... mert választani kell

A Telekom két szék között a földre ül csatorna ügyben

2016/11/08. - írta: Válasszunk

A Telekomnak alapvetően most igaza lenne. Nem ők tehetnek ugyanis arról, hogy a költségeik idén jelentősen növekednek. A TV 2 és az RTL Klub is idén kezdhet el díjat kérni az egyes szolgáltatóktól. Meg is teszik és nem is szégyellősek az összeg megállapításánál. A jó vastagon fogó ceruza mellett ott van a csomagajánlat: Ha mindent viszel kevésbé drága. Olcsó ugyanis úgysem lesz. A történet innen kicsit más a "tányéros TV" és az IPTV esetében. A tányéros TV esetén a plusz csatornáknak jelentős a technológiai költsége, az IPTV viszont akár 1000 csatornával is mehetne. Mehetne, ha a terjesztés kapcsán a tartalomszolgáltatónak fizetett díjakat ki lehetne gazdálkodni a díjcsomag árából.

Ha pedig nincs drasztikus áremelés, de a két nagy kereskedelmi TV és a hozzájuk tartozó kábeles portfólió sokkal több pénzt visz el, akkor más csatornáknak ki kellene kerülnie a csomagból. Feláras kiegészítő díjcsomagba pakolni a csatornákat látszólag megoldás. Az Eurosport 2 esete viszont azt mutatja nem ér semmit. Nem árulok el nagy titkot, hogy a kormánypártok ezt pontosan tudták, amikor a két nagy kereskedelmi tévét ehhez a lehetőséghez juttatták. És nem azért, mert ez a pénz sokat számítana Andy Vajna számára. Sokkal többet számít az ügyben az, hogy borítékolható volt, hogy egyes csatornák kiszorulnak a díjcsomagokból. 

Van jelenleg ellenzékinek számító csatorna baloldaról (ATV), van Simicskához köthető (HírTV) és van a Jobbikhoz köthető vállalkozás is, ami bizonyára sokak szemét szúrja. Ezek az adók nem a legolcsóbbak. És persze lehetnek még olyan piaci szereplők akiket sokan el akartak tüntetni a hazai TVs piacról. A trükk az, hogy ez nem a politikai döntéssel egy időben történik, hanem a lejáró megállapodások megújításakor nem fér bele pár csatorna a díjcsomagba és nem a politikai döntést, hanem a szolgáltatót és annak a "felmenőit" fogják szidni a tévénézők.

A megoldás ott sérült, hogy számos megállapodás nem 1 éves, hanem 2, 3 vagy akár több évre előre szól. Azaz a TV kínálatot nem biztos, hogy lehet simicskátlanítani a 2018-as kampány előtt, az ellenzéki média eltűnése kapcsán ebből lehet még nagy hiszti is, mert nem hirtelen és egyszerre jön az üzleti döntés. És még egy dolog: A különadókkal kivéreztetett távközlési szolgáltatók jelentős része előbb fog lépni, az éppen lejáró szerződések vannak sebezhetőbb helyzetben és nem feltétlenül az ellenzéki tévék. A tévés kiszorítósdi pedig, ha nem a megcélzott ellenzéki csatornák, hanem sokak mindennapi szórakozása lesz az áldozat könnyen jelent a boltzárhoz hasonló népszerűségvesztést a kormánynak.

Nem a sajtószabadság eszméje miatt, nem is a szabad piacot, tisztességes üzletet védik a fogyasztók a médiapiacon, csak nem tetszik nekik, hogy ezek a döntések beleszólnak a mindennapjaikba. És esetleg úgy is érzik, hogy számos nem feltétlenül színvonalas csatornát éppen le akarnak nyomni a torkukon. Pedig elolvasva a FOX megújulást ígérő közleményét érezhetjük azt: Ezeknek a csatornáknak tényleg megújulásra van szüksége. A rendkívül erős brandnek számító National Geographic kapcsán számos fórumon záporoznak a kritikák:

