik: Ember halt meg! Itt a politika. Ritka gyökér hozzászólás!

52 · http://52nap.blog.hu 2018.05.05. 09:29:22

Abban, hogy a rossz állapotú, borulásra hajlamos járművel nem kellene közlekedni sok igazság van. De ha már DAKK, akkor az is kellene, hogy a nyilvánvalóan problémás buszon ne beszélgessen két sofőr, hogy most nem adják le, mert Mislei van. Mindezt egy lépésben is dűlöngélő kohószökevény Ikaruson.

Mondjuk ma is van olyan Ikarus forgalomban, amin arról is tudod, hogy gázüzemű, hogy a buszon és mellette is gázszag van. És ennek még az I betűig sem jutott el a rendszáma az ABCben.

Cycmen 2018.05.05. 09:35:04

@Emmett Brown: Én is láttam mit szólsz hozzá! És szabályos, Addig használja amíg megfordul, utána lekapcsolja. A rendőr ideje értékesebb annál hogy álljon a dugóban és bár semmi közöd hozzá, de mérget vehetsz hogy nem azért fordul meg mert a kapitányságon hagyta az uzsonnáját. Egyébként pont az ilyen kötözködő balfaszok nem engedik el a kéklámpást, mondván hogy rá is vonatkozik a KRESZ! Eltaláltam, vagy eltaláltam?

Emmett Brown 2018.05.05. 09:39:25

@Cycmen: ha sürgős dolga (élet/vagyonbiztonság) lenne, előtte és utána is használná.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:43:30

@RHalacska: Ha ember hal meg, annak mindig van tanulsága, többnyire szabályozói oldalról. Ez pedig szakpolitikai kérdés.

Annak idején a lengyel kormánygép balesete is jelentős részben annak volt köszönhető, de sok más ismert baleset is, hogy a felülről érkező nyomás (és a hatalomhoz való viszony) a biztonsági szabályok kijátszására, lazán vételére, és ezzel akár törvénysértésre motivál embereket. Akár pilótát, akár járművezetőt, akár mást.

Ez a jelentős baleseti ok, valamint a járművek rossz állapota a közszférában finanszírozási kérdések miatt, egyaránt politika, és releváns az eset kapcsán.

Pártpolitikai kapcsolat leginkább ott van, hogy a tűzoltón kockázatvállalási kényszer is van, ezért is lesz többször hibás balesetben, viszont ehhez kellene a jó technika. Ha megnézed, akkor jelenleg olyan járművet erőltetnek, amivel kapcsolatban biztonsági (pár dolog rögzítése) kapcsán is vannak panaszok.

Bármi is van rosszul rögzítve, ha az meglendül kicsit, akkor könnyebben borít fel egy teherautót, egy nagyvasat.

Cycmen 2018.05.05. 09:44:03

@52: Ezt a rossz állapotot nem tudom honnan veszik, ez a kocsi nem nézett ki túl öregnek, az ilyenek kevesebbet futnak mint egy áruszállító. Amúgy sem kor függő, hanem karbantartás függő az állapot. Azért nem gondolom hogy rossz gumikkal meg fék nélkül furikáznak a tűzoltók. Ez egy utólag felszerelt felépítmény ami rontja a kanyarstabilitást és a sofőr sajnos benézte hogy úgy mondjam.

Cycmen 2018.05.05. 09:46:30

@Emmett Brown: Annyira tudtam hogy nem akarod majd felfogni! Figyelj! Ha ilyet látsz menj utánuk és büntesd meg őket, én meg teszek a zsibbadt fejedre!

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:47:28

@Emmett Brown: Nem biztos. Mondjak egy szempontot, amiért ez a rendőrre jobban jellemző? Mert a megforduláshoz kell a sziréna, anélkül nem tehetné. Sok időt spórol, kevesen hallják...

Azzal sem mehetne viszont utána érdemben gyorsabban. Olyan a forgalom, olyan a helyzet. De ha mehetne is, akit tetten akar érni, messziről hallaná a szirénát, bukna a dolog.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 09:53:23

@Cycmen: Állapotot: Sokszor panaszkodtak a tűzoltók.

Viszont a probléma nem csak tűzoltókról szól, hanem az összes borulásra hajlamos nagyvasól.

Igen, például kamionról. Ahol ezért is fontos, hogy oldalra ne csússzon az áru, mert borulásveszélyes.

Igen, akár buszokról is. Ha megnézed, akkor a "miért nem adja le a buszsofőr" kérdés, és a hírhedt diszpécser említése olyan busznál, ami lépésben is dőlt kifelé a kanyarból...

Emmett Brown 2018.05.05. 09:57:24

@Válasszunk: @Cycmen: jaja megy 40nel, kap egy riasztást ami miatt meg kell fordulnia, majd tovább megy 40nel. Biztos nagyon sürgős. Ha balesethez megy, akkor onnan nem szalad el senki.

Nem kétlem, hogy van ilyen is, de hogy nem mindig ez a szitu, az szinte biztos.

Kíváncsi vagyok mi lenne, ha a szirénázás naplózva lenne.

RHalacska 2018.05.05. 10:05:05

@Válasszunk: Értem amit írsz, nem is ez volt a gondom. Ha az első hozzászólást elolvasod, abban benne van minden amit elért a gyűlöletpolitika a Mo.-n. Szánalmasan lesüllyedtek egyes hozzászólók.

Cycmen 2018.05.05. 10:05:16

@Emmett Brown: Kíváncsi vagyok mi lenne, ha a szirénázás naplózva lenne.

Fogózkodj meg, mert ilyen, vagy olyan módon, de a szirénázás naplózva van.
Mielőtt az isteni szikra felvillanna nálad, ez nem a "rendőr megnyávogtatja mögötted a szirénát hogy megállítson" esetre vonatkozik. Ja és egy kérdés, te nem az Atilajukka vagy? Az ilyen értelmes.

Cycmen 2018.05.05. 10:10:42

@Válasszunk: A BKV-t hagyjuk! Én is látom a roncsaikat, az egy fos cég. Ez a rosszbusz kivitel meg orosz rulett, mert ha olyan hülye hogy balesetveszélyes kocsit visz ki, akár sitten is kiköthet, meg kell tagadni, aztán max. munkaügyi bíróság. Ott már ilyen esetben nem a cég lesz a nyerő, de ez gázos út ha kell neki az állás!

Emmett Brown 2018.05.05. 10:19:36

@Cycmen: és össze is vezetik a riasztásokkal? És sosincs indokolatlan használat? Ha dolga van csapasson, de ha nincs akkor semmivel sem értékesebb az ideje, mint bárki másnak.

Emmett Brown 2018.05.05. 10:53:28

@Cycmen: vagy amikor megnézik, hogy miért ment a megkülönböztető, akkor annyit mond, hogy levillogtam valakit? Azt nézik, hogy volt-e tényleges közúti ellenőrzés?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 11:26:07

@Cycmen: Nem BKVról van szó a postban sem, komment is DAKK-ot említ. Bár Budapesten lakom, jártam már Szegeden, és akkor elég kriminális volt a helyzet. Olyan rossz állapotú volt egy-egy busz, hogy azt budapestiként nehéz elképzelni.

midnightcoder2 2018.05.05. 11:27:14

@Cycmen: "Mielőtt az isteni szikra felvillanna nálad, ez nem a "rendőr megnyávogtatja mögötted a szirénát hogy megállítson" esetre vonatkozik."

Nem bizony. Ahogy arra sem, ha bekapcsolja a szirénát, megfordul a záróvonalon majd visszakapcsolja. A rendőr is csak olyan polgár mint az átlagpolgár, csak neki van egyenruhája meg szirénája a kocsija tetején. Az átlagpolgár is csinál hasonlót: megáll a forgalmas út közepén, kikúrja a vészvillogót, és bemegy a dohányboltba venni egy cigit. Mert az ő ideje is drága. A BKV ellenőr is ott ellenőriz, ahol diákokat kaphat el igazolvány nélkül, és nem ott ahol minden nap tele a villamos cigánnyal és hajléktalannal. Ha rendőr, vagy BKV ellenőr lennék, persze én is így csinálnám, de ne faragjunk belőlük szentet.

midnightcoder2 2018.05.05. 11:28:47

A tűzoltóautónak szerintem by desing kurva magasan van a súlypontja, nagyjából műszaki állapottól függetlenül. Itt inkább az a kérdés, hogy aki vezette mennyire volt gyakorlott ebben.

Cycmen 2018.05.05. 11:42:25

@midnightcoder2: Már mondtam a másik Einsteinnek is, menj utána, büntesd meg! Már nagyon erőlködve játsszátok a hülyét, de ez nem az én bajom.

Cycmen 2018.05.05. 11:44:18

@midnightcoder2: A tűzoltóautónak szerintem by desing kurva magasan van a súlypontja, nagyjából műszaki állapottól függetlenül. Itt inkább az a kérdés, hogy aki vezette mennyire volt gyakorlott ebben.

szerinteeed?????

midnightcoder2 2018.05.05. 11:57:21

@Cycmen: "menj utána, büntesd meg!"

Azért, mert nem vagy abban a helyzetben, hogy megbüntethesd a rendőrt, a dolog még megtörténik. Orbánt vagy Mészárost, esetleg Gyurcsányt sem tartóztathatod le a milliárdjaik miatt, pedig szerintem még te sem igen hiszed el, hogy becsületes úton szerezték.

"szerinteeed??"
Ja. Mivel még nem láttam egy ilyen jármű tervrajzát sem, így csak az alapján gondolom hogy jó sok vizet visz, ott a tetején a létra és az azt mozgató mechanika, a szivattyú, stb.

Muad\\\'Dib 2018.05.05. 13:05:30

@Cycmen:
Tudjuk, a rendőr bizony soha nem csinál rosszat. Itt is az a rohadt bűnöző gyros akart meglépni azért kellett megállni az út közepén:
444.hu/2015/03/22/az-ut-kozepen-alltak-meg-a-rendorok-hogy-beugorjanak-a-gyrosert

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 14:34:38

@RHalacska: Sajnos a gyűlöletpolitikának megvan a hagyománya. A "ha valaki érveivel szemben nincs ellenérvem, még mindig lehet ő náci, szexista, homofób, vagy éppen hazaáruló, nemzetvesztő, migránssimogat" alapon kezelt vita jellemző.

A hatalomhoz és a törvényhez való viszonyunk említésére valószínűleg nem volt ellenzérve.

Cycmen 2018.05.05. 15:22:35

@Muad\\\'Dib: "Tudjuk, a rendőr bizony soha nem csinál rosszat. "

Na megjött a harmadik is! Akkora agyhalott vitatkozógépek vagytok vazze! Ha a rendőr megfordul, nyilván gyrosért megy! Annyit mondtam, hogy ha a KRESZ által tiltott manővert hajt végre, akkor fel kell kapcsolnia a kék lámpát és fokozott figyelemmel megszegheti a szabályt. Utána, ha nem indokolt a további használata akkor le kell kapcsolnia. Hangjelzést ilyen esetben nem szükséges használnia. Mindez világosan le van szabályozva és jogszerű, ha teszik nektek, ha nem!
Persze nem is ti lennétek ha nem túrnátok elő egy esetet ahol nem indokoltan használták a megkülönböztető jelzést . Tételezzük már fel, hogy a nagy részük érti a dolgát és betartja a rá vonatkozó előírásokat amik egyébként sokkalta szigorúbbak mint ami a hozzád hasonló hülye civilekre vonatkoznak!

2018.05.05. 15:45:15

@Cycmen: Azt aláírom, hogy ezek kevesebbet futnak, mint egy áruszállító. De egy apró tényezőről megfeledkeztél. Az áruszállító ritkán fog rallyznni. A tűzoltóautó viszont 50%--ban csak azt csinálja. Csupán hazafelé megy „áruszállító üzemmódban”. Kivonuláskor viszont azt kapja, amivel amúgy a WRC rally autókat kínálják. Csak éppen hideg motorral… Szóval teljes terhelésen dolgozik a motor, a fék, a váltó, a kuplung, de hogy ez ne legyen elég a futómű (főleg a minőségi útjainkon) is kap rendesen, és az alváz is. Kevés km jut rájuk, mégis sokkal több a szervizigényük, mint egy áruszállítónak. Tény viszont, hogy ha ezt megkapják, akkor lehetnek jó állapotúak. (Amíg persze az alváz fáradásos törése miatt nem selejtezik a járművet, mert ezeknél ez hamarabb bekövetkezik, mint az áruszállítóknál.) A jármű fiatal volt, és valóban, ez önmagában nem jelent semmit. A Liszt Ferenc repülőtérnek van öregebb tűzoltóautója, és teljesen hibátlanul működik, akárcsak a legöregebb Mercedes Unimogjaik. Csak hát ott foglalkoznak a járműparkkal. Ő nem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy pusztán azért, mert alkatrészre vár, nem tud kimenni a tűzoltójuk egy égő géphez. Vagy épp az Unimogok várnak alkatrészre, és emiatt lebénul a repülőtér… még viccnek is rossz. Ők legalább komolyan veszik. Bár máshol is foglalkoznának annyit a járművek állapotával, mint ők!

Muad\\\'Dib 2018.05.05. 15:45:33

@Cycmen:
"...amik egyébként sokkalta szigorúbbak mint ami a hozzád hasonló hülye civilekre vonatkoznak!"

És ezzel el is jutottunk oda, hogy kiderült mi is a problémád. A "hülye civilek" akik folyton csak akadékoskodnak. Mert ugye van a "hülye civilek" meg a másik kategória a fas*a nem civil. Cucialista örökségünk rovatunkat látták...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 15:46:55

@Cycmen: Az indokolt, nem indokolt kapcsán mindig eszembe jut egy dolog. Ha valaki a parancs, törvény, stb. alapján kötelező pihenőidőt nem is hagyhatja ki, nem is veheti rövidebbre, és nem is tolhatja későbbre, akkor mennyire indokolt sietni?

2018.05.05. 15:52:18

@52: Azért, ha valaki gázszagot érez egy gázüzemű járműnél, akkor nem kuncogni kéne rajta, hanem szólni a sofőrnek! Mert valószínűleg ő nem is tud róla. A gázszagnál sokan hajlamosak elfelejteni pár apróságot. Mint például azt, hogy csak ott fogod érezni, ahol szivárog, illetve ahová a szél/huzat elviszi. Mire ez bejut a fülkébe, addigra már a környéket lehet, hogy rendesen beterítette egy kis metánnal. A CNG ugyanis az, és pontosan ugyanaz van otthon a konyhában is.
Az ilyenek íróitól szeretném megkérdezni, hogy milyen sűrűn szokták kipróbálni azt, hogy telenyomják a konyhát, és utána rágyújtani? Szerintem nem sűrűn, és nem véletlenül. Talán pont ezért nem ártana szólni is ilyenkor.

2018.05.05. 15:57:14

Meg kell várni a baleset vizsgálatának a végredményét.
A Lánglovagok oladalon végig néztem a fotókat annak alapján nagy a valószínűsége, hogy a tűzoltót vezető hibázott. Ha a belső sávban fordult, akkor a guminyomok már a kanyarban látszódnak a külső íven.
Ugyanakkor a tűzoltóautó rendszáma AUN-981. Ezt a rendszámot a 90-es évek elején kaphatta meg. Egy igazságügyi műszaki szakértőnek kell megállapítania, hogy milyen műszaki állapotban volt a tűzoltóautó.
Nem jártam arra, de akik látták a balesetet azok biztosan tudják, hogy merről jöhetett a Hiace. Ha a Nagyszőlős utca felől jött, akkor abszolúte vétlen.
Ha a BAH csomópont felől jött, akkor hibás, mert a záróvonal átlépésével váltott sávot. Az egyik képen látszik, hogy a Hiace jobb hátsó sarka átlóg a záróvonalon. Ez nem jelenti azt, hogy a BAH csomópont felől jött, mert a ráboruló tűzoltóautó is jókorát taszíthatott rajta. Viszont, ha a BAH felől jött, akkor teljesen más a leányzó fekvése. Ott elég sokan szoktak szabálytalanul sávot váltani, ráadásul onnan nem is láthatná a holttér miatt a tűzoltót.
Majd a hatóságok kivizsgálják a történteket. Nyugodjon békében.

Az első hozzászólónak meg csak annyit, hogy gondolkodj el azon hogy magyarok vagyunk. Mind ahányan vagyunk. Nem tapsikolunk mások halálán akkor sem, ha nem vagyunk azonos véleményen. Nem ellenségek vagyunk.
Vagy te úgy érzed, hogy igen?
Az amit a második mondatodban írtál az semmilyen értékrendet nem képvisel.
Vagy ha képvisel valamit, akkor neked egy totalitárius rendszer való, ahol kiélheted szadista hajlamaidat azokon akik nem a te véleményedet osztják, pártolják és hirdetik.

Cycmen 2018.05.05. 15:58:01

@Válasszunk: Ez milyen kérdés? Természetesen nem siethet, minden szabályt be kell tartani. Amúgy miből feltételezed hogy a tűzoltóautó rossz műszaki állapotban volt?
Ráadásul ilyen eset kapcsán, ahol borítékolható a legalábbis relatív gyorshajtás, kivéve ha defektje lett, de erről nem szóltak a hírek.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 15:59:29

@Anna Drakenova: Meg kell védenem egy kicsit. Amikor az utas sokszor hallja, ahogy sofőrök beszélgetnek, akkor abból tanul. Ha azt hallja, hogy a szar buszt azért nem lehet leadni, "mert Mislei van", akkor a gázszag ellenére közlekedő busz esetén is feltételezik, a sofőr tud róla, és "Mislei van" és ezért nem szól, ezért nem ír utaspanaszt.

De ugyanez az igaz a kanyarban kifelé dőlő busz és félve utazó utas esetén is. Az utas számára érzékelhető fékhiba esetén is. Ez a jelenség, mivel az utas "megtanulja" akkor is veszélyes, ha éppen nincs Mislei. Bár nem tudom, hogy ez a Mislei diszpécser, szerelő, vezénylő vagy micsoda, de pár Szegeden töltött nap elég volt hozzá, hogy a rossz állapotú busznál ne kérdezzek, hanem "megszokjam" a Misleiről szóló választ, úgy gondolom a helyi lakosok is így járnak.

2018.05.05. 16:01:03

@midnightcoder2: Szerintem vagy nem volt elég gyakorlott, vagy éppen akkor rosszul mérte fel a saját és járműve képességeit. Önmagában még ez sem gond, mert mindenki hibázik. Itt a gond az, hogy a hiba mértéke túl nagy lett. Nem állt meg az anyagi kárban. De a közlekedésben mindig lesz sajnos ilyen. A legtöbb, amit lehet tenni, hogy meg kell próbálni elkerülni az ilyen eseteket. De sosem lesz tökéletes a dolog. Ez a világ legnagyobb társasjátéka. Naponta csak 8 milliárd ember játszik benne, de ebben a játékban a Game Over halálos.

Cycmen 2018.05.05. 16:08:07

Még "szakmailag" annyit tennék hozzá, hogy aki vezetett ekkora járművet, az tudja hogy belső sávban kanyarodni vele úgy, hogy melletted jönnek nagyon gázos! A sebesség mellett a hátsó kereket megdobhatta a padka is esetleg, mert szűken kanyarodott a mellette levő miatt és az besegíthetett a borulásban.

2018.05.05. 16:17:39

@Cycmen: Viszgálat után derülhet csak ki bármi a műszaki állapotról. A relatív gyorshajtás is csak addig él, amíg ki nem derül valami stikli az autóról. Ha ugyanis ott kapott durrdefektet, attól is simán felborul, és akkor már nem ő a hunyó. De ugyanez igaz lehet a létraváz anyagfáradásos törésénél. És talán egyéb eseteknél is. Ha 90-es években kapta azt a rendszámot, az azt jelenti, hogy már 20 éve kapja a durva terhelést az a szerkezet. És itt nem kis terhelésekről beszélünk.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:25:30

@Cycmen: Volt kommentelő, aki feltételezte, ez nem régi. Más rámutatott, hogy az A-s rendszám nem is új járműre utal. Ráadásul a típus második generációja nem így néz ki. Ehhez egy pici "Wikipedia" kutatás is elegendő.

Hosszú idő után eljutott odáig a heléyzet, hogy előbb a tűzoltók panaszkodtak a felszerelésre. Egyfelől az állapota miatt, másfelől pedig a korszerűtlensége miatt. Ez nem egy "dédapám örökéletű baltája" című történet egy baltáról, aminek hol a nyelét, hol a fejét cserélik ki, de még mindig megvan.

Az elsőgenerációs FL10nek a Facelift utáni változatát sem gyártják már, több mint 15 éve. A tűzoltóság járműveinek lecserélése, elég furcsa feltételek mellett, napirenden van egy magyar gyártású típusra, mert öregek, extrém terheléseket kaptak és így nem is nagyon lehet őket jó állapotban tartani. És vannak olyan elemi a vázszerkezetnek is, amik a rendszeres extrém terhelés miatt torzulnak, az anyag sok helyen gyengül (anyagfáradás)... És mondjuk úgy ezt ilyen rossz, nyomvályús utakon használják, ami mindent szétver, nem a reptér betonján.

Arról nem beszélek, hogy mindaz az elektronikus és egyéb segítség ami az ilyen esetek megelőzését is segítheti és az elmúl 30 évben találták ki szükségszerűen hiányzik az 1985-ben megjelent FL10 típus első generációjáról.

2018.05.05. 16:26:00

@Válasszunk: Ettől függetlenül ez egy nagyon rossz és helytelen szokás. Én mindig szólok, ha megtehetem. Volt már, hogy utánamentem egy járműnek, hogy szóljak neki egy hibáról, amit ő biztosan nem vehetett észre. (A hibára már nem emlékszem, de pl hátsó világítás is lehet ilyen.) És bármilyen meglepő, meg szokták köszönni.
Az igazság az, hogy a sofőrök nem harapnak. Ha emberszámba veszik őket, és normálisan szólnak hozzájuk, abból általában nem szokott gond lenni. Csak megfelelő stílusban kell előadni. Ha a sofőrök harapnának, valószínűleg szájkosarat hordanának. :)

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:31:09

@Anna Drakenova: Harapni nem harapnak... De, ha már arról van szó, hogy a hibákból úgyis az lesz, hogy be se szólnak, mert "Mislei" van, akkor ők is idegesek lennének, ha már a 200. utas szólna ugyanazért. Ha ismered az ottani gázos flottát, akkor megkérdezem: Kicsoda, micsoda ez a Mislei?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:33:52

@Cycmen: Elég ahoz sok szép nyomvályú is... Mondjuk olyan helyen, ahol rendszeres a buszforgalom, és nem igazán jó állaptú az út...

2018.05.05. 16:34:20

@Cycmen: Azt nem ő dönti el, hogy mellette a külső sávban mi fog menni. Ott van kint egy 40-es tábla. Az ilyen táblák általában a személyautókra vannak méretezve. az ilyen nagy dögöknél az általában kb a felét jelenti. És ez szirénával sem lesz több. Így aztán még az is megeshetne, hogy a szélsőben a személyautó sziréna nélkül gyorsabban megy, mint a belsőben a tűzoltóautó. És nagy járműveknél ez tipikusan igaz szokott lenni. Ráadásul a balek autósok annyira adrenalin függőek, hogy előszeretettel a lehető legveszélyesebb szituációkban mennek a nagy járművek mellé, és lehetőleg hosszú ideig tartózkodnak a veszélyzónájában és a holtterében. Ez sajnos napi rendszerességgel történik meg. Azt viszont kétlem, hogy abban a kanyarban belső sávban nagytestűvel bárki meg tudjon előzni egy külsőben haladó személyautót. Ez még akkor se működne, ha sávot cserélnének, és a nagy menne kívül. A külsőben is felborul, csak nagyobb tempónál. De az még mindig jóval kisebb sebesség, mint amivel a belső íven a személyautó meg tud lépni mellette. Ezek a járművek kanyarstabilitás szempontjából sosem fognak a személyautók szintjére kerülni. Még egy üres platós, vagy nyerges vontató is rosszabb helyzetben van szerintem, mint egy személyautó, bár tény, hogy azok azért nehezebben borulnak, mint a felépítményes testvéreik.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:39:21

@Anna Drakenova: Nana... Nem minden nagy jármű borulékony, stb. van ami vaskerekű, mint a szegedi informátorom által hajtott járgány. És persze, a Pesa "sofőrök" sokszor beszélnek az Ikarusosokkal, bennfentesek. Mert "állítólag" mióta pénz nem jár a jegy árusításért, kötelező az, és hivatalosan venni a jegyet macerás, azóta a DAKK buszsofőrjei a jegykészületüket a villamoson veszik meg.

2018.05.05. 16:43:29

@Válasszunk: Ha már a 200. utas szól - szerintem, mivel a sofőr megy a sittre, ha baj van (és persze, ha túléli), az első panasznál úgy is meg fogja vizsgálni, hogy mi az. És akkor meg is hozza majd a döntést, hogy azzal lehet-e tovább menni. Ha úgy dönt, hogy még lehet vele menni, akkor szerintem nem fogja idegesíteni a 200. utas. Inkább megnyugtatja, hogy rajta kívül más is figyel a környezetére. Sajnos a legtöbb utasnak fogalma sincs arról, hogy mi történik a környezetében. Én általában még akkor is tudom, mi történik egy busz előtt, ha történetesen a pótkocsiban utazok. Egy satufék mégis meglepi például az elöl utazókat is. Pedig nem is a sofőr hibázott, ő csupán próbált éppen életet menteni...

2018.05.05. 16:45:02

@Válasszunk: Nem tudom, milyenek a szegedi gázos buszok, de minden gázos járműre igaz, hogy ha szivárog belőle a metán, az nem jelent jót. Sőt, mondhatni különösen rosszat jelent.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2018.05.05. 16:50:36

@Anna Drakenova: Csakhogy CNG üzemű jármű kevés helyen van. A gázosok autók és sok más járművek többsége LPG-s. CNG üzem érdemben csak Szegeden van.

2018.05.05. 16:53:23

De CNG-s járművek nem csak Szegeden vannak. Hatótávolságon belül elég sok településről járnak oda CNG-s járművek. És némelyik benzinnel nem is megy. Csak a legtöbb oda nem figyelő ember nem veszi észre ezeket, mert szerintük minden személyautó benzines. vagy éppen dízel. De ez tévedés. Sőt, még CNG-s nyerges vontatók is léteznek.

Pöff 2018.05.06. 09:54:17

Tekergetik a kormányt mint a hülyegyerekek.
Egyébként a Merci tűzoltók mind borulékonyak...
Prémimum drága fos mind.
süti beállítások módosítása