Az Uber siker nem az innováción múlt. Hanem azon, hogy a törvényeket megkerülve, megsértve, tisztességtelen előnnyel szálltak be egy versenybe. Ez nem fog hiányozni. Ellenben ők nem csak a taxiknak voltak a versenytársai, hanem bárki olyannak aki informatikai szempontból hasonló szolgáltatást nyújtott volna, csak éppen törvényesen, minden vonatkozó előírást betartva. Márpedig egy induló szolgáltatás egy a törvénysértésből, és a nemzetközi cég hátteréből előnyt szerző konkurenciával szemben labdába sem rúghatott volna.
A regisztrált bankkártyával való online fizetés, a telefonon a költségek (és a navigáció) követhetősége, a kocsik jelzése, a kényelmes rendelés, stb. csupa olyan amit más is megvalósíthat. Akár taxi társaságok. Akár mondjuk az őket felügyelő BKK is képes lehet hasonló appot nyújtani a cégekkel közösen. A multit kitúrták, jöhetnek a haveri cégek informatikai megoldásai amik betömik a piaci rést. Csak éppen törvényesen működő szolgáltatással megvalósítva. Igaz, ez drágább így, de az innováció nem áll meg.
Ha drágább, de nincs árverseny, akkor a szolgáltatók a szolgáltatás minőségében versenyezhetnek. Ez egyrészt udvariasabb sofőröket jelent, másrészt kényelmesebb járműveket, harmadrészt bármi olyan extrát amit az egyes társaságok kipróbálhatnak. A megfelelő, "Uber gyilkos" app komoly versenyelőny. Kiváltképp akkor, ha ez több nyelven elérhető, a bulinegyedben is jól használható.
Továbbmegyek: Senki sem tiltja meg azt, hogy egyes társaságok partneri viszonyba kerüljenek másokkal. Az "ő appjukban lévő virtuális kupon" jelenthet kedvezményt pár helyen. A hirdetőnek olcsóbb lehet, mint a szórólap. Van miért fejleszteni. Akár házon belül. De akár arra is van lehetőség, hogy ebből "eladható" app legyen, amit több társaság megvesz. Az lep meg, hogy ahol a szolgáltatása illegális, ott az Uber nem nyújt informatikai szolgáltatásokat taxicégeknek. (Akár az Uber felületeiről elérhető szolgáltatással)
Az utóbbi persze felvet egy érdekes kérdést: A saját magát rendszeresen IT piacon lévő cégként aposztrofáló Uber miért csak személyszállítást állít, többnyire olyan sofőrökkel akik ebből élnek. Mert ez így elég taxicég szerű. Ha az App megfelelő "whitelabel verzióját", a saját felületükön megjelenést árulnának, akár taxicégeknek is, fizetési platfommal, stb. akkor működne az "IT cég" jellegű érvelésük. Ha ez sem stimmel és nem is igazán megosztáson alapulnak, akkor az állításaik hitelessége megkérdőjeleződik.
Ha valóban a technikai fejlődés volt a szempont, az innováció, akkor ezzel most tiszta körülmények között lehet próbálkozni. Sőt a taxis cégek és a taxisok közötti kapcsolat formáival is lehet kísérletezni. A "részmunkaidős másodállás is működhet". Ha megtérül az innováció ilyen formája, valódi piaci igény van rá, akkor biztosan vannak olyan cégek a kormány közelében akik jó pénzért elvégzik az összes szükséges fejlesztést.
Csakhogy ez esetben az Uber számára is működött volna a szabályok betartása, a törvényes működés. Senki sem tiltja meg nekik, hogy itt legyen diszpécser központjuk, a törvények szerint működjenek, úgy is számoljanak el. Jobb sofőrökkel, jobb szolgáltatással, a hatékonyságból egyszerre több hasznot és jobb szolgáltatást teremtve az Uber is lehetne eggyel több taxi szolgáltató.
És sok taxis sosem volt főállású. Tudok olyanról aki a rendszerváltás előtt a Postánál dolgozott, mert akkor még oda tartoztak a telefonok is. Munkaidő után? Taxizott. Kb mindegy volt neki, hogy egy címet az út alatt húzódó telefonkábel miatt kellett megtalálnia "mert beázott egy 52*4-es" vagy azért, mert az utas oda akart menni. zt, hogy nem főállásban, hanem amellett amikor van idő lehet utast szállítani nem az Uber találta ki.
Ha a technikai megoldások valóban hatékonyabb és jobb működést jelentenek, akkor ezek mindegyikét le fogja másolni a piaci több szereplője is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Girhes 2016.07.14. 09:19:19
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.07.14. 09:28:07
Az ÜBER megkerült magyar törvényeket, a régi megcsontosodott taxitársaságok pedig le vannak maradva informatikában és reklámban.
A taxisoknak van érdekérvényesítő képességük, az állam pedig ragacsos kezével minden pénzt be akar gyűjteni. Ami ebben az esetben jogos is.
Az ÜBER pedig ha kompromisszumot kötött volna, az precedens lett volna más országokban is. Sokkal kevesebbet vesztett így - magyar piacot - mintha egy alkuval, keményebb feltételek mellett működik tovább és azt más országok is rákényszerítették volna utána.
Roan 2016.07.14. 09:41:59
Dr.Démonmac1 2016.07.14. 10:08:10
- Jelenleg a taxispiacon kartellezés van - drágák (és nehezen ellenőrizhetőek)
különösen hiányolom, hogy nem lehet a taxisokat pontozni.
(Gondolok itt pl arra, hogy az adott gépjármű a "nemdohányzó kategóriában van" - beszállva - a sofőrnek olyan bagószaga van, hogy az ember gyomra forog.
- Vagy vegyük a kedvencemet, amikor az esti út drágábban van, mint a napközbeni..
Vagy amikor várostnézünk, és az összes pirosat sikerül megfogni.
Erre betiltják azt, aki nem csaló gazember, mint a taxisok 99.5% -a.
laci_52 2016.07.14. 10:32:28
Bravó!
implode 2016.07.14. 10:44:20
cs.zoli 2016.07.14. 10:52:53
Az általában rendben van, hogy mindenkinek be kell tartani a törvényeket, de:
- egy nem egyértelműen jó és hasznos törvény mellett kiállni csak rossz szájízzel lehet
- vegyük észre, hogy az Uber a törvénysértésen kívül megmutatta, mennyire feleslegesen túl van szabályozva ez az ipar, hiszen pl. az adózás kérdését ők sokkal korrektebben, követhetőbben és modernebbül oldották meg, mint a taxisok. Mi az hogy diszpécserközpont egyáltalán és mire jóü az. Miért követelmény ez a 21. században??
A "bárki feljleszthet appot" kérdéshez: egy nemzetközi Appnak hatalmas előnye, hogy a turista idejön, az első kérdése, van-e itt Uber. Ha van, az ö regsiztrációjával, bankkártyájával a megszokott módon, nyelvi akadályoktól mentesen tud eljutni A-ból B-be.
Az alternatíva az, hogy minden országban új appot tölt le, újra regisztrál (kitéve magát egy ismeretlen ország ismeretlen adatbiztonsági viszonyainak, reméli, hogy a saját nyelvén ez működik, stb.) Jelenleg még az Uber működik 24-ig, de utána megint el kell mindnek magyarázni, mire vigyázzon, ha taxiba ül, hogy igyekezzen kártyával fizetni, mert akkor visszakövethető a fuvar, stb.
Vitatkoztam már sofőrrel, aki vendéget 3x os áron kerülőkkel hozott el..
Kényszerbagoly · http://kenyszerbagoly.blog.hu/ 2016.07.14. 11:11:10
Kényszerbagoly · http://kenyszerbagoly.blog.hu/ 2016.07.14. 11:15:55
Csillagszemű Juhász 2016.07.14. 11:51:28
eßemfaßom meg áll 2016.07.14. 12:32:33
index.hu/gazdasag/2016/01/20/uber_taxi_rendelet_budapest/
"Németországban is több helyen betiltották az alkalmazást. A német bíróság még márciusban döntött úgy, hogy csak taxisengedéllyel rendelkező sofőrök használhatnak Ubert, és csak akkor, ha a többi szabályt is betartják. A Reuters októberi cikke alapján ennek az lett következménye, hogy túl kevés sofőr használta az alkalmazást. Így a cég Berlinben, Münchenben, Hamburgban, Frankfurtban és Düsseldorfban is felfüggesztette a működését."
Nálunk is müködhetne teljesen legálisan ha betartaná azokat a kötelezettségeket amit egy taxiscégnek be kell tartani. Ja, hogy ugy már nem éri meg tehát inkább kivonul.
titan 2016.07.14. 12:47:05
Ha ez így, ahogy leírod igaz lenne, akkor senki nem találkozna manapság udvariatlan vagy büdös, stb. sofőrökkel. Mégis találkoznak. Ugyanis árverseny nincs, más szempontból pedig nem nagyon van összehasonlítási alap a verseny kialakulásához. Nem lehet elmondani egyik cégről sem igazán, hogy nekik minden kocsijuk jobb vagy rosszabb, mint a többi cégé. Az emberek pedig nem jegyzik fel az autók azonosítóját, hogy aztán bediktálják minden rendeléskor, hogy kit nem akarnak, egyszerűen azért, mert rengeteg energiába és időbe kerülne.
cs.zoli 2016.07.14. 12:51:32
Mit szólnánk hozzá, ha mondjuk a taxiscégeknek kötelező lenne állatorvost, valamint lófuttatót üzemeltetniük, merthogy ugye régen lovakkal közlekedtek, tehát erre nyilvánvalóan és törvény szerint szükség van.
Ugyanez a diszpécserközpont: régen telefonon rendeltek taxit: ma elektronikusan. Minek ehhez adott országban üzemeltetett diszpécserközpont??
Mi értelme van ennek a pontnaka törvényben? És vajon a többinek egyenként mind van értelme?
Minket, mindannyiunkat szolgál vajon ez a törvény, avagy inkább csak egy kihalófélben levő iparág szereplőit?
Írjuk elő a printshopoknak a félévenként kötelező radioaktív szennyezettségmérést, mivel ugye a nyomdában ólombetűket szednek....
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.07.14. 13:00:11
Ha viszont feltételezed, hogy te az utazásért fizetsz nekik de tök normális az, hogy a képedbe röhögnek az első baj esetén, hogy ők csak software cég, az utazáshoz nincs közük, ha szopás van oldd meg magadnak, de a support ez ügyben is van, hogy napok múlva válaszol...
Ha kórházba mennél, de mentő nem jár ilyennél, de mégis fontos volt belépni? Szar ügy, még mindig "csak software cég" és majd 72 óra múlva intézkednek. Pedig bármi oka lehet annak, hogy egyik kocsival fennakadsz és intézkedni kéne.
Ha az Uber szolgáltatásával van gond, akkor elérhető legyen a probléma megoldására képes ügyfélszolgálatként is az adott központ, na az szintén nem a rendelésről szól.
Az, hogy nekik nem kell "mert appon keresztül rendelsz" az az Uber hazugsága. Ami addig amíg nem kerülsz megfelelő helyzetbe nem zavar. De amikor kiderül, hogy gáz a hazugságuk akkor jön a pofára esés.
Appon keresztül rendelsz? Tök jó. Akkor elég 2-3 ember is csak csak a problémákra reagál, olcsóbb a központ.
igazi hős 2016.07.14. 13:00:45
cs.zoli 2016.07.14. 13:08:34
Bár konkrétan nem tudom, milyen esetben hívnám fel az ügyfélszolgálatot, amit online ne lehetne intézni. Balesetnéál ugyanaz mintha autót bérelnél vagy saját autóval lennél: a te feladatod megoldani.
Ha az autó lerobban: beraknak egy gombot hogy ez nem megy, kérek másikat.
Ha megtámad a soför, az ügyfélszolgálat se segít.
Milyen esetben kellene az üfszolg?
És főleg mit kezd pl egy amerikai turista a magyar üfszog-gal? És az amerikai üfszolg mit kezd a magyar sofőrrel?
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.07.14. 13:27:26
A "te feladatod megoldani" ha baleset vagy más van viszont jogilag nem ilyen egyszerű. Ugyanis amikor adott útvonalra autót rendelsz, akkor te szerződsz. Méghozzá az Uberrel és nem az autós partnerével kötöttél szerződést (ő feltételeiket fogadod el, nekik fizetsz, stb) ilyenkor a hibás teljesítés jogkövetkezményeivel (pl. kellékszavatosság) is ők tartoznak neked.
A mindenkire nézve kötelező garanciára azt mondani, hogy "mi leszarjuk a törvényt, oldd meg magad" nem feltétlenül jó.
Hogy mit kezd az amerikai ügyféllel a magyar központ? Remélhetőleg tud angolul. Vagy ha nem, akkor szegény amerikai éppen olyan helyzetben van, mint bármely más probléma esetén: hivatalos nyelvhez kell alkalmazkodni.
De nem a diszpécser központ az ami érzésem szerint a konfliktus durva része. Mert 3 embert beültetnek egy irodába és megvan. Ennél többet is akart az Uber költeni arra, hogy működhessen. Még nem is a sárga szín a durva.
3 bajuk van: A hiteles taxaméter. Mert ők csak az app alapján akarnak számlázni. A gond viszont, hogy ahol árnyékolják, ott a GPS nem mindig pontos. Azt, hogy a megtett út pontosan mennyi volt, elég nehéz kívülről ellenőrizni. Így az ellenőrizhetőség kapcsán a hiteles mérőeszköz ami MINDEN szolgáltatásnál elvárás nekik nem felel meg, a hatóság meg ebből nem enged. Érzésem szerint a hiteles mérésben a hatóságnak van igaza. A "mindig csak egy kicsit kerekítsünk fel az usernek, kicsit le a partnernek" könnyen megoldható, és alig vennéd észre...
A második gond a hatósági ár. A fix hatósági ár az árazó algoritmusukkal nem igazán kompatibilis. Ki lehet venni az árazást, de akkor hogy szabályozzák a keresletet / kínálatot? - Érzésem szerint több hatósági ár kellene. Fix áras, út arányos, stb. Beleértve a forgalom függő dinamikus árazásnál is a kategóriákat. És meg kellene oldani, hogy a taxamétert a hatóság által kiadott app, vagy az által használható kód kiválthassa. Itt kompromisszum kellene. Ellenben egyik oldal sem tett erre javaslatot.
A harmadik gondjuk az, hogy a szolgáltatásból nem lenne szabad kizárni a készpénzes vevőket :)
Spidy.hu 2016.07.14. 13:48:21
Nézd meg a sikeres országokat: USA-ban, Nyugat-Europában nagyon-nagyon ritka.
Gyakori viszont Venezuellában, a SZU utód államaiban.
A szocialista országok is nagyrészt ezért csődöltek be.
Döntsd el, hol élnél szivesebben? Én Venezuellát ajánlom az Uber ellenzőinek, csak vigyél néhány évre való konzervet...
Spidy.hu 2016.07.14. 13:50:11
Mindhárom féle taxióra rendszer simán nullázható, úgy csalnak, ahogy nem szégyenlik.
Márpedig hidd el, nem szégyenlősek...
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.07.14. 13:50:32
cs.zoli 2016.07.14. 13:52:28
"Ugyanis amikor adott útvonalra autót rendelsz, akkor te szerződsz. Méghozzá az Uberrel és nem az autós partnerével kötöttél szerződést (ő feltételeiket fogadod el, nekik fizetsz, stb) "
Ha ez egy szerződés, akkor vannak feltételei, ugyanúgy, mintha autót bérelnék, csak itt sofőr is van mellé. Ha ezeket a feltételeket elfogadom (kivéve persze, ha valamilyen törvényi előírás kötelező szerződéses kondíciókat ír elő, ezt nem tudom), akkor itt nem sérül semmi.
Továbbra is sötétben tapogatózom a tekintetben, konkrétan milyen esetekre gondolsz?
"A hiteles taxaméter." ezt is az az ominózus taxitörvény írja elő, de vajon mi van akkor, ha én, mint felhasználó elfogadom a 21. század vívmányait és a gps pontosságát. Mindennapos felhasználóként tudom, hogy a hiba, amit ezek az eszközök akár alagútban haladva is elkövetnek, minimális, főleg ahhoz képest, mi van, ha forgalmi okokból kerülni kell, vagy tovább tart az út, és emiatt fizetek többet? Lehet persze a pontossághoz (idő és km) ragaszkodni, ehhez mindenkinek joga van. Én személy szerint (és valszeg minden Uber használó) a könnyű kezelhetőséget előbbrevalónak tartom, minthogy pont mennyit fizetek: 2000 vagy 2120 Ft-ot.
"A második gond a hatósági ár" szvvsz ez volt az igazán 22-es csapdája. Ezzel a törvénnyel szimplán nem kompatibilis az Uber alapelve, bár szvsz simán engedhettek volna annyit, hogy ok, akkor csak 1-es szorzót alkalmazunk és az árak egyeznek a hivatalos árakkal. Lehet persze, hogy ezzel elvesztettek volna sok felhasználót, mindenesetre engem érdekelt volna a lépés hatása.
"Készpénz": nem kötelező Ubert használni. Miért ne lenne szabad kizárni? Ez nem közszolgáltatás, nem BKV, nem villamos művek vagy ilyesmi. És vajon a Bubi hogy működik? Bár lehet hpgy valahol elvetemült felhasználóknak csináltak egy kp-s irodát, de azért szerintem ez nem elvárható. Még jó, hogy a biciklizni nem tudókat ki lehet zárni a bubi szolgáltatásból... Vagy azokat sem?
cs.zoli 2016.07.14. 14:13:57
Kell hozzá mobiltelefon, bankszámla.
Biztosítást nem adnak, arról mindenki maga gondoskodik.
Persze ez állami üzem, erre nem vonatkoznak szabályok...
dr. mesterséges színezék 2016.07.14. 14:42:52
Azért ha tömeges igény volna erre, meg lehetne oldani.
De fogalmazhatom úgy is, hogy ha van rá igény, akkor valahol létezik is az a lista, ahová rögzítheted a rendszámot és a panszt (nem tudom, sosem kerestem, mert nem taxizom, nem uberez(t)em). Biztosan nem a taxis cégeknél lesz a szégyenlista (egyelőre), de annál rosszabb nekik.
dr. mesterséges színezék 2016.07.14. 14:45:57
... főleg ahhoz képest, ha azt hiszi a taxis, hogy külföldi vagy, külföldire jellemző terepismerettel.
eßemfaßom meg áll 2016.07.14. 14:46:08
m.privatbankar.hu/cikk/nalunk-van-vajon-kelet-europa-legdragabb-taxitarifaja-289566
Taxiárak egyes európai városokban
hatósági áras: München, Berlin, Barcelona, Bécs, Belgrád, London?
eßemfaßom meg áll 2016.07.14. 14:47:36
Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.07.14. 15:52:28
A GPS pontossága kapcsán erős tévedésben vagy. Annak van egy elméleti pontossága. Amit pl. azzal is javítanak, hogy ismerik hol van út, de akár a gyorsulásmérő adatai alapján is ismerik a sebességed (annak irányával együtt) és van kiegészítő adat.
A gond az, hogy ezeket a pontosító megoldásokat nem egy független cégtől kapod aki ezt hitelesítteti, aki erre garanciát vállal. Hanem a semmilyen garanciát nem vállaló Uber-től. Akinek érdeke az, hogy a +/- x% jellegű pontosság helyett mindig csak az ő javára tudjon eltérni a rendszer.
A trükkös kerekítéssel minden úton szívsz, és összességében többet jelenthet, mint egy-egy kerülő alkalmanként kerül. És nem csak itt van trükk a rendszerben.
cs.zoli 2016.07.14. 16:17:03
Pl ha a taxi lerobban, a taxis hív egy másikat aki elvisz. Ha az Uberes lerobban, ugyanez megtehető, jelezhetö az Ubernek, hogy nem nyert és hivsz egy másikat.
A hatósági mérés fogalmával tisztában vagyok, meg a konteokkal is. Szerintem a hitelesített taxaméter sem tudja pontosabban mérni az utat, még ha plecsni is van rajta.
A hitelességről meg annyit, hogy amikor a múltkor felmerült a taxaméterekkel való csalás, a gyártó állásfoglalása szerint a gombokkal ellátott, csak elektronikát tartalmazó készülékkel azért nem lehet csalni, mivel az le van pecsételve plombával... Gondolom az illető nem hallott még gombnyomás kombinációkról, amivel a taxisok hirtelen begyorsították a taxamétert.....
cs.zoli 2016.07.14. 18:08:46
gondolom ez általában érvényes, nem pont a személyszállítási szolgáltatásra. a Bubi is egyfajta szolgáltatás, fogyasztói szerződés alapján vehető igénybe, és ezek szerint ott se lehet bármilyen alapon fogyasztókat kizárni a szolgáltatásból. Na erre írtam azt, hogy akkor a biciklizni nem tudókat se lehet kizárni....
Persze tévedhetek...