  • Túl sok az olyan ismétlés amit már évekkel ezelőtt is láttunk és kevés az új tartalom. 
  • A konkurensek rendelnek új tartalmat, akár magyar csapatoktól is (pl. Attraktor).
  • Olyankor kevernek alapvető fogalmakat (pl. súly, tömeg, eredő erő) amikor a különbség fontos lenne.
  • Sok esetben ahol gyártást, cégeket mutatnak be, ott kevésbé érdekes, releváns az információ, a gyártó cégnek viszont jó reklám.
  • Egyes sorozatokban (pl. Légikatasztrófák) egyre több a dráma, egyre kevesebb a valós információ.

Összességében félrevezetőnek, unalmasnak, akár sok szempontból igénytelennek is beállítva az adást. Jön, jön, jön az új megújulás. A FOX közleménye szerint nem érdekesebb ismeretterjesztő tartalom jön. Nem. Fikciós sorozat. Azaz lesz olyan sorozat mint a kb. az összes sorozatos TVn, csak éppen olcsóbb, konzerv anyagokból is felépített változatban.

Értem én... Van az réteg aki olvasni nem szeret, szóval az Indexen a "ma is tanultam valamit" rovat kiesik neki. Meg a könyvek. És őt aztán nem zavarja, hogy egy ismeretterjesztő adó olyan dolgokat kever össze, amik összekeveréséért általános iskola 6. osztályában elégtelen jár. Mert nem veszi észre, addig nem terjednek az ismeretei. Zombul a TV előtt így a sok ismétlés sem zavarja, nem marad meg belőle egyszerűen annyi. De kellően sznob ahhoz, hogy neki márkás, és "ismeretterjesztő" adó kelljen. Mert ő kifelé él, és ezzel mutat magáról többet, mint ami benne van.

Magyarországon ez nagy piac. És van azért még egy dolog. Akik meglátják Vajna nevét, csatornáit és reflexből elindul a politikai alapú tiltakozás, ha igazuk van, ha nincs. Na ez a kör is nehezen fogja viselni a változást. Megy is már az arconpörgés. Eszükbe sem jut, hogy sok versenytárs majd később jelenti be a jövő évi műsorstruktúrát, és a fenti alapokkal nekik is meggyűlik a bajuk és ez még évek múlva is hoz változásokat. Nem. Ők hőbörögni akarnak. Szívük joga, demokráciában, szólás- és hőbörgési szabadságban élünk. Még akkor is, ha ők vannak olyan faszok, már elnézést a kifejezésért, hogy azt sem értik, hogy attól még, hogy joguk van hőbörögni, ezt nincs joguk más házában, más felületén tenni.

De igazából nem ez a baj. Jön a hiszti, hogy a FOX-ot szerintük nagyságrendekkel többen nézik, az Izaura TV pedig senkit sem érdekel... Elnézést a vulgáris kifejezésért, de lófaszt. Van ugyanis nem egy generáció aki szinte csak szappanoperát néz. És nem csak nyugdíjas korosztály, de mondjuk az az 50+-os kör, akinek a gyerekek kirepülése után van ideje és az átlagnál többet költ a TVre, többet TV-zik, kevesebbet netezik jelentős része vevő a szappanoperákra.

Jókora hiszti volt a Szulejmán legkisebb szüneteltetése után is. Az itt foghat Fox nem azonos az amerikai anya csatornával. Ide javarészt azok a műsorok jutnak, amiket nem sikerült eladni a nagyobb hazaik kereskedelmi TVknek. És tudom, van aki nagyon rá van pörögve egyik-másik adásukra, de nem egy és nem két olyan csatorna van ami ilyen közösséget megmozgató sorozatokkal jön. Egy-egy nagyon behirdetett évadnyitó, fontos évadzáró hozza az eredményt, de mind a FOX, mind a Vajna féle hazai portfólió a futottak még kategóriában játszik.

Az új Vajna TV portfólióból a fociadójuk lesz a húzónév, ahol egyes meccseket a tippmixező közönség fog végig nézni, és közben esetleg mehet egy kis internetes sportfogadás, mert rangadó és hűha. Egy-egy feltűnő helyezést a PL rangadói hozhatnak. Persze lehet más is a sportadón. A szappanoperák inkább a stabil, kiszámítható célközönséget hozzák.

Azokat akik "kirepültek a gyerekek, most már költhetnek erre-arra", és azokat akik az egészségük védelme érdekében minden meghirdetett hatástalan vacak célközönségéhez tartoznak így lehet elérni. És lehet mellette saját gyártás, hazai arcokkal, "sztárokkal" és ki tudja mivel.

Az a közönség akinek a szabadideje eleve kevesebb, de ebbe bele kell, hogy férjen a társasági élet a haverokkal épp úgy, mint sok hobbi (számítógépes játékok, szerepjáték, társasjátékok) vagy éppen a netezés és ki tudja mi minden más kevesebb időt ülünk a TV előtt zombulva. Egy-egy fontosabb műsort megnézünk, ha nem adják akkor a többség le is tölti. De a nap nagyobb részében nem mi zombulunk a képernyő előtt.

És merem remélni, hogy egyre többen vagyunk akik úgy gondolják az ismeretterjesztés nem arról szól, hogy bámuljuk a képernyőt és "Öööö mán én is olyan jól keverem az alapfogalmakat, mint Debil Bill a képernyőn", vagy bámulunk, hogy látunk egy gyárat belülről. Sok helyen van ugyanis gyárlátogatás, egy fapadossal való kirándulásba sokszor belefér...

De olvasunk is. Vagy képesek vagyunk a minket érdeklő témában tök jó videót találni. Legyen az "főzőcskés" téma, autós vagy épp hidraulikus préses. Nem kell beérnünk egy pontatlan, sok szempontból igénytelen sokadik ismétléssel amit a pofánkba tolnak, mert a világunk kitágul. Igen. A Natgeo hatalmas brand, húzónév ott, ahol ehhez a készségek hiányoznak, a folyamatos szappanopera bámuláshoz meg az életkor.

És igen, pofátlanság netovábbja, a zenetévék helyére is nyugdíjasbarát változat kikerül. Tudod miért? Mert az okostévéken van Youtube app, de a játékkonzolunk is lejátszik minden klipet. Nem azt amit felénk tolnak, hanem azt amit kérünk.

Sok tartalmat a fotelből is megrendelhetünk. Ha nincs fenn sem Netflixen, sem a szolgáltatónk videótékájában, sem... Akkor is meg fogjuk találni sok más helyen. 

A Telekom ebben a helyzetben a racionális döntést hozta. Csak éppen, ha korábban nem érdekelte, hogy kinek van igaza, hanem egyik oldal hisztijének engedett, ezzel a másik oldal elidegenítését vállalva, akkor hitet tett amellett, hogy ezek a fogyasztók a fontosak. Azok akik úgy érzik, most a gesztus, hogy korábban felszólalt a Telekom a kormány egyik kedvence ellen semmit sem ér, mert a kormány másik kedvencének a csatornáit nyomják le a torkunkon, és ezzel az üzleti körrel kapcsolatban jöhetnek súlyosabb és megalapozottabb vádak, mint anno az Ákos ügyben. 

Akik megtartása akkor tét volt, azok megtartása minden ilyen ügyben tét és nehéz. Akiket akkor feláldoztak azok most is képesek lettek volna megnézni mi van az eset mögött és elfogadni az igazságot (elvárni a valódi korrektséget) vagy éppen kormánypártiak. De őket már sikerült elidegeníteni, visszanyerni pedig ilyesmivel nem sikerül. SJW hisztinek engedni sokszor éppen ezért rövidlátó politika.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr911941681

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása