Hogyan lehet tematizálni a közbeszédet? Mondjuk bedobni a havi 400 forint ötletét, az 5000 forintos matrica megvásárlásának nehézségeit. És lehet máris beszélni pár Budapest vonzáskörzetéhez tartozó településről, az egyenlő feltételekről. És tegyük hozzá, a sok helyen csökkenő terhek mellett el lehet mondani, hogy az ország leggazdagabb régióiban is ugyanúgy fizetnek pár kilométer gyorsforgalmin való ingázásért, mint a szegényebb régiókban. És az egyenlősdi kicsit kitol azokkal akik egy jelentős része rossz helyre szavazott, némi jó pontot szerez a vidék egy részén.
De tegyük fel a kérdést, a havi 400 forint mindenkire igaz? Ha ugyanis nem mindenkire igaz, akkor gond van. Márpedig: Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok esetében is megszűnik. Igen, a hivatalos sajtóközleményben is ez áll. Ugye tudjuk, hogy ők kilométerenként fizetnek? És azt is tudjuk, hogy ezzel az útdíjjal már okuk lehet a lakott területek, a főváros úthálózata felé kerülni. Az az út sok más szempontból is jobb lehet. Azaz a 400 forintos szöveg, bár a vita tematizálására jó volt, valójában csak részletkérdés. De nem csak ez a gond.
És nem is csak az, hogy sok 7 személyes jármű nem "5+2 személyes", így a családok egy része immár dupla áru matricát is vehetne. Azaz a változások más területen is megjelentek. Hogy a rendszer mégsem feltétlenül igazságos, mert sok aránytalanság lehet benne. A FIDESZ kommunikációjában lévő ellentmondások sem érdekelnek. Mert a kormany.hu, az táblák egy folgot mond az M86-ossal kapcsolatban, egy FIDESZes honvédelmi miniszter az ellenkezőjét.
Tény az, hogy mikor Hende Csaba az ügyben azt mondja, hogy "Csupán riogatás az az ellenzéki felvetés..." akkor másokat vádol meg hazugsággal, miközben maga állít valótlant. A hazugsággal alátámasztott támadás azon kevés dologhoz tartozik, ami akkor sem jó, ha egy hozzászólásban születik. Egy miniszter szájából, ha ilyen elhangzik, akkor vagy elhisszük, hogy csak tévedés... Vagy nem csak a miniszter, mint magánember jellemével kapcsolatban vonhatunk le következtetést. Hanem mondjuk a kormány normáival kapcsolatban is. Egy esetleges tévedés után pedig lehetne gazdája a hibának...
Ha a kormányzat itt sem képes észlelni és felvállalni a hibáját, akkor felmerül a kérdés mi lesz akkor, ha esetleg súlyosabb következményekkel kell szembenézni. És nem a szmogra, a dugókra gondolok. Ezek apróságok. Hanem azzal, hogy az elalvás határán lévő kamionsofőröket a viszonylag biztonságos elkerülő utak (kb. egyenletes sebesség mellett a lassabb reakcióidő, a kisebb kihagyások is viszonylag ritkán okoznak bajt) helyett sok helyen sikerül a lakott területre ráengedni. Olyan helyre, ahol a rendszeres elsőbbségadás, a gyalogosok, stb. miatt a pár másodperces kihagyásnak sokkal könnyebben lesz plusz következménye.
Ha a hasonló balesetek száma és súlyossága is emelkedik, és előkerül, hogy az útdíj miatt voltak a városban, emiatt vasaltak ki valakit... Hát az rossz. Ha az áldozat gyerek, család, vagy idős néni, és az RTL Klub riportja ügyesen tálalja majd a tényeket, akkor nem sokan fognak hinni egy a kérdésben már sokszor hiteltelenné váló kormánynak.
Közben beérhet a vasárnapi zárva tartás. Sokan megérzik, hogy a vásárláshoz kéne a matrica, a düh meglesz. És erre épül rá pár jókor tálalt ügy. Egy olyan helyzetben, amikor a 2/3 jelenleg 1 szavazaton múlik. Bármikor lehet oka egy-egy újabb időközi választásnak, a 2/3 elvesztése pedig jelentősen szűkítené a kormány mozgásterét.
Amikor a kormány sokszor bevallja, hogy nem számol utána az intézkedések árának, következményeinek, számoljanak utána az érdekeltek... Nos akkor a félálomban vezető török kamionsofőr előrelátása nem segít megmondani, hogy egy ilyen intézmény ára mi lesz. Sem forinttal, sem vérrel, sem pedig politikai következményekkel nem számol. Utólag pedig már nagyon nehéz a kormánynak is korrigálni.
Az utolsó 100 komment: