... mert választani kell

Rosszullétre panaszkodnak a szegedi utasok

2018/05/13. - írta: Válasszunk

Egy korábbi postomban szóba került Szeged és az ottani közösségi közlekedés. Ezt pár helyen meg is osztottam, a megosztásra pedig reagálnak szegediek is. Tegnap délután többen panaszkodnak, hogy hiába van anélkül is meleg a kora-délutáni órákban, sok buszon fűtenek. A probléma a gázüzemű Ikarusokkal van, mind az Ikarus 260-as, mind az Ikarus 280-as buszok érintettek. Kivéve talán az előző postban említett IDY-767-et, hiszen az a busz híreink szerint, szerencsére, azóta is a telephelyen áll.

Úgy látszik, hogy a szervíz nincs felkészülve a biztonsághoz szükséges alkatrészek gyors cseréjére. A céget sokan közpénz-pazarlással is vádolják. Nem használnám a hanyag kezelés kifejezést, vagy más konkrét vádakat, de a pazarlásról szóló történetek meggyőzőek voltak. A pillanatnyilag olcsóbb, ám rövidebb időtartamú és ezért hosszabb távon jóval drágább román lengéscsillapító sem csak konteónak tűnt, mint az sem, hogy sok esetben olcsóbb akkor javítani, amikor kisebb a baj, mint amikor 1-1 hibás alkatrész a jármű más részeit is tönkreteszi.

Amikor az utas  is észrevesz, hogy egy-egy jármű  leáll, vagy a fék már az utas számára  is észrevezetően füstöl, ócska, vagy  éppen egy CNG üzemű busz velejárója a gázszag, esetleg egy-egy busz már messziről felismerhető a beteg hangjáról, akkor nem nehéz elképzelni, hogy ilyen módon elfolyik némi közpénz. A kiszervezett szervíz kapcsán pedig sokan mutyiról beszélnek. A pazarlás vádja mellett a "sofőrök fél lábbal a sírban, fél lábbal a börtönben" vezetnek című történet is felmerül. 

A gondoknak itt még nincs vége. A gázos Ikarus flottának a hűtői eleve hajlamosak elkoszolódni, de egyre rosszabb állapotban vannak. Nem kellet megvárni az igazi forróságot, hogy rendszeres legyen a felforró hűtővíz miatti pótlás, ami az utasoknak is jelentős kényelmetlenséget okoz. Mindezt úgy, hogy a vízforralás megelőzése érdekében sokszor kinyitják a fűtéscsapokat. Ugyanis ez esetben sem könnyű megoldani a pótlást, a szervizelést. Sok esetbemn a sofőrök be sem szólnak, elintézik annyival, hogy „Mislei van” és ez szerintük azt is jelenti, nem sokat tehetnek.

A nyitott fűtéscsapok mellett a buszokon már most is elviselhetetlen a forróság. Az utastérben is, de a hírek szerint a vezetőfülkében is. A melegre érzékenyebb utasok között akad, aki már így is rosszul volt a melegtől. Joggal teszik fel a kérdést: Mi lesz akkor, ha a vezető lesz emiatt rosszul? Mi lesz akkor, ha egy szívbeteg utasnak komolyabb baja lesz attól, hogy a DAKK érintett buszain nyáron is fűtenek?

Szerencsére a hőségriadó idején azért sok helyen osztanak majd vizet. Az utasok többsége hozzájut ehhez. A járművezetők helyzete nehezebb, hiszen sokszor két járat között nincs annyi idő, hogy kiugorjanak némi vízért, az ilyenkor megkapható félliteres ásványvizet viszont túl gyorsan elfogynának. Bár a tartózkodókban akad víz, amikor egy-egy sofőrnek leszállni sincs ideje, ez semmit sem ér. Az egészségügyi kockázatai az ilyen helyzetnek ismertek, csakhogy ez vezetés közben balesetveszélyes is. 

A buszokon nincs védőital, pedig nem lenne nehéz megoldani. Egy járat pótlása jelentős költséggel jár, így A hűtők kijavítása valószínűleg megérné, de marad inkább a nyáron is kinyitott fűtéscsap és az ebből eredő balesetveszély. 

Nem nehéz megtalálni a nyomait annak sem, hogy a sofőrök és a DAKK között akad egy elhúzódó jogvita, ahol a megegyezési javaslatról mostanában dől el, hogy mindenki elfogadja-e? A helyi járatos buszok esetében ismert a tachográfmentesség ám késések és pótlások esetében a túlvezetésre is akad példa. Olyankor is, amikor ez a meleg és a kényszerű fűtés miatt fokozottan balesetveszélyes. 

Ezek az állapotok a kajak-kenu világkupa előtt egy héttel. Talán akkora pár buszt legalább ideiglenesen megjavítanak. A fenti állapotok a gázos Ikarus flottával nem oldódnak meg. Sem a független sajtó, sem a helyi vagy országos ellenzék nem kezdi el vizsgálni sem a járművek állapotát, a pótlásra szoruló járatokat, sem a szervizelésről szóló szerződéseket. 

A sajtó és az ellenzék ellenőrző szerepe nem elsősorban az ideológi hisztiről szólna, hanem arról, hogy az ilyen kérdéseknek a sajtó idejében utánamegy. De Szegeden a Bakay Nándor utca és a Vásárhelyi Pál út találkozásánál ritka a járművek állapotára kíváncsi újságíró. Mint ahogy a hatósági ellenőrzés is.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valasszunk.blog.hu/api/trackback/id/tr2013915472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